بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-11-2011 - 04:22 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هههههههههه لالالالالالالالا تعليق
سمعت يا استاذ ايمن مفيش حد عندة الاماكنيات دى
نعمل اية طيب ؟؟
نفضل نتكلم نتكلم عن المثالية ونتعمق اوى ونكون بعيد كل البعد عن الواقع المؤلم ولا نحاول نوزن الامور وندور حتى على البداية بس وبعدها نكمل
بصي يا فندم علشان منبقاش ظالمين في الحكم ونعمل زي إيليا النبي لما قالوا قتلوا كل انبيائك ومش فاضل غيري، لأ بقي .. لأ بقي ههه
هو ربنا مش بيسيب نفسه بلا شاهد ابدا ورجال الله مالين الارض، وفي ناس كتير دلوقتي اباء بيتتلمذ علي ايديهم العشرات والمئات
ابسط الامثلة عندك البابا شنودة
والانبا بيشوي اللي هو من افضل 20 لاهوتي علي مستوي العالم
ابونا تادرس يعقوب ملطي اللي جمعلنا تفاسير الكتاب المقدس كله بلسان الاباء
ابونا عبد المسيح ابو الخير البسيط، تخصصه لاهوت دفاعي
الانبا يؤانس سكرتير البابا، واحد بيطلع حب وفرح واللي مشوفتلهوش صورة حتي الان الا والابتسامة علي وشة
ابونا داود لمعي
وناس كتير كتير كتير، ونروح بعيد ليه؟ يعني ابننا يبقي علي كتفنا وندور عليه ؟
عندك هنا في المنتدي الاستاذ ايمن
دول ناس في حاضرنا وناهيكي عن ماضينا حافل ازاي بالاباء المُعلمين والتلاميذ اللي صاروا مُعلمين، زي القديس اثناسيوس الرسولي أعظم ثاني لاهوتي في تاريخ المسيحية بعد بولس الرسول كان تلميذ للبابا الكسندروس في التعاليم المسيحية بطقوسها ولاهوتا والانبا انطونيوس في نسكه وتقشفه وبقي بطريرك بعد كده واصبح لولا الانبا اثناسيوس مكنش بقي في ارثوذكسية في مصر او العالم واللي بقي اثناسيوس العصر الحالي هو البابا شنودة.
فمنقدرش نقول ان مفيش ناس معندهمش امكانيات ولكن انا لما جبت الانبا مقار والانبا انطونيوس، لان علي مر العصور الاباء الرهبان والبتوليين كانوا هما الدعامه الاولي للايمان القويم بل وهم الخط الاول في الدفاع عنه والحفاظ عليه، ومش لازم واحد يمتلك كل الامكانيات اللي في الانبا مقار والانبا انطونيوس، اكيد الناس دي موصلوش لكل الفضائل دي من اول سنه ولا اتنين (انا بتكلم علي الاتنين دول بالذات لاني عملت بحث عن حياتهم وانا 2 اعدادي عن الثلاثه مؤسسي الرهبنة القبطية في مصر الانبا انطونيوس والانبا مقار والانبا باخوميوس 117 صفحة فلوسكاب) فانا بصراحة كل ما يحضروا في ذهني ببقي رغاي لابعد الحدود ههههه، يعني علشان مبقاش ممل (كالعادة يا .. انجز بقي .. حاضر الله) يوجد ناس كتير وأنتي اسهل مثال لينا هنا كواحده خادمة وبتحرص علي الخدمة وازاي هي نموذج للخادم.

رد مع إقتباس