بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: صندوق الخدمة فاضى ولا مليان !! ولية ؟؟

كُتب : [ 12-10-2011 - 10:32 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
ازاي بقى يا أجمل أخت حلوة/ ريم
هو بس نظام كل كنيسة بيختلف عن التانية تماماً في موضوع صندوق الخدمة وموضوع التبرعات لكل خدمة، ففي مثلاً نظام الصندوق الواحد وفيه عدة صناديق وغيرها من النظام حسب ما يراه أمين الخدمة مع أُمناء خدمة المراحل، وبالطبع مش هاتلاقي النظام عام عند الجميع، أنا عن نفسي شوفت أنظمة كثيرة جداً بعضها بسيط وبعضها معقد للغاية ولكن جميعها لها هدفها الواحد، ومن الصعوبة التامة توحيد الأنظمة لأن كل جماعة بتشوف النظام الأفضل اللي يتماشى مع ظروفها علشان كده صعب نحصر الموضوع ونضعه في بنود محدده ونحكم فيها ولكن كلامك وكلامنا كلنا كلام عام ممكن يُأخذ منه فقط ما يُفيد كل مجوعة في خدمتها فقط.، ويمكن بس علشان النظام مختلف تماماً عن كنيستك فقد تهتي فيه حبتين، مع أن كل نظام في كل كنيسة يختلف شوية عن الكنيسة الأخرى ....

أقبلي مني كل التقدير لشخصك الحلو في كنيسة الله، ولتقبل أختي إيمي محبوبة الله في المسيح يسوع ردي وتعليقي معها في هذا الموضوع، النعمة معكم آمين
عارفة استاز ايمن وكلامك صح مية بالمية ان كل كنيسة وكل خدمة ليها خصوصيته وضعها بس بصراحة حاسة ان في توهان اوي بالموضوع يعني كل خدمة وربنا بيسهل ليها الاحتياج وان كان على الخدام دور كبير اوي انهم ينطمو الامور بشكل مستقل ومنظم حسب الاهمية بالنسبة لاحتياجات الخدمة ودا بيحدد طبيعة الصرف ليها وبشكل مسبق لتفادي هذه الاحتياجات يعني بيكون في مخصصات لكل شي على حدي بالنسبة للصندوق الواحد دا سوا الاشتراكات الشهرية او اللى بيخش كتبرع او اللى بيجي كربح لنشاط معين اتعمل من قبل الخدام
ويمكن طرحت بعض التدابير على صعيد ضيق لتامين جزء بيعتمد على مجهود الخدام بس بالاول والاخير ربنا هو اللى بينمي هذة التدابير لتعطي ثمر يسد احتياجات الخدمة
معليش انا يمكن شوية ميش عارفة حيثيات الموضوع دا على حسب طبيعة الخدمة وظروفها عندكم اي لذلك قلت بفضل اتابع بلكي قدرت اتعرف اكتر عليها يعني وكون الفكرة عنها
مرسي اوي لردك استاز ايمن الرب يبارك تعبك ومرسي لايمي لموضوعها بجد جميل ومن الامور المهمة اوي بالخدمة

رد مع إقتباس