بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: السماويات عينها - طعام الله وطعام الشيطان

كُتب : [ 04-05-2011 - 10:52 AM ]

[QUOTE=aymonded;798124]

سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة ، الحية هنا تمثل الشيطان والمعنى هنا ليس هو المعنى الحرفي للكلام
طب الحيات انواع كتير اوى ربنا يقصد اى نوع من انواع الحيات ولية ربنا كتير كلامة بيكون فية غموض
لأن الحية فعلاً لا تأكل تراب إطلاقاً ، فالكلام هنا للشيطان الذي اتخذ من الحية طريق لخداع الإنسان ،

اذا الحية ذنبها اية ؟؟
دى مجرد حيوان زيها زى غيرها من المخلوقات
الشيطان استغلها ودخل فيها ليتكلم مع حواء لية ماخدتش اى شكل تانى اشمعنى الحية بالذات الشيطان يقدر ياخد شكل ملاك

واللعنة تُصب على الشيطان ذاته لا على حيوان الحية نفسها لئلا يكون اي تعامل للحية مع الإنسان يصبح تعامل مع الحية ،

يعنى اية مش فاهمة حاجة من السطر الاحمر دة ؟؟

ولا تنسي أن القديس برسوم العريان كان يسكن معه حية في مغارته وكانت تخضع له ، ولم يكن فيها شيطان ،
ودة يدل على ان الحية مجرد حيوان عادى خالص مش مش شرط ارتباطة بالشيطان
هل الحية سمحت للشيطان انة يسكنها ويستغلها فى الشر كان بفهم منها ؟؟
بالطبع لأ يبقى كدة الحية اتظلمت
لأن الشياطين لا تسكن كل الحيات لئلا تكون الحية مسكناً للشيطان ،
يعنى اية الشيطان ممكن يسكن بعض الحيات والبعض التانى لا ؟
واى انواع من انواعها الكتيرة اوى اللى بيسكنها الشيطان ولية ؟
استاذ ايمن الشيطان استغل الحية مرة فى بدء الخليقة وبسبب لعنة اللة ليها احنا بنخاف منها
وانا اقتنعت ان اللة لعن الشيطان الساكن فيها وانة يقصد الشيطان مش الحية كحيوان اذا لماذ تشوية صورة الحية بالشكل دة الحية اى نعم حيوان مفترس ولكن عادى فى كتير جدا من الحيوانات ليها اضرار ابشع
والحية كحيوان مفيد جدا جدا بالنسبة للعلماء والدكاترة منها بيجى دواء نادر من نوعة وغالى الثمن جدا
انا دخلت فى متاهات صح بس عاوزة اقول ان الحية كحيوان اتظلمت مع الشيطان صححح ؟
فمن غير المستحب أن نأخذ الكلام حرفياً على الحية ونعتبر أن كان لها أقدام أو غيره بل لنركز على كلام الله من جهة مشكلة السقوط والشيطان الذي استخدم الحيوان لخداع الإنسان ، والحية هنا مثال للشر وليست هي الشر ذاته أو الشرير نفسه ، والنبوه كانت على المسيح الرب الذي سيسحق رأس الحية أي الشيطان على عود الصليب ، فالمسيح الرب لم يدوس على حية كحيوان مخلوق ، إنما داس على رأس الشيطان أي أفرغه من قوته وتسلطة بالموت على الإنسان لأنه أعطانا إنساناً جديداً يتجدد كل يوم حسب صورة خالقة ....

مرسى يا استاذ ايمن انا دوشتك بكلامى اشكرك على اجابتك

أرجو أن أكون جاوبت على سؤالك يا أجمل أخت حلوة ، ولو في أي غموض أو عدم توضيح أسألي وانا عنيا ليكي ؛ النعمة معك

رد مع إقتباس