بياناتي
أندراوس
ارثوذكسي جديد

أندراوس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال محرج بس ارجو الرد عليه بسرعة؟

كُتب : [ 05-15-2010 - 12:50 AM ]

سلام ونعمه يا بوسبوس سؤالك جميل وجرىء وبيدل على إنك بنت المسيح علشان كده أنا أهتميت بالرد عليه لأنك حتفهمينى و الكلام اللى حأقولهولك حيحل لك المشكله . أولا كلامك بيدل على أنك بتحبى خطيبك وده شىء جميل جدا لأنه حينتج عنه زواج ناجح بإذن يسوع . بس كل اللى حأقدر أقولهولك إن كان فيه بنت جميله زيك كده ومخطوبه برضه بعتت سؤال لأبونا المحبوب داود لمعى بتقول له إن خطيبها شهوانى وعايز يحبها بطريقة أولاد العالم بحجة إنه بيحبها وكان رد أبونا داود لمعى إنها تقول لخطيبها لما يقول لها أنه بيحبها علشان تسلمله للغرض اللى فى نفسه لأ إنت مابتحبنيش المسيح بس هوا اللى بيحبنى ومات علشان بيحبنى أما إنت عايز تموتنى ده كان رد أبونا داود لمعى . أما سيدنا قداسة البابا بيقول فى الحالات اللى زى كده أعقلى وأتقلى . وأحب أيضا أن أقول لكى أن الزواج سر من أسرار الكنيسه السبعه ولايتم إللا بحلول الروح القدس فى الأكليل وكما يتم تجهيز الماده فى سر المعمويه لحلول الروح القدس وهى تجهيز المعموديه وصوم الأب الكاهن وصوم أم الطفل المعمد الى أخره وأيضا تجهيز الماده فى سر الأفخارستيه و الماده هنا هى الخبز وتحوله للجسد بحلول الروح القدس والأباركه وتحولها للدم أيضا بحلول الروح القدس . أما الماده فى سر الزواج هى الحب اللى بيحضره الخطيبين خلال فترة الخطوبه وبيحل الروح القدس على الحب ده اللى هوا مادتنا هنا وبيصير الأثنين واحد وبيكون زواج من عند ربنا . وده على فكره موش كلامى ولا رأيى ولكنه رأى أحد الأباء وإن كنت أعتقد أنه كلام أبونا المحبوب داود لمعى فى هذا الخصوص . أما إذا كانت مجرد تفكير يا بوسبوس وعايزه طريقه تتغلبى بيها على التفكير ده فا موش حينفعك فى هذا الخصوص غير رأى أب كاهن . وربنا يحافظ عليكى صللى من أجلى