بياناتي
+stranger+
ارثوذكسي جديد

+stranger+ غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة تعبتني جدا جدا جدا و خايف منها و سؤال لازم تجاوبوني علية

كُتب : [ 08-08-2012 - 11:19 AM ]

اقتباس
انا شاب عندي 23 سنة بس مشكلتي في من غير كسوف في الجنس و الصور اللي ممكن اشوفها او اللي بشوفها سواء علي مواقع او علي غيرة و انا كل مرة بروح اعترف بيها بس بقيت مضايق منها جدا لأني بقيت اتكسف اقولها لأب اعترافي عايز حل ليها لو سمحتو ؟؟؟
النوع ده من الخطايا يعتبر : ادمان
ومش حله ابدا "انت تقدم توبه كبييييييييرة وتقرر متتفرجش تانى" لأن تجارب الكثيرين اثببت انك هترجع مرة واتنين وتلاتة , وللأسف العلاج المتخصص من الادمان الجنسى (على يد اطباء نفسيين يعنى) مش متاح اوى فى مجتمعنا بسبب الخجل من البوح بالمشكلة اصلا
مش عارف افيدك فى الحل بصراحة , الكلام النظرى والوعظ كتير اوى وملوش فايدة فى الموضوع ده , ده رأيى

اقتباس
السؤال التاني : هل ربنا بيعاقب علي الخطايا اللي زي دي يعني اقصد بيعاقب عليها مثلا لو مستني نتيجة او في اي حاجة زي كدة ولا اية ؟؟؟؟
لا ربنا مش واقفلك بالكرباج ومش هينتقم منك علشان غلطت
الفكرة كلها فى قانون "ألروع والحصاد" يعنى انتى لو مليت عقلك بالجنس تصرفاتك كلها هتبقى ليها طابع جنسى , نظراتك وتعاملاتك وكدة , فنتيجة لكدة الناس لو خدت بالها هتكون انطباع مش كويس عنك , وكل ده مش عقاب من ربنا ده "حصاد" ونتيجة طبيعية لسلوكك
يعنى لو مرة مثلا "اتفضحت" او اتمسكت وانت بتتفرج على حاجة , مش هيكون عقاب من ربنا او انتقاما منك , هيكون بسماح منه , تأديبا ليك , وبسماح منه مش معناها انه خطط انه يفضحك , معناها انه سابك لأفعالك ونتايجها

رد مع إقتباس