بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: جيد ان تكون غائبا حاضرا علي ان تكون حاضر غائب

كُتب : [ 11-23-2011 - 12:36 PM ]

عزيزى صاحب السؤال
انا عاوزة اقولك حاجة بس الاول عاوزاك تعرف حاجة مهمة جدا
انى مش بكلمك كلام نظرى اد ما هو احساس معاك بمشكلتك
الثقة بالنفس اول طريقك
عارف انت فكرتنى بحاجة حلوة - كنا صغيرين فى اجتماع اعدادى - وكان عندنا خادم نفسة يعلمنا الثقة بالنفس فكان يقولنا قول لنفسك قبل بدء اى عمل انا شاطر انا مبدع - كنا بنقولها باللسان بس بعدم ثقة - لكن مع مرور الوقت تحولت لحقيقة ملومسة وطلع مننا مواهب عجيبة صدقنى
عزيزى واخى الغالى
النقص دة ربنا بيعوضة بحاجات تانية كتير - انا واثقة ومتأكدة ان ربنا مديك مواهب تانية انا معرفهاش بس عارفة انها موجودة دى حكمة ربنا - ولعلمك بقى اصحاب المشاكل الجسمانية دى بكل انواعها ودرجاتها - هما اللى بيبقى ليهم بصمات جميلة فى قلوب الناس لانهم بيحسوا من مواهبهم وعملهم ومحبتهم والخير اللى بيقدموة للناس ان دة عمل اللة فيهم ومن خلالهم
عارف فى مرة سالنا أب - مين اكثر ابن فى ولادك بتحبة
رد وقال : اكثر واحد بحبة فى ولادى المريض لحد ما يشفى والغايب لحد ما يرجع والجعان لحد ما يشبع والبردان لحد ما يدفئ
فمبالك من الاب السماوى بقى - هيرد يقول اية ؟؟
مشاعرك دى انا عارفاها ومجرباها ومقدراها - وبقولك انها طبيعى بس اوعى تخليها تتغلب عليك او تأخدك لدايرة احزان - الحزن هيأخدك لبعيد اوى
الحزن عامل زى الجراد بيأكل كل حاجة حلوة فى حياتنا
بص لو انت بتسمع اى سخرية من احد بتجرحك بسبب مشكلتك ولو ان اعتقد ان دة احتمال بعيد جدا جدا بس لو فرضنا - حاول تخجلة انت بالمحبة
بالحب تقدر تكسب كل القلوب صدقنى متزعلش ومتأخدش ركن وتبقى انطوائى - لان انطوائك دة هيخلى الناس تتعامل معاك بشفقة ودة هيضايقك اكثر واكثر
حاول تكتشف مواهبك زى ما قالك استاذ ايمن واثتمرها لمجد اسم الرب يسوع
ومتحطش فى دماغك ان الناس واخدة بالها من مشكلتك - علشان تعرف تنساها وتقبلها - اقبل نفسك زى ما هى وحبها زى ما هى علشان تعرف تحب الناس اللى حواليك - ابدأ بالراحة واحدة واحدة مع اقرب الناس ليك
ولو فرضنا مثلا على اسؤ فرض حد طلب منك اعادة الكلام ابتسم الاول وقولهم حاضر بكل رضى وابتسامة علشان لو اللى قدامك حس انك متضايق - هيكون فى رد فعل هيضايقك بردوا
لكن ابتسامتك هتريحك انت وفى نفس الوقت هتخلى اللى قدامك يركز اوى علشان يفهم كلامك

متزعلش من مشكلتك واؤكد لك صدقنى مفيش حد معندوش مشكلة تعباة الى حد الما ابدا ابدا
مفيش حد كامل غير ربنا بس - ومفيش حد ربنا بيديلة صليب اكبر من طاقتة ومقدروتة - يعنى انت حقيقى عاوز تتغير هتتغير - الارادة والعزيمة تعمل منك معجزات

رد مع إقتباس