بياناتي
فرح®
الله قريب من قلبي

فرح® غير متواجد حالياً

Happy رد: وتتوالى الحصريات فى محكمه الحب 14 elphilasouf

كُتب : [ 10-11-2010 - 11:12 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة

أنتي جيتي لموتك هههههههههههههه
فيلو و أنا وكلت نفسي كرمالك محامية أنتا عايز تموتني يبقى مين يطالعك من السجن ههههههههههههه؟؟؟

معلش بقي أستحملي الأجابه هي طويله شويه

معلش يا ابني أنا صبورة جداااااااااااااااا

الحب بصفة عامة شئ جميل موجود خصيصا للسعادة الانسان

الحب حالة مبهمة تمنحنا السلاام الداخلي و تهبنا الأمل ...
- عدم إحساس الإنسان بالحب يعني حدوث مشكله في نفسية الانسان يسبب وجود انسان غير سوي الشخصية ، وبتظهر عليه أعراض كتير زي الكراهيه و العنف والتعصب والتحزب والحقد والإدانه وغير ,
معك حق يا فيلو في الكلام ده و لكن معظم الناس يعيشون في حالة فوضى في عواطفهم و عدم استقرار ..هل معظمهم غير سويين نفسيااا ؟؟ بصراحة لا يوجد إنسان مستقرنفسيا 100%و إنما نسبيا و كما الانسان يتغير من لحظة إلى أخرى و لكن مبادئه الجوهريه تبقى ذاتهاااا
- أما أحساس الانسان بالحب يعمل أكتفاء للأنسان ويحوله لأنسان سوي الشخصية ... يعمل الخير
طبعا أكيد أنا معك في الكلام ده

بيقال عن الرهبان او البتوليين أنهم مجانيين ازاي يسيبوا حياتهم ويعيشوا حياة البتوليه ... ازاي يعيشوا من غير حب ...
والحقيقة أنهم طبيعي بيكونوا محتاجيين للحب زي أي حد ... لكن كل حاجاتهم بيسدوها من ربنا ..... بل بيكون عندهم أكتفاء زاتي من المسيح .
بصراحة لا تعـــــــــــــــــــــــ ــــليق

لكن الحب -بين الولد والبنت خاصتا- وأحب أوضح أولا أني أحترام وجود صداقات جميلة في مجموعه بين بنات وأولاد يحبون بعض كاخوه في المسيح .
بصراحة يا فيلو أنا لا أؤمن بالصداقة بين الرجل و المرأة و خاصة في مجتمعنا الشرقي ...آدم في حياة حواء هو الحبيب و الزوج والأب والأخ فقط

الحب بقي إلي بيكون بين ولد واحد وبنت واحده إلّي المفروض يقود لسر الزواج المقدس ، في رأيي مش مجرد مشاعر أنا معك في هذه النقطة ، لأن المشاعر ديما تتغير،اسمع يا جورج مشاعر الإنسان تتغير و لكن شعور الحب المقس لا يتغير ابدااا هو هدية من عند الله ..أنك تحب شخص في الدنيا دي أكبر نعمة ممكن اكون برتاح لشخص النهارده الاقيه بكره اتغير و اتغيرت معاه مشاعري شئ طبيعي جداالمشاعر تتغير إلا مشاعر الحبيب لنصفه الحلو إلا اذا خذلك الحبيب أو جرحك ده من الممكن في هذه الحالة تتغير لأن محدش ثابت غير ربنا ، فالحب المبني ع مشاعر بس من وجهه نظري هو وهم عمره قصير ولا يصح من الأصل إن احنا نسمية حب .

وطبيعي بقي تظهر كلمة انا بموت فيه انت حياتي أنت عمري وبعد كده الجرح والخيانه والكلمات إلي ديما نلاقيها في العلاقات المبنيه ع مشاعر فقط .
أنا معك الحب هو كثير من المشاعر المقدسة.. قليل من المنطق دي وجهة نظري

لكن الحب الحقيقي من وجهه نظري هو حدوث توافق بين شخصينالحب أنا للآسف أصغر من إني أتكلم عنه ...الحب أكبر مني و آسفة يا فيلو أكبر منك كمان هههههههههه
تبدأ من تعارف طبيعي عادي جدا ونلاقي في توافق أو تقارب - مش تتطابق - في الجانب الفكري والأجتماعي والروحي والجسدي والنفسي , إلي ع اساسه يحصل تقارب بين الشخصين وتعارف بشكل أعمق تحت أسم خطوبه ويزيد العمق لحد مايتكلل أخيرا في سر الزواج والإتحاد بالروح القدس .انتا تحكي عن الزواج التقليدي و موش الحب

ومن حيث درجة المسامحة\إلي أي حد أسامح هقولك إن إحنا عرفنا عمق الحب لما المسيح لم يشفق ع إبنه لاجلنا ، وشرب المسيح الكأس بكل الحب ليجسد حبه لينا .
فأي كان الى ممكن يحصل فينا يعني هنبقي أحسن من المسيح إلي فدانا ....
الى يتأمل في عمق حب المصلوب ميقدرش أبدا ميسامحش
فيلو نحنا بشر و اذا حبنا وصل للدرجة دي يبقى يكون حبنا مثالي و نحنا بشر

مفيش في نفسك أسئله تاني
اه نفسي بس خلاص كرمال ما اتعبك و انا كمان صدقني كتير تعبانة
ههههههههههههههههههههههههه , أنا اسف بجد أني طولت جدا بس كلام في نفسي مقدرتش أخبيه معلش يا جميل تعيش تنسجن و تجاااوب ههههههههههه
يمكن تقولوا عليا غريب أو شاذ علي القاعده أنتا موش غريب انتا رااااااااااائع و بلاش تقول عن نفسك كدة اوكي لكن كفايا أنا مقتنع بفكره نفسي ورأيي .و القناعة كنز لا يفنى يا فيلو

سعيد جدا بأسئلتك الحلوه الى بجد طلعت كل الى كنت فعلا عاوز أقوله ,

ميرسي فيلو على فلسفتك الجميلة للحب و ربنا يهديك بقى و تلاقي الحب الحقيقي ...
يمكن تغير فلسفتك بعد التجربة هههههههههههههه

رد مع إقتباس