بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: احكى يا خادم علشان نتعلم منك

كُتب : [ 09-05-2011 - 08:56 PM ]

هادي الافكار طبعا بعضها زكره الاخوة مشكورين لتكون ميش سبب ليهرب الخادم من السؤال بطريقة زكية لا بالعكس ليحول السؤال لهدف بحد ذاتة من خلال تفعيل عدة افكارواساليب للحصول علية شخصيا واهم اسلوب هو الصلاة هو وبهيك يستفيدالخادم روحيا وبنفس الوقت يستفيد المخدوم
وانا شخصيا استفدت من فكرة استاز ايمن بحالة حد سال ومعرفتيش جاوب لان هيك ممكن اوي ان الطفل تتولد ليديه قناعة بان الصلاة عامل مهم بعلاقتنا بالرب وافتكر تدي بركة للخادم والمخدوم بجد اهم طريقة واكتر شيء ممكن يساعد الخادم ليصل لاجابة بفعل وقوة الروح ميش بعضلاتة وقوة ذكائة

ربنا يدينا وبركه جميعا لندرك ونميز ما هو من الروح

الافكار بقي اللى ممكن تساعد بطريقة حلوة
1- يعني زي ما قالو الاخوة ممكن اقول معنديش فكرةوميش اتكلم فيها هادي الفكرة الكل استفاض بشكل حلو بخصوصها

2- ممكن اوي الفكرة هادي ابعت بريد مستعجل لابونا (يعني نعمل كرت دعوة واحد بسيط يعملوه الاولاد ونبعت مع ولد لابونا وجوا منة عبارة الفرقة تدعوك الى فقرة الحوار الحر طبعا بنسق مع ابونا لان ممكن ابونا نفسة ميكون عندة معلومات ممكن يعني........ او مشغول وطبعا دي بتكون خلال عمل كرت الدعوه
لو مشغول نقول تؤجل للاسبوع الجاي وتبقي فرصة لي الخادم وممكن لابونا لو معلومات ميش اوي ليها ...............(فقرة الحوار الحر دي فقرة عاملها لتكون لمشاركة الاطفال اهتماماتهم يعني نتكلم بامورهم الحياتيه )
باليوم هاد ممكن نقول لابونا يتكلم وتبقي فرصة يتقرب برده ليهم كونهم اطفال )

3- ممكن وبنفس فكرة انساستاسيا بردة و بنفس فكرة الدعوات اللى بعتنها لابونا نبعت السؤال للاهل وكل ولد ياخد بطاقة الدعوة ونكتب السؤال علية دا للاهل يجاوبوا عليها المهم اكون انا خلاال الاسبوع دا بحثت وصممتة كدرس وتطرقت لسؤال المخدوم وبنفس الوقت الاهل شاركو بتوصيل المعلومةلابنهم وممكن ووارد اوي تكون غلط ليهك تكون هي عنوان الموضوع بتاع الاسبوع الروحي ولكن طبعا باسلوب مبسط اوي لانهم اطفال صغيرين بفرقتي لحتى انفي الغلط باجابات الاهل وثبت الصح طبعا برده باسلو ب جميل وصحيح بالنسبة للولد ووارد جدا اني ابعت الاجابة بنفس الكرت للاهل او ممكن اخلى الطفل نفسية ينقل المعلومة الصح بطريقتة العفوية للاهل وبهيك بتكون فائده روحية لكل الاطراف وفيها حركة
اتمني كون قدمت مفيد ولو في اي اضافة بخصوص سؤال الملاك اكون شاكرة

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 09-05-2011 الساعة 10:32 PM

رد مع إقتباس