بياناتي
nerooo
ارثوذكسي متألق

nerooo غير متواجد حالياً

افتراضي رد: +++((( الصداقة بين الشاب والفتاة من على النت وتطوراتها ومدى خطورتها )))+++

كُتب : [ 12-14-2009 - 06:51 AM ]

انا ليا رااى فى الموضوع دة وحابة اشاركم بية
هتكلم فى نقطة الارتباط على النت وان نسبة نجاحها زى ما وضحتى قليلة
تعالى الاول نشوف راى البابا قااال (ازاى اتنين هيرتبطوا ببعض وهما ولا شافو بعض ولا عرفوا بعض)

وانا موافقاة جدااااااااا ,طب لية ميكنش بقى النت وسيلة لدة ,ما لو فى اتنين يعنى مرتبطين ببعض على النت مش هيستمروا طول عمرهم كدة اكيد هيحصل مقابلة بعد ما كل واحد يثق فى التانى وكمان تكون مقابلة فى مكان مناسب ككنيسة يعنى وهيبدا يتكلموا مع بعض ويعرفوا بعض اكتر وممكن تتكرر الزيارات دى بس تكون البنت قايلة الموضوع دة لباباها او مامتها او اب اعترافها علشان يرشدوها وتبقى ماشية تماااام وعلى فكرة نسبة نجاح الارتباط على النت متوقفة على عقلية اللى بيتكلموا مع بعض واخدينها جد ولا هزار وكمان الثقة بينهم اللى بتجيى مع الوقت اكيد

ومعلش هديكى مثال فى المرقسية فى اسكندرية البابا نفسة بيعمل اجتماعات شبابية بين شباب وبنات وبيقعدوا مع بعض وبيتكلموا ,الغرض من الاجتماعات دى فرصة لشباب كتير حابة ترتبط
طب ما لو بصينا هنلاقى نفس حوار النت بالظبط
والعامل المشترك بينهم ان محدش شاف حد واول مرة يتكلموا مع بعض

فى نقطة قلتيها وموافقاكى فيها جدااا ,ان اى بنت كبنت المسيح يعنى والمفروض تبقى صورة حلوة لية على الارض لو مرتبطة بولد على النت يكون فى حدود لكلامهم مع بعض ويبقوا متفقين على كدة ومحدش يتخطاها ,علشان تبقى علاقة صح ومحدش يندم عليها بعد كدة

موضوع انها تبعتلة صور موافقاكى جداااا
لان صعب اثق فى انسان مش شفتة مية فى المية لدرجة انى ابعتلة صورتى
وموضوع الصور على الفيس انا من اشد الناس اللى بعترض علية لان فعلا بتحصل مشاكل ويامة شباب فاضية ممكن تاذى بنات وتركب صور وتسبب مشاكل
طب لية كل دة نحط صور دينية افضــــــل

دة راى من كذا جانب فى الموضوع وبجد موضوعك مهم جداااا واكيد هيفيد ناس كتير
ربنا يبارك خدمتك
تقبلى مرورى

رد مع إقتباس