بياناتي
elfankoush1
ارثوذكسي جديد

elfankoush1 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الفحص الطبي قبل الزواج

كُتب : [ 03-13-2009 - 03:14 PM ]

يا أستاذ جيوفاني يا محترم ..

أولاً شكراً جداً علي أهتمامك بالموضوع و ردك عليا ...

ثانياً : أنا ضد أتخاذ نموذج شاذ للغاية .. كام النسبة المئوية للحالة دي ؟!

سمعت أنه فيه طيارات بتقع و كل اللي فيها ( بعد الشر ) بيموتوا ؟! هل معني كدة أن ما حدش يركب طيارة بعد كدة ؟!

لأة طبعاً ...

خليني أنا أقول لحضرتك أن أنا عايش في عائلة ( طويلة عريضة ) و لي معارف لا تعد و لا تحصي و لم أري أي شخص في حياتي حصل علي بطلان أو طلاق .. و ربنا يشهد علي كلامي دة !!

و بعدين .. كل واحد حر.. يروح يكشف أو ما يروحش حسب أقتناعاته الشخصية .. في النهاية رأيه لازم يحترم و يؤخذ به لان الأشخاص المتقدمون للزواج هم أشخاص بالغون و عاقلون و لهم حق الأقتناع أو عدم الأقتناع و لهم أيضاً الحق في الموازنة بين الأحراج الناجم عن بعض جزئيات الفحص و أحتمال تسرب النتائج و بين الفائدة المنتظرة من الفحص ثم بعد ذلك لهم حق أتخاذ القرار بالخضوع للفحص أم لا !!!

و بعدين يا سيدي .. ننصح الناس بأنه يوجد حالات شاذة قليلة للغاية و أنه ممكن أي حد يطلع حظه وحش و يبقي من الحالات دي و الأهم من كدة أننا نقول للناس : أنه نسبة التشوهات الخلقية للأعضاء دي لا تتعدي الواحد في الألف و بعد كل دة .. برضوا نسيب القرار النهائي في أيديهم !!

الكنيسة هي بيت المسيح .. و لأنها بيت المسيح فهي يجب أن تكون المدافع الأول عن الحقوق الشخصية و الفردية !

بيترو أكمل

* تم حزف الميل بناء ع قوانيين المنتدي

التعديل الأخير تم بواسطة elfankoush1 ; 03-13-2009 الساعة 03:21 PM سبب آخر: change font to larger one

رد مع إقتباس