بياناتي
د/ مايكل
ارثوذكسي جديد

د/ مايكل غير متواجد حالياً

افتراضي رد: علاقة العلمانيين بالرهبان

كُتب : [ 06-24-2009 - 11:06 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maged18 مشاهدة المشاركة
اولا اشكرك يا د/ مايكل علي الموضوع وانا شايف انه الموضوع يا اعضاء المنتدي خطير بالنسبة لينا احنا ليه لان احنا مش بندين الرهبان الرهبان ليهم رئيس دير ومجمع مقدس هما اللي يحسبوا اي راهب لكن عشان ميحصلش زي ما حصل في قصة الراهب يبقي حل من عندنا احنا العلمانيين ازاي اولا نتفرض ان احنا في رحلة واكيد اي دير بيكون في زيارة وبيكون في راهب بيشرح تاريخ الدير والكنائس الموجوده بيه ونكتفي بكده مش كل واحد يعقد مع الراهب ويحكي مشكله بالعقل كده كان بقي مش هيكون في اباء كهنة في الكنائس يعني كل شيء يمشي بنظام لو عاوز اي شيء او عندي مشكلة او ارتكبت خطية كل ده يبقي للكاهن اللي موجود في الكنيسة اما لو عاوز اشياء اخري مثل موضوعات شبابية كلمة منفعة كلمة روحية في المتخصصين هم الاباء المطارنة والاسقفة وطبعا رئيس كاهنتنا البابا شنوده معلم الاجيال لكن بالنسبة للرهبان اللي موجودين في الدير نسبهم في خلوتهم الروحية ومتنسوش ان البابا الشنوده كان في خلوات روحية لا يري في وجه انسان وده علي لسان البابا شنوده في لقاءه مع محمود سعد فاريت نسيب الرهبان عشان منكنش سبب عثرة وسقوط في الخطية واكررها عثرة وسقوط في الخطية زي ما حصل في قصة الراهب وخلي بالكم من عدو الخير دلوقتي ممكن يدخل من جوانا من داخلنا عشان يفتتنا ويشتتنا ومنكنش مع ربنا يسوع المسيح وانا كمان عندي موضوع في غاية الخطورة والاهمية انا الضعيف الخاطي بأذن المسيح هنزل الموضوع في خلال يومين وربنا يكون معاكم
أشكرك جدا جدا يأستاذ ماجد علي ردك الموضوعي الحكيم وأشكرك أكتر علي شجاعتك في الإعتراف بأخطائنا فعلا الخطأ بيبتدي مننا إحنا العلمانيين .... حتي لو حسينا إن أحد الرهبان بيحاول يتقرب نبعد إحنا ومنديلوش فرصه كده نبقي بنساعده ونحصنه لأنه الراهب بيتحارب من عدو الخير أكتر مننا 100 مره فكفايه قوي اللي هو فيه مش نزود إحنا كمان وربنا يدينا كلنا نعمة الجهاد والصون.