بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-11-2011 - 02:02 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة ، هو انا جبت سيرة وسائل إيضاح ولا أي حاجة تانية حتى في الموضوع كله !!!

ههههههههه يا سلاااام اومال انا بيتهيئلى يعنى ولا اية ايوة قلت اهو
وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس

مش كلامك دة الخدمة مجرد معلومات ووسائل ايضاح كلها للحشر انا اعترضت على اعتراضك على وسائل الايضاح بس لانها فعلا مهمة بكل المقاييس ولكل المراحل
صدقنى انا مش بحاول اخد سطور معينة ولا قصدى امسك امور فرعية بالعكس يعلم ربنا انا معاك بس انا بتكلم من الكتاب ومن الواقع كمان بوصف الاتنين واحزن على الفروق والحالة اللى وصلنالها بس مش اكثر من كدة

ولا كنت حتى هاعترض على كلام المحبوب رويس في حاجة من الأساس لأنه لم يقل شيء يستحق الاعتراض !!!
ههههههههه طيب خلاص سورى ما هو انت اللى عودتنى انك بتعترض على كل حاجة اعمل اية طيب !!!
ثم انا مش باعترض على اي حاجة وخلاص علشان مش متفقه مع تفكيري أنا ، أنا مش باعرف اتكلم خارج الكتاب المقدس ولا كتابات الآباء إطلاقاً ولا أعرف كلام الناس وقناعتهم الشخصية ، ولا بافصل بين طلبات المسيح الرب وبين الواقع المعاش اللي بيتحجج بيه الناس علشان يهربوا من وصية الله ، لأن الله قال كونوا قديسين وكونوا كاملين ولم يجزء كلماته ، إنما ينبغي لكل إنسان ان يسعى بكل طاقته للكمال والقداسة حسب أمر الرب فالنعمة تحل وتعطي قوة ، أما من لا يسعى بكل قوته ويطلب الله يخسر الإنجيل والوصية ، والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري ، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله ، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم ، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب : ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

عموماً أنا مش باقول اللي بتمناه يحصل انا باقول حقائق ينبغي ان تكون في الكنيسة ، وما هو عمل الله وليس الناس ، وما هي وصاياه ومن هو الخادم المدعو من الله ويعمل على توصيل رسالته ، وبأُظهر الحل في داخل السطور ومن يسمع فليسمع لأنه سيربح بكلام الروح فيثمر لحساب مجد المسيح ، فلكل واحد أن يسعى أن يُرضي الله لا نفسه ويعيش كما يحق لإنجيل المسيح ، وأتكلم هنا لكل خادم يريد ان يسمع ويعيش حياة مقدسة حسب أمر مخلصنا الصالح ، ولو لنا الإيمان الحي والعامل بالمحبة سنستطيع أن نغلب ونتقوى بالرب ونظهر مجده ، وانا لا أخلط الأمور ببعضها البعض إنما أكشف ما خُفيَّ عن كثيرين الذي هو سماع صوت الروح حسب مسرة مشيئة الله ، والرب قريب سيأتي لعله يجد الإيمان على الأرض ، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة مع كل من يطلبون الرب بكل قلويهم آمين
يبدو ان كلامى سبب ليك شئ من المضايقة
انا حسيت بدة من خلال سطورك سورى استاذ ايمن

والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري ، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله ، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم ، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب : ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

انا مش عارفة ارد عليك بصراحة بأمانة لانى خايفة تزعل منى تااانى
وكمان مش اعبر عن رفضى وقبولى فى نفس الوقت لكلامك
يا استاذ ايمن لو اخدناها بالمنظور دة يبقى صعب ومش هيبقى فى خداام من اساسة
كدة انت بتقولنا يا ابيض يا اسود ملهاش تالت
لا مش كدة بالراحة
ايوة انا مؤمنة بيك يارب ومؤمنة بقوتك تعمل فى ضعفى بس مش لدرجة انى امشى على المية زى بطرس ولا لدرجة انى انقل الجبل المقطم زى القديس سمعان
انا مؤمنة بيك بس كتير بتوة عنك وعن الطريق اللى رسمتة ليا وغصب عنى بتدخل السفينة ( الكنيسة ) اختراعات البشر وتفكيرهم غصب عنى بتدخل السفينة رياح وامواج وعواصف ومياة العالم المالحة بس انا واثقة انها حتى لو اتحطمت بردوا فى امل للنجاة زى بولس الرسول اللى مسك فيك

عموما انا طبعا بشكرك كتير حقيقى وبعتزر فى نفس الوقت
مرسى ربنا يخليك ربنا معاك

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 06-11-2011 الساعة 02:12 AM

رد مع إقتباس