بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: تعلق الطفل بالخادم

كُتب : [ 06-10-2011 - 09:45 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
متخلطتش الامور فى بعضها وتحسسنا انك رافض كل حاجة كدة بقى
على الاقل علشان متضيعشى فائدة الكلام الحلو اللى انت قلتة
وسائل الايضاح مفيش غنى عنها خالص فى كل المراحل حتى فى توصيل الحياة المعاشة انت نفسك وسيلة ايضاح لمخدومينك هيشوفوا من خلالك المسيح

عموما ربنا يثمر خدمتة ويجعل منا اناء صالح لمجد اسمة القدوس
سلام لنفسك يا محبوبة الله الحلوة، هو انا جبت سيرة وسائل إيضاح ولا أي حاجة تانية حتى في الموضوع كله !!!
ولا كنت حتى هاعترض على كلام المحبوب رويس في حاجة من الأساس لأنه لم يقل شيء يستحق الاعتراض !!!
ثم أنا مش باعترض على اي حاجة وخلاص علشان مش متفقه مع تفكيري الشخصي، أنا مش باعرف اتكلم خارج الكتاب المقدس ولا كتابات الآباء إطلاقاً ولا أعرف كلام الناس وقناعتهم الشخصية، ولا بافصل بين طلبات المسيح الرب وبين الواقع المعاش اللي بيتحجج بيه الناس علشان يهربوا من وصية الله، لأن الله قال كونوا قديسين وكونوا كاملين ولم يجزء كلماته، إنما ينبغي لكل إنسان ان يسعى بكل طاقته للكمال والقداسة حسب أمر الرب فالنعمة تحل وتعطي قوة لكل من هو ضعيف ومهما ما كان وضعه، أما من لا يسعى بكل قوته ويطلب الله يخسر الإنجيل والوصية، والكنيسة ليست مجال لاختراع البشر والعمل حسب تفكيرهم البشري، لأنهم بذلك يخرجون الكنيسة عن الخط المرسوم لها من الله، فينبغي أن نيعش كما يحق لإنجيل المسيح وليس حسب برهان الناس وضعفهم، لأن الله قوي قادر أن يعمل في من يؤمن ويريه مجده كما هو مكتوب: ألم أقل لك أن آمنتِ ترين مجد الله !!! فأين إيماننا !!!

عموماً أنا مش باقول اللي بتمناه يحصل انا باقول حقائق ينبغي أن تكون في الكنيسة، لأن ما في الكنيسة الروح القدس القادر على تحقيقه وحده وليس الناس بشخوصهم مهما ما كانت قدراتهم، وقد كتبت ما هو عمل الله وليس الناس، وما هي وصاياه ومن هو الخادم المدعو من الله ويعمل على توصيل رسالته، وبأُظهر الحل في داخل السطور ومن يسمع فليسمع لأنه سيربح بكلام الروح فيثمر لحساب مجد المسيح، فلكل واحد أن يسعى أن يُرضي الله لا نفسه ويعيش كما يحق لإنجيل المسيح...

وأتكلم هنا لكل خادم يريد أن يسمع ويعيش حياة مقدسة حسب أمر مخلصنا الصالح، ولو لنا الإيمان الحي والعامل بالمحبة سنستطيع أن نغلب ونتقوى بالرب ونظهر مجده، وأنا لا أخلط الأمور ببعضها البعض إنما أكشف ما خُفيَّ عن كثيرين الذي هو سماع صوت الروح حسب مسرة مشيئة الله، والرب قريب سيأتي لعله يجد الإيمان على الأرض، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة مع كل من يطلبون الرب بكل قلوبهم آمين

التعديل الأخير تم بواسطة aymonded ; 10-23-2012 الساعة 09:35 AM

رد مع إقتباس