بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

افتراضي رد: وعود السيد المسيح للقديسن

كُتب : [ 03-06-2011 - 09:10 PM ]

شكراا ردك أ\أيمن ..
يمكن لحضرتك مشاهدة فيلم الأنبا كاراس السائح .. وسترى فى نهاية الفيلم ما انا قد ذكرته وأكثر منه .. علما بأن الفيلم (وايضا اى فيلم مصري مسيحي) يتم مراجعته قبل تصويره (أى مراجعة السيناريو) ومراجعته بعد تصويره بالكامل من قبل المصنفات الكنسية برئاسة أسقف .. وده حتى انا وضحته فى البحث اللى كنت عامله عن الأفلام الدينية فى قسم كلام فى الممنوع.
فلا أظن انهم قد أخطائوا فى هذا الشأن .. كل كلام حضرتك اللى ذكرته صحيح مافيهوش اى غلطة وحضرتك اكيد عندك من الخبرة الروحية أكتر منى بمراحل .. وانا حتى الآن (كما ذكرت فى الأعلى) مصدق هذا الكلام لكن:

اقتباس
أحب أوضح حاجة ... يمكن تكون صح ويمكن تكون غلط ... انا سمعتها و صدقتها من أحد المرشدين الروحيين:

وهذا بالفعل شعورى حالياً ... خاصة ان لو حضرتك شفت الفيلم هاتلاقى ان فيه وعود اكبر من ديه كمان ويصعب تخيلها
انا مصدقها عشان انا عارف ان غير المستطاع عند الناس مستطاع عند الله وممكن ربنا يسمح بتدابيره وبسابق علمه انه يكون مرتب اماكن للملكوت لكل اللى (بالصدفة او غير صدفة) هاينفذ الوعود اللى اعطاها المسيح للقديسين عند نياحتهم ، ليس عشان انهم بنوا كنايس ولا كتبوا سير قديسين وعلموها لناس ماتعرفهاش، لكن عشان اكيد هايكون ليهم اعمال صالحة تاني كتير + ايمانهم بالمسيح ، وده هايساوى= تاشيرة الدخول للملكوت
نحن لا نعلم شئ عن تدابير الله التى بالفعل هى اعظم مما يمكن ان نتخيل!

رد مع إقتباس