بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: أطفال المنيا بيحضروا مدارس الاحد في كنائسهم المحروقة واحنا في القاهرة وإسكندرية ق

كُتب : [ 08-30-2013 - 04:38 PM ]

اولا ده ليس هجوم واستأذنك تختاري تعبير افضل من كده
ده اسمه اختلاف في وجهات النظر
اولآ سورى انا اسفة اذا كان التعبير ضايقك بالشكل دة
بس انا فعلآ حسيت انة هجوم . ومعتقدتش ان كلمة هجوم كلمة جارحة او مهينة أساسآ . انا طبعآ فى كل الاحوال مستحيل اقصد اى معنى من اللى وصلك
انا بسحبها فعلآ مش لانها زلة لسان منى ولا لانى مش مقتنعة بيها لكن لانها سببتلك مضايقة . يا ماريو
واوك هعتبرها اختلاف فى وجهات النظر مرة تانية اسفة يا ماريو

ولو قولنا ان الاباء اطاعوا الامر يبقي المفروض ان اباء المنيا يتحاكمو بتهمه عصيان الامر
الامر ليس بهذا المعني
هؤلاء وقفوا امام التهديد الحقيقي للمسحية في المنيا وقالو حتي لو حرقتونا جواها هنصلي
ونحن امام الفيس بنعيط عليهم ونقول حرام
لأ يا ماريو كل ابرشية وكل بلد ليها ظروفها والقلق مش فى كل مكان بنفس الدرجة ومش كل الاباء الاساقفة ليهم نفس النظرة للأمور لأن فعلآ الامر بيجى من فوق يبقى اباء المنيا هيحاكموا بتهمة عصيان الامر ازاى ؟
اذا كان اصلآ الامر جاى من الانبا مكاريوس نفسة اللى صلى معاهم بنفسة
ودة مش معناة ان باقى الاباء الاساقفة اقل ايمان او قوة وصلابة . لا خالص
انا مقدرش الوم اب على خوفة على ابنائة وكنيستة
ثم كنائس المنيا اتحرقت خلاص مش لازم نفتح باقى الكنائس ونسبها تتحرق هى كمان . حرام
والناس اللى بتصلى فيها محدش هيحرقهم متخافشى لانهم لو عاوزين يحرقوهم كانوا حرقوهم من الاول

اعتفد ان المسؤلية هنا روحيه اكتر منها جسدية
مسؤليتنا كاخدام يجب ان تكون لتقويه روح الرجاء في اولادنا مش نحسسهم ان احنا اصلا كمان خايفين حتي ننزل من بيوتنا مش نروح كنيستنا
عندما يسال طفل مش ربنا بيحبنا ويحمينا خلاص نروح كنيستنا وربنا موجود هل الحفاظ علي الجسد اعظم من الروح معتقدش

والمسؤلية الروحية دى محسناش بيها الإ دلوقتى !!؟؟
حقيقى انا مندهشة من التعليق يعنى كنا مستنين مصيبة وكارثة وحرق كنائسنا عشان نحس بالمسؤلية الروحية تجاة اولادنا ؟
طيب هو ينفع نوصل مفهوم الصليب بعمقة ومشاركة الصليب للاطفال ولحد سن سادسة ابتدائى ينفع ؟
اعتقد صعب جدآ ......!!!!!!!!!

اما مسألة ان المسحين زمان لا نقارن بيهم اسمحيلي يجب ان يكونوا لنا قدوه من ضحوا بنفسهم ولم يخافو ووقفو وصمدو امام الجميع امس
اهئ الجزئية دى بقى انا موفقاك عليها بس احنا بنتكلم فى واقع دلوقتى يا ماريو .؛ مش فى المفروض واللى يجب ان يكون
الظروف مختلفة تمامآ بين القرون الاولى ودلوقتى والمفروض نتعامل معاها كما هى

رد مع إقتباس