بياناتي
FinalRule
ارثوذكسي جديد

FinalRule غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حروب الشك بتدمرنى

كُتب : [ 05-18-2010 - 05:19 AM ]

عارف يا كريم أجمل حاجة في اللي بتقوله ايه؟
هو الشك في المسلمات ... كل واحد فينا لازم يكون عنده مسلمات غير قابلة للشك أو الانتقاد...
أغلبنا لا يفكر المساس بالمسلمات داخله... المساس بيها بيمثل بالنسبة ليه خطر على عقله نفسه... ودي حكمة من خالقنا لأن ليس كل الناس على درجة واحدة أو عالية من القدرة على التفكير الموضوعي والمنطقي...
بس لازم كلنا نمر بمرحلة الشك دي ... لازم بصورة أو بأخرى ... وبدرجة أو بأخرى ... بمعنى أن فيه ناس بتمر عليها مرور الكرام سريعًا وبدون تدقيق وترجع تضع المسلمات في مكانها المحفوظ المغلق ...
وناس مش بتقدر زيك كده...
هقولك على حاجة ... خلينا موضوعين في تحليلنا للأمور ...
أي دين لازم يقول أنه هو الدين الصح والباقي غلط ... ده شيء منطقي بالنسبة لمفهوم الدين ...
بمعنى لو ان فيه دين قالك انا صح وبرضه غيري صح من الأديان وكله هيدخل السما وميه ميه ... طيب يبقى ايه اللي يخليني اعتنق الدين ده مش اي دين آخر صحيح برضه...
وده مش معناه أن يبقى كل الأديان غلط ... لأنه منطقيًا الحق واحد لا يتكرر أو يتعدد
فهم الحق هو المتعدد ... لكن أصل الحق واحد
الدين هو ايه؟ الدين هو الأسلوب الذي يريدك الخالق أن تتقرب به إليه...
كل الأديان وكل الناس بتحب خالقها ... لكن مين اللي بيعبده زي ما هو عايز مش زي ما أنت عايز
لازم تتقرب وتعبده زي ما هو طلب مش زي ما أنت عايز
ممكن يكون من دين آخر وخلقه جميل وتعامله أجمل ... تفتكر ليه ربنا جعل الإنسان ده كده ... علشان يقولنا أنك متكرهش الإنسان لذاته ... إنما تكره تصرفه
وأنك أولى بالخلق الطيب منه...
مش هقولك أن حكمة ربنا أعلى مننا ومش هنقدر نفهمها - مع أنها بالفعل كده - بس هقولك لو طلبت بصدق انك تفهمها ... لو أنك حاولت تفهم ما أراده ربنا منا هتعرف أيه الحكمة وتريح عقلك وقلبك...
وعلى فكرة أنا فعلا معاك انه مفيش حاجة اسمها شعب الله المختار .... الباب مفتوح للكل يدخله مش نوع دون نوع أو جنس دون آخر ...
لكن فعلا لازم تعرف هو عايز منك ايه علشان تعمله على مراده هو مش مرادك انت...