بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: خدمة الارشاد في مدارس الاحد

كُتب : [ 11-18-2008 - 02:32 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة
شكر يا اخ رويس بصراحة ان دايماً بحاول ادور على حقات جديدة وغريبة على شان يتشواقوا للدرس
الاطفال في المرحلة دي بصراحة هم اطفال حلوين رغم شاقوتهم ونشاطهم الزايد والخادم لازم يستوعب الحكاية دي ولكن حعلق على حتية ان انا انزل لمستواهم بس اخد بالي
اد اية بكون مبسوط لما بكون في مناسبة اجتماعية ويقوم احدي اولاد مدارس الاحد وهوا مع اهلة بيقي ويسلم على ويعرفني بوالدة ووالدتوة وحقولة حكاية حصلت معاي في احد مخيمات الارشاد كان مدة المخيم اسبوع اول تلاث ايام لاطفال اولي وتاني وباق الايام للفئات الكبيرة في الثلاث ايام قسمنا الاولاد وكل خادم اخد المجموعة بتاعتة وانبسطنا وكل حاقة وفي اليوم الاخير خدنا صور تذكارية وودعنا بعضنا وانشالله حنشوفكم السنة القاية .
وفي مرة واحنا في مسيرة مع المجموعة التانية (الكبيرة) وفي وسط الشارع وازا بسيارة توقف وتركض منها بنت صغيرة جميلة بتنادي ....يا اخت ... يا اخت.... اتصدمت انا اي البنت دي انا صحيح مانسيت شكلها ولكن الطريقة اللي وقفت فيها العربية عجيبة يا تري اية حيكون رايك البنت جاية تزور دار جدها في البلد ولما شافتنا فظلت تعيط على اهلها لما وقوفو العربية ونزلة سلميت عليا وخدتني لحد العربية وعرفتني على بباها ومماتها وتكلميت مع اهلها شوي واقلوي ادي اية هي مبسوطة في المخيم .
ودا لية على شان انا يتعامل معاهم ميش علاقة مدرس بطالب اعمل وما تعمليش يعني امر لا وانما علاقة صديق بتكلم معة في اي حاقة خاصة او عامة بساعدهم في حل مشاكلهم ,كتير من الاولاد بيكلموني عن حقات خاصة بيهم وباسرهم ودا لان الطالب بيلاقي اهتمام مع راعية تربيوية في المدرسة نابعة من الكنيسة ودا بساعدهم في علاقتهم مع الاسرة طبعاً مع حفظ الخصوصية لكل طفل واحترام ذاتة ولكن انا بوقها عن طريق الكنيسة بطريقة تساعدة على النمو السليم في طريق ربنا وسط اعاصير هذا الزمان .
سلام المسيح
لا انا مش قصدي كده
طبعا انك تبقي صديق الطفل ده بيديله ثقه في اللي حواليه
انا قصدي ايه
اني ساعات ممكن انزل لمستوي الاطفال في الهزار .. فتلاقي الطفل مبقاش يبص لي بصه الاحترام اللي كان بيبصها لي
يعني المسيح مثلا كان بيحب الاطفال وقال كتير اننا لو مبيقناش زيهم مش هاندخل ملكوت السموات
ولكن مينفش اخلي الطفل يتعود عليا ونظرة الاحترام تروح وخلاص كده تلاقيه بيعاضرك في كل حاجه وممكن يزعق فيكي علشان اخد عليكي بطريقه غلط
يعني مرة البابا كان بيقول حاجه انه ساعات ناس من كثرة تعاملتها مع الكهنه بيتعودا عليهم تلاقيه بينادي علي الكاهن بصوت عالي ويعارضه ومش عارف ايه ونسي خالص ان ده مسيح الرب وان كل ما تحلونه علي الارض يكون محلولا في السماء وكل ما تربطونه علي الارض يكون مربوطا في السماء

بس ده قصدي
ولكن من ناحيه ان الطفل يثقف فيكي ويقولك اساراه فده شئ جميل
وفعلا كان بيحصل معايا مش بس من الاطفال انهم يجيوا ويقولولي علي حاجات ده كمان الخدام كانوا بيعملوا معايا كده
طالما هو شاف انه من الممكن سثق فيه علشان انتي بتعامليه كاخ يبقي حلو قوي قوي قوي

معلش اسف لو كنت قولت الكلام بطريقه يتفهم بيها غلط

رد مع إقتباس