بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

Clap رد: كلنا لازم نعمل كده كفاية سلبية وخوف

كُتب : [ 02-13-2011 - 01:21 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • انا معاك يارويس المهم نبطل نسمع كلام القسس اللي بصراحة مش حاسين بحد او مش فاهمين الوضع السياسي احنا المفروض معظمنا ميستفيدش م الثورة لانه مشتركشي فيها وكمان شتم المتظاهرين لانه مش فاهم لكن انا طبعا رفضت كلام الكنايس وياريت الكنايس يركزوا اكتر ف الجانب الديني لانهم ف الجانب السياسي يحرقوا الدم عارف ان مشاركتي غالبا هتتحذف وده ليه لاننا لسه زي مااحنا كله بيتغير واحنا لسه زي مااحنا عايشين في حجة السلام الداخلي انا كان بيتحرق دمي لما الاقي كلمات شكر للامن اللي قتل ولادنا واخواتنا طبعا بسبب الرئيس الفاسد الراحل او بمعني اصح المخلوع حسني مبارك
  • كلماتي هتتحذف بس يمكن انا كتبتها عشان اللي هيحذفها يقراها قبل مايخذفها وبس
  • ياريت بقي محدش يقعد ينافقق ويشكر لان بجد دمنا اتحرق
  • ويارب اللي جاي يبقي احسن لمصر كلها
أولاً أحييك على رأيك المصري الأصيل والجميل عن صدق وبلا مبالغة
ثانياً كلامك لن يُحذف إطلاقاً ولن يتم شكر من لا يستحق الشكر إطلاقاً
ثالثاً - بعيداً عن كلماتك طبعاً ولا علاقة لما انت قلت - بل هي رسالة مني للجميع :
ينبغي أن نكف عن أن نطالب بحق كمسيحيين ، ونكف عن استخدام هذا اللفظ في طلب حق ، بل نطالب بحق حريتنا كمصريين ومن نسيج الوطن لا كلمة أو لفظ إنما بالفعل والحق ، فطالما نعلن أننا نطلب كمسيحيين فما هو الفرق إذن بيننا وبين الدولة الدينية !!!!! هل اختلاف مسمى الدين ، أم اننا ندَّعي أن المسيحية هي فقط المفروض تكون ديناً للدولة !!!

يا أحبائي هذا كلام خطيرللغاية لازم نعية ونعرف مدى الخطورة الكامنة فيه ، لأن لو ركزنا أننا مسيحيين ، إذن في هذه الحالة سنطلب طلبين ضمناً ، وهو أولاً التمييز دين عن دين ، ومطالبة حق قصاد حق ، وبذلك نقسم المجتمع قسمين كما هو حادث نتاج لعب النظام السابق ، وثانياً نطلب أن يتدخل الكهنوت في السياسة وتبقى هناك حرب بين دين بكل رموزه أمام دين آخر بكل رموزه وهذه مشكلة كبرى ستوقعنا في مشاكل لن تنتهي وتجعلنا نؤكد على البند الثاني من الدستور إنما لصالح المسيحيين فقط ، فليتنا أن نُصحح الرؤيا ونوسع النظرة ولنكن مصريين فقط ، طبعاً لا أقصد أن نلغي هويتنا كمسيحيين ، بل نظهرها في سلوكنا وعبادتنا القلبية عن وعي إيماني يرى ويُبصر الله وليس في سياستنا قط ، نرحب ونفخر بالمسيح الرب القدوس ونمجد اسمه ونعليه بكل قوتنا ، ولكن لا نخلط الأمور ببعضها البعض ....

حقيقي تعليقك رائع وعجبني يا أجمل أخ حلو

ملحوظة صغيرة للأخ المحبوب رويس :
بالنسبة لموضوع قانون الأحوال الشخصية مش كل كنائس العالم ولا حتى كل الكنائس في مصر وافقت عليه ، الكنيسة الأرثوذكسية فقط هي التي تمسكت به إلى الآن ، وبعض من الطوائف الأخرى اختلفت عليه ، فهذه المعلومة غير صحيحة يا أجمل أخ حلو ولك أن تراجع تعليقات الكثير من رؤساء باقي الكنائس للرد على هذا الموضوع ، ولا تسمع لطرف واحد فقط أو ما يُشاع داخل الكنيسة !!! النعمة معك

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 02-13-2011 الساعة 03:23 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links