بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة التأمل وعدم فهم أصوله عند الناس !!! وهل كل تأمل يعتبر تأمل !!!

كُتب : [ 06-13-2011 - 04:01 PM ]

استاذ ايمن انت مفهمتش قصدى من اقتباس الجزئية الاولى
طيب بلاش دى لانها هتفتح ابواب ربما تتطول
بص الجزء دة

هنا يبدأ في تعليم أن للشيطان سلطان وقدرة على كل شيء أن يخربه ، فيخوف كل إنسان منه غير مؤكداً على قوة الله التي هي أقوى من عدو كل خير ، لأن عدو كل خير لا يقدر أن يشوه عمل الله أو يمسه ، فحتى الإنسان لا يمسه الشرير إلا بموافقته هو ، وبهذا التعليم المشوة يعطي الحجة لكل واحد أن يصنع خطيئته وكأنه بريء منها وليس له ذنب وليس له الحرية أن يبتعد طالباً قوة الله لتحل عليه ، ومن هنا نسمع ترنيمة تقول كحجة السقوط [ أنت تعلم أني بشر وحولي الشر قد انتشر ] وهذه حجة الإنسان كما كان آدم في رده على الله [ المراة التي جعلتها معي هي اعطتني من الشجرة فأكلت ] يعني بيرجع السبب لله كما نفعل اليوم حينما نتصور أن الله خلقنا ويعلم اننا سنسقط بحريتنا ومع ذلك خلقنا وأعطانا الحرية ، يعني في النهاية نقول أن الله هو السبب ، وهذا عكس الكتاب المقدس والتعليم الإلهي ، وهنا دائماً ما تكمن الخطورة في التأملات الغير منضبطة بالروح القدس حسب ما شرحنا عاليه في الموضوع الرئيسي !!!

استاذ ايمن مكملتش البيت من الترنيمة لية للاخر علشان يوضح المعنى اكثر ويبقى مقبول ويتفهم القصد صححح
انت تعلم انى بشر -- وحولى قد انتشر
الفساد وكل الشر -- ربى انظر لى واعنى
انا مش بقدم حجة لربنا مش والفساد دخل العالم من قبل وجودى انا مليش ذنب فية وابونا ادم لما قالها كانت فعلا حجة ومش مقبولة
انا بقدم الصورة لربنا بكل النواحى بقولة بص يارب الشر والفساد محاوطنى من كل اتجاة وانت عارف انى بشر بيغلط ويضعف زى الكل وانا مش اعظم من القديسين اللى سقطوا وعلشان كدة
ربى انظر لى واعنى

انا بطلب معونتك تسندنى وتقوينى وتعينى فى وسط الفساد والشر اللى حواليا
بطلب منك تدينى ثقة فى الغلبة بيك زى ما وعدتنى ياااربى

استاذ ايمن
فى تاملات فعلا بتكون مش مقبولة وفيها افكار غريبة
لكن حاجات تانية بتتلطع وبتكون بسساطة القلب
وممكن نقبلها من غير التدقيق الرهيب دة اللى ممكن يسبب شك فى كل حاجة وكل كلمة وكل تصرف

رد مع إقتباس