بياناتي
peter_pop18
ارثوذكسي بارع

peter_pop18 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الرجل الذى يبكى بسبب حبه..... مشاعره حساسه

كُتب : [ 05-08-2008 - 11:26 PM ]

+شكراً يا استاذ ظريف علي الموضوع الجميل دة بجد موضوع رائع جداً والكلام فية كتييييييييير جداً ، انا قريت الموضوع اول ما نزل وقرايت شوية من الردود بس مارضيش ارد قبل ما اعرف راي باقي الاعضاء ، وبصراحة الموضع دة يحتاج كلام كتير لان في ناس تعتقد ان الرجل بلا مشاعر وبيتصرف بعضلاتة او عقلة من غير ما يكون لقلبة مكان في تصرفاتو ودة طبعاً غلط+

وكمان البكاء بيبقي لية سببين :
+ ممكن يكون طبع الانسان نفسة
+ ممكن تكون الظروف الي اثرت علي الانسان وخليتة يبكي

وبالنسبة لطبع الانسان فالراجل في اغلب الاحيان بيكون شيد القلب ومش بيتاثر بالمواقف بسرعة
عكس المراة لانها رقيقة اكتر من الراجل بطبيعتها ، لكن اذا بكي الرجل تكون دموعة اكثر عمقاً واشد تاثيرا (زي ما قال ميكي) فعلاً .
مثال الطفل او الصبي لما بيعيط دة بيكون طبيعي لانة في طبعة ، لكن اذا بكي رجل كبير السن ، فان دموعة تكون اغلي واوقع ، نفس الشئ بالنسبة للرجل والمراة ،
والانسان الرقيق اذا كان رجل او مراة يتاثر وتسيل دموعة بسرعة وتلقائية+
بالنسبة لايفا بتقول (لا اعتقد ان فى رجل بيبكى بسبب حبه) لا دة غلط لان لو الحقيقة لو الرجل حب فعلاً امراة واتعلق بيها طول حياتة ما فيش شك انة يبكي علي المراة الي حبها طول حياتة لو حصلها حاجة او حل لحبهم حاجة . زي مثلاُ لما بكي ابينا ابراهيم علي سارة ، بيقول الكتاب المقدس بعد موت سارة (فاتي ابراهيم و يبكي عليها)(تك 23 : 2) .

وبالنسة لصديقي ay2007 انا موافقك الكلام ان(انه لاتوجد من تستحق البكاء عليها فدموع الرجل اغلى كثيرا من انسانه يبكى عليها وهى لاتشعر به ولذلك فان الشخص الوحيد الذى نبكى امامه وله هو شخص الرب يسوع فقط اما البكاء من اجل شى مادى فهذا لايستحق مهما كان) لكن مش كل مراة ينطبق عليها الكلام دة صدقني ، وكمان في اسباب كتير تخلي الرجل يبكي زي مثلاً :
لما بكي السيد المسيح علي حبيبه العازر (فلما راها تبكي -مريم اخت العازر- واليخود الذين جاءوا معها يبكون ، بكي يسوع ) (يو11 :35)

معلش انا اسف اني طولت في الكلام لكن ، بجد الموضوع جميل جداً جداً و نفسي اتكلم اكتر من كدة
صلوا من اجل ضعفي

رد مع إقتباس