بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-11-2011 - 07:55 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymonded مشاهدة المشاركة
ههههههههههههه بزمتك أنا قلت أني معترض على وسائل الإيضاح ، ليه بقى الاتهام ده على الظهر الصبح بدري كده ... ههههه !!!

انا بتهمك !!! طيب ماااشى اوك

محبوبة الله الحلوة لماذا لا تفهمي كلامي في نطاقه الصحيح ، أنا قلت استخدام كل شيء لحشر معلومات ومش قصدي انه لا ينبغي ان نعطي معرفة أو وسائل إيضاح ، أنا باتكلم عن الهدف ولا اتكلم عن الوسيلة إطلاقاً ، وانت اخدتي الكلام اني باعترض على وسائل اللإيضاح ومش اعترضتي على المعلومات مثلاً ، ومش قصدي انك بتصطادي كلام لي علشان تظهري اعتراضي ، ولو اني مش معترض على اي حاجة تقدم لو تقدمت بالروح وتسليم خبرة وحياة ببرهان الروح والقوة

فيا محبوبة الله الحلوة خدي الكلام متكامل فراجعي الفقرة كويس وهاتفهمي قصدي لأنك اخدتي جزء وطلعتي بنتيجة غير المقصود منها ، فهذا هو كلامي :
وهب الله الخدام أن يستفيقوا ويعرفوا الله ويقدمونه شخص حي وحضور مُحيي وليس مجرد كلام ومعلومات ووسائل إيضاح كلها لحشر معلومات وليس تسليم إيمان حي بروح البذل وحمل الصليب المُحيي بقوة الرب القدوس
هل معنى الكلام هنا اعتراض على المعلومات والا المعرفة أو وسائل إيضاح والا غيره حتى ، والا الاعتراض على حشر المعلومات وعدم تسليم إيمان !!! فالمشكلة مش في وسائل الإيضاح والا المعرفة ولا اي حاجة تُقدم ، المشكلة في عدم تقديمها بالروح والحق لمعرفة الله كشخص حي وحضور مُحيي !!! وهذا هو الهدف من الكلام فقط لا غير ....
طيب اوك ماااشى وضح القصد من كلامك خلاص
انا فهمت يبقى كل الوسائل مهما كانت مهمة وضرورية وناجحة فهى لو مش ادت للهدف الروحى والبناء الروحى يبقى ملهاش معنى صحح مش كدة !!!

ويا محبوبة الله كلامك لم يسبب لي أي مشكله على الإطلاق ولا زعلان منك ولا هازعل منك ولا من حد إطلاقاً مهما ما قال حتى لو اعترض عليا باي شكل أو صوره مهما ما كانت ، لأن المحبة التي من الله وسكبها في قلوبنا تحجز عنا الخصومة والضيقة وترفع اي زعل لأنه مش موجود من الأصل ولا الأساس ، فإن كان الله قال احبوا بعضكم البعض فازاي ازعل لئلا أُطفئ الروح القدس فيَّ واحزنه بعدم تقديم المحبة الصادقة للجميع ، لأني مستحيل ازعل ، وانت عارفه ده كويس جداً ويا ما قلته ليكي كتييييييييييييييييير ومش معقول آجي المرة دية يعني وازعل ، واشمعنى يعدي دلوقتي اللي هازعل من حد ، إذا كان أكثر الناس عدجاء لي مش زعلت منهم وقدمت ليهم محبة واضحة كالشمس ن هازعل منك انتِ ، ده كلام مش منطقي خالص ، قصدي طبعاً مش منطقي من جهة الروح وعمل الله ، مش قصدي المنطق البشري الضعيف طبعاً ...

اومال انا سمعت انك دخلت اوضتك وقعقدت تعيط لية ؟؟؟
كنت بتعيط لية قول قول ؟؟؟
ولا كنت بتخرط بصل واللى شافك وقالى مكنشى يعرف

وبعدين مين قال ان مافيش النهاردة خدام أمناء مملوئين من الروح القدس ولهم حياة التقوى وليسوا قليلين ، وليس معنى أننا لا نراهم واضحين أمامنما إلا اقل القليل منهم ولكن كثيرين موجودين في أماكن كثيرة ، من خدام وكهنة واساقفة وغيرهما ، فمش في حاجة اسمها لم يعد يوجد ، كما ذكر المحبوب رويس في كلامه عن إيليا النبي ، لأن الله يستحيل يترك نفسه بلا شاهد ، لأنه أن لم يوجد من يحيون بقوة الروح القدس ويشهدون لله الحي فسينتهي العالم ويأتي المسيح الرب لأنه لم يعد إنسان يؤمن به أو يشهد له !!!!
نفس تعليق رويس تقريبا وانا رديت علية
ربنا لية شهودة فى كل وقت وكل زمان طبعا اكييييد واوعى حد يشك فى دة ابداا الهنا مرهوب على كل الالهة عظيم هو اسم الرب القدوس
بس هما فعلا مش واضحين امامنا ومش قريبين للاسف !!!

ويا محبوبة الله الحلوة لنصغي للكتاب المقدس والإنجيل ونستوعب ابعاد المشكلة لأنها فينا احنا ولازم نتوب ونطلب قوة الله بإيمان حي ، لأننا حينما نتكلم عن مشكلة ما نبحث ونفتسش عن مقاصد الله وازاي تتحل حسب وفق مشيئته هو وليس حسب فكرنا الشخصي ، ونفتش ازاي تتحل فينا احنا أولاً ونكون خدام أمناء على المستوى الذي يطلبه الله ، لكي يرانا كل خادم وقد حلت علينا قوة الله فيطلب نفس ذات القوة ، فلن نفتش عهن الآخرين قبل أن نحل مشكلتنا في نور الرب ، والمشكلة كلها تتلخص في إيماننا وحياة الخبرة مع الله والإصغاء لصوت الروح القدس وتوجيهاته في داخلنا ، وزمان التوبة وعمل الله لن ينتهي قط ، ولكن الإنسان هو من يفتقر لسرّ الإيمان وقوته وعودته لله الحي وترك الله هو الذي يعمل في داخله ، فلا زال كلام الرب لتلاميذه في آذاننا لليوم ولكل خادم : [ أين إيمانك ] ، فهل الله عاجز عن أن يُعطي كما في كل زمان !!! هل الله فقير لنصبح نحن فقراء ونلتجأ لكل حل بشري عاجز عن خدمة الله بالروح والحق !!! هل الروح القدس ضعيف عن أنه يهيأنا للخدمة ويعطينا من صلاحه وقوته لنكرز ونبشر ونخدم الكل حسب مسرة مشيئة الله !!!

الحلول البشرية تأتي دائماً من التفكير الإنساني الضعيف في داخل الكنيسة عند غيبة الروح القدس ، فلا يستطيع الإنسان أن يستلهم قوة الله فلا يقدم الله الحي للمخدومين إنما يقدم افكاره الشخصية الضعيفه ، ومبارك الإنسان الذي يتكل على الرب ويسهر يصلي ويصوم من أجل الخدمة مقدماً كلمة الحياة بقوة الله وليس بكلام الإنسانية المقنع بل برهان الروح والقوة ، فلا يوجد وسط بين برهان الروح والقوة وكلام الإنسانية المقنع ، وهذا هو الكتاب المقدس بكل قوته ...

استاذ ايمن صححح كلامك طبعا !!!
بس عصر القديس بولس الرسول والقديس اثناسيوس وعمالقة المسحية كان جميل اجمل من دلوقتى بكتير ويتفق معاة كلامك اكثر وينفع فية كلامك اكثر لان مكنشى فى على ايامهم المشاكل النفسية اللى موجودة دلوقتى ولا كان فى كمية الفساد اللى موجود دلوقتى وغضب عننا لازم تدخل اختراعات البشر
دخل السفينة وداخل خدمتنا ودة بيكون عامل مساعد على ضعف العشرة مع ربنا

ويا محبوبة الله الحلوة انا مش عودتك اني معترض على كل حاجة ، هذا كلام غير مضبوط إطلاقاً وغير صحيح ، أنا مش معترض على حد ولا على حاجة ولكن باكتب ما يتفق مع الروح الواحد وما هو في الكتاب المقدس وحسب التعليم الآبائي المسلم لنا والذي أهمله الكثيرين جداً واصبح مجرد أقوال تقال وليس تسليم لنطبقه في حياتنا العملية ، أقبلي مني كل تقدير ، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة آمين

شكرا يا استاذ ايمن على مشاركتك وحوارك الجميل
شكرا على الافادة والمناقشة الرائعة دى
ربنا يثمر خدمتك النعمة معك

رد مع إقتباس