الصورة الرمزية نبيل نصيف جرجس
نبيل نصيف جرجس
ارثوذكسي فضى
نبيل نصيف جرجس غير متواجد حالياً

عيد ميلاد والدة الالهة واحتفالها العظيم سيبدأ2/5\2008 :

كُتب : [ 04-20-2008 - 08:22 PM ]

ميلاد والدة الالهة واحتفالها العظيم em19.gifسلام والنعمة احبائى
تحتفل كنيسة السيدة العزراء مريم بكفر سليمان عوض بعيد ميلاد ام النور ووالدة الالهة القديسة العزراء مريم وتقيم احتفال يمتد الى اسبوع
ويكون يوم الاحتفال كما يلى :
يبدا اليوم بقداس وبعد زلك تبدا موكب زفة ايقونة العدرا فى كل البلدة مع خروج الشمامسة والكهنة وهم يبخرون الصورة مع باقة من اجمل الترانيم التى يقوم بادائها شباب ام النور بالكنيسة وبعد زلك تستمر الزفة ساعة تقريبا وبعد زلك تبدا صلاة رفع بخور العشية وناخز بركة كلمة اب الكاهن المتكلم وبعد زلك يسهر الشباب مع الشعب يرنمون لوالدة الالهة قدام الكنيسة طالبين منها ما نريدة ونتمناة ......
وعندنا الكنيسة مشهورة اوى انها بفضل ام النور وصلاتها بتدى العواقر اللى مش بيخلفوا ...
وهقولك على مفجاة السنة دى هيحضر معانا اباء رهبان من دير البحر الاحمر وهيكونوا يوم الخميس الموافق 8\5
وكمان هيحضر معانا فى اول يوم المعلم ابراهيم عياد مع جناب القس الورع مينا شفيق وكمان هيجى اسقف بس لسة على ما الاعلانات تنزل هقولكم على الجدول بتاع النهضة بجد هكون مبسوط لو حد حب ياخد بركة ويحضر معانا البركة تكون معكم بفضل صلاة ام النور انا رقمى 0161693388 اللى يحب يجى ويستفسر على المواصلات انا مش عندى مانع هوة عموما هيركب من عبود من القاهرة يركب مواصلة بيجوة السنطة وبعد كدة يتصل بيا وانا هقابلة البركة تكون مع جميعكم امين

رد مع إقتباس
Sponsored Links