بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دى مش موضه ده جنان...

كُتب : [ 05-25-2009 - 09:08 AM ]

المشكله دي صعبه جداً جداً لأن ليها طرفين
الأول : ( البيت ) ... فين الأب والأم من كل الكلام ده ؟؟؟؟
طبعاً الأب مهموم ومشغول في جمع لقمة العيش في ظروف زي اللي إحنا عايشينها والأم لو مابتشتغلش بتبقي لا حول لها ولا قوه
الثاني : التليفزيون والدش كارثة حقيقية صدقوني هو أساس المصايب كلها
الولد يتفرج علي التليفزيون وغريزة حب التقليد تشتغل والشيطان معاها وياسلام لو مافيش رقابه في البيت !!!!!!!
لازم يبقي في رقابه في البيت شديده جداً ويبقي في حزم في الحاجات دي ومافيش حاجه إسمها خلي الولد والبنت يعيشوا سنهم ، صدقوني أنا شوفت أم بتنزل تشتري لأبنها (في سنة خامسة إبتدائي ) لبس زي اللي بتحكوا عنه وسألتها إيه اللي إنتي بتعمليه ده قالتلي أنا عايزه إبني يطلع (روش) زي بقية أصحابه .... تفتكروا لو ده تفكير الأم يبقي الولد تفكيرة عامل إيه .

الموضوع صدقوني يرجع للبيت لو أنا عندي طفل صغير ربيته علي تعاليم ربنا وركزت دايماً علي سير القديسين ولبسهم وحياتهم وتصرفاتهم وإنهم لما بيشوفوا حاجه وحشة ماكانوش بيقلدوها وكان لبسهم جميل وشعرهم جميل وعندنا أمثله كتيرة ( القديسة مارينا ودميانه وبربارة وتاماف إيريني والأنبا موسي الأسود وغيرهم )وكل يوم كنت بتابع إبني أو بنتي في لبسه وأفعاله وتصرفاته وأصدقائة ولو حاول يخرج عن الطريق أنصحه وأخليه دايماً يتمثل بالقديسين ومايعملش حاجة وحشة أكيد الولد ده هيطلع زي القديسين حتي لو كل اللي حواليه وحشين
بيتهيألي لو جبنا حلة ملوخية ووضعنا فيها شوية ملح هيحصل إيه ... الملوخية كلها هتتغير ... لكن العكس مش ممكن يحصل ... يعني غحنا أولاد ربنا نغير العالم كله لكن العالم مايغيرناش .
أهم حاجة التربية والمتابعة وصدقوني الحرامية واللصوص والسفاحين وغيرهم كانوا أطفال أبرياء لكن بسبب إهمال الأهل وعدم التربية وعدم التوجيه وللأسف بيكون المصير مظلم
وعلي فكرة الكنيسة غير مسئوله تماماً عن إهمال الأب والأم في تربية أولادهم ... الكنيسة عليها التوجيه الدائم والأب والأم التنفيذ والمتابعة
مش عارف أبهات إيه وأمهات إيه اللي بيسمحو لأولادهم إنهم ينزلوا من البيت بالمنظر ده
وياريت نخلي بالنا جداً لأننا بقينا واضحين أوي وظاهرين عن إخواتنا الغير مسيحيين يعني تعرف تفرق المسيحية عن غيرها من شكلها الـمستفز
أنا آسف للإطاله
وربنا يحافظ علي أولادنا