بيفام
ارثوذكسي بداء يشتغل
بيفام غير متواجد حالياً

Pray01 اختلاف المستوى الروحى بين الزوجين

كُتب : [ 08-14-2009 - 11:48 AM ]

انا متزوجة من اربع سنين بعد قصة حب جميلة لانها كانت مليانة بمساندة المسيح لى انا وزوجى لان باختصار كان فيه اعتراض شديد من بابا ولكن لان ارادة الله كانت مسندانا و احنا اتأكدنا من ده مع اول احساس بالحب اتأكدنا بالصلاة علشان منهدرش مشاعر جميله عطاهالنا المسيح لزوج المستقبل بس المسيح حب يمتحن ايماننا الصغير لمدة اكتر من3 سنين وبصراحة كانت ايام قاسية وصعبة لكن طلعنا منها بسنين صلاة و لجاجة و احساس ما بعدة احساس ان احنا نلاقى السما بتبارك زواجنا و المسيح بيسند ببساطة اى عريس ييجى كان بابا طبعا موافق عليه حتى و لو شرير و سمعته زفت بس هو عايز يخلص المهم واحنا نكثف صلاتنا ونفاجأ كل مرة الموضوع يبوظ بطرق عجيبة و احنا نتهل و نقول امور الله عجيبة المهم ان زوجى كانت صلاته بالاجبية و يتخللها صلاته الرتجالية لكن انا كنت بصلى صلاة ارتجالية بس فطلعنا انا وزوجى مختلفين فى مستوى ايماننا هو طبعا كانت وقفاته اطول واعمق منى فايمانه زاد عنى فدلوقى اى مشكله تواجهنا انا بكون مضطربة و قلقانه على الرغم من انى عرفت ربى و حبييى وليا معاه زكريات مساند عجيبة مش هنساهه ابد يعنى بكون عارفة ان المسيح هيمد ايده لكن قلقانه و مش قادره استنا الوقت اللى المسيح محدده لكن حبيب عمرى معلش نفسى استبدل لفظ زوجى بحبيب عمرى هو كلامه ربنا حنين ... الله ضابط الكون .......مفيش حاجة فى الدنيا تستاهل قلقك ....انت مش واثقه ان ربنا موجود و ما شبه الالفاظ دى المهم انا بقى نفسى اعرف رايكم ده اختلاف فى مستوى ايمان راجع لاختلاف اسلوب صلاتنا و لاانه بدا ميحسش بى ولا ايه وارجوكم صلولى كتير و ربنا يبارك حياتكم الروحية و الجسدية .............. واخير عايزة اقول اى حد مقبل على الارتباط صدقنى المستوى الروحى مهم جدا هو عامل مهم من عوامل السعادة للاسف بلاقى كتير يرفض التنازل عن المستوى الاجتماعى او المادى او التعليمى لكن للاسف المستوى الروحى نادر الل بيهتم بيه خلى بالك ده اهم عامل سعادة فى حياتك الزوجية .................... اذكرونى فى صلاتكم

التعديل الأخير تم بواسطة Team Work® ; 08-15-2009 الساعة 07:36 PM
Sponsored Links