الموضوع: العيد بتاعنا !!
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: العيد بتاعنا !!

كُتب : [ 04-25-2011 - 11:38 AM ]

على فكرة المسيحية مش "قداس" وخدمة ومرواح الكنيسة ... المسيحية هى "معايشة حياة المسيح من جديد" .. يعنى التصرف بتصرفاته، التطبع بطباعه، التحلى بفضايله .. وبناء على كده في فرق رهيب بين كون الانسان مسيحى فى البطاقة وكونه مسيحي امام ربنا !!
انت كدة دخلت فى متاهة تانية خالص يا بيتر
احنا بتكلم فى نقطة محددة يومين العيد بس ازاى نقضية صحح

فأنا لو عايش حياة "المسيحية" لما هيجي العيد هحتفل بطريقة تانية خالص غير الاحتفال الدنيوى .. مش هقدر أديلك أمثلة عشان هو مفيش خطوط او خطوات الواحد لازم يمشى عليها .. بس أقدر أديلك خيط البداية .. وهو القلب .. القلب المليان مش بيجرى يلحس التراب ورا شهوات وافراح العالم .. بس مش معنى كده انه يبدل ده بنكد وكآبه .. لأ .. ده بيبدل ده بفرح وسلام أعظم ,, مكتوب "ليس كما يعطى العالم أعطيكم" ...

تمام اللة ينور يبقى الطريقة بيتختلف من حد للتانى على حسب الظروف والوضع اللى هو فية وحسب شخصيتة وعلاقتة بالناس بس فى النهاية يحتفظ بشئ واحد اساسى متحد بينا كلنا كجماعة مؤمنين وهو الفرح والسلام الالهى داخل قلوبنا يعنى لو حد زعلان من حد يصالحة مثلا ويفرح بقلب نقى حقيقى

مهو انا كتبتلك مثال للمخطوبين بدل ما اقول مثال على نفسي عشان انا مش المثال الطبيعي اللى ممكن حد يمشى زيه .. اقصد ان محدش هيستفاد من اللى هقوله على نفسي .. بالعكس ممكن استفز ناس و ممكن يقولوا عليا كلام مش حلو (ده اذا مكنوش بيقولوا من الأول هههههه) لكن انا أديت مثال جميل فوق.. ولو تحبي اكتبلك نموذج لكل فئة عمرية ممكن .. بس الحاجات ديه مش نماذج الواحد يقرأها ويحفظها وينفذها .. ديه كلها أمور طبيعية بتحصل تلقائياً لما الواحد بيعرف ربنا وبيقبله صديق ومخلص شخصي .. بيبقى فيه اصلاح فى كل الأمور بشكل إعجازى جميل ..
بس انا عشان مبقاش رفضتلك سؤالك، هقول حاجة واحدة على اللى بعمله يوم العيد .. وهو انى مبقربش من الكنيسة ولا بحضر القداس ... مستحيل اروح القداس فى ايام الأعياد ابداً .. الاستثناء الوحيد كان فى عيد الميلاد اللى فات، روحت عشان الكل راح عنداً فى الجماعات الارهابية ... بس

ههههههههههههههههه
انا بحيييك على صدقك وامانتك فى الرد
مش قلتلك هتقع فى بير اعمالك هههههههه
بجد زاد احترامى ليك وتقديرى ليك يا بيتر ربنا يفرحك

رد مع إقتباس