الصورة الرمزية Rss
Rss
ارثوذكسي ذهبي
Rss غير متواجد حالياً

Computer مش اى حد بتحبه(معجب بيه) يبقا البابا.بقلمى (للنقاش)

كُتب : [ 03-26-2012 - 12:10 AM ]

بعد نياحة قداسة البابا شنودة الثالث البابا المختار من بطن امه ,كثرت الاحاديث, من هو الخليفة؟! بل مع الاسف الشديد هذا حصل ايضا اثناء حياة قداسة البابا بكل نكران للجميل لهذا الاب الوفى. مين يا قداسة الى هيجى بعدك ؟!
( ازاى تقول كده ده شعاره كان اتعب انا لكى يرتاح الابناء ده ساب حلم حياته المغارة علشان يخدمك تقله مين بعدك ماذا تقول ايها الجاحد لماذا تجرحونه حقا لا املك ماذا اقول جرحتم القلب الحنون وكان يرد بكل حزن ولا يريد ان يظهر حزنه سامحنى يا ابى لو كنت مكانك وجاء ابنى وقال لى من سيخلفك فى القيادة لكنت صفعته على وجه ولكن انت تحملت قسوة هذا السوال واجبت واخفيت دموعك يا ابى الحنون بتحبه(معجب بيه) يبقا البابا.بقلمى (للنقاش) 36_15_6.gifايها القلب النابض بالحب هل هذا جميل من تعب وحمل اتعابنا وبكا عنا وسهر الليالى للدفاع عنا والصوم لاجلنا نقول له قد انهيت عملك ونريد ان تقول لنا من سيخلفك ولا اقلك عدل وثيقة اختيارالبطريرك علشان وعلشان ليه طيب اتكلمو براحتكم بعد ما انتقل على العموم شكرا ايها الابناء وساظل خادما لكم حتى ولو شحب لون البشره وتهرتر صوت الحبال الصوتية وما عدت استطيع المشى سأتى على كرسى متحرك لارشدك واعلمك) هذا عتاب على من فعلوا ذلك وجرحو قلب ابى الحنون اما بعد ادخل فى صلب الموضوع
"انا مش عايز شاول انا عايز دواد"
كل شوية اسمع الانبا بيشوى هو الخليفة او الانبا فلان او علان ويكون اصلا جهلة لا يعرفون ان اى اسقف او مطران على ابرشية معينة لا يستطيع ان يرشح نفسه ولا يمكن ترشيحه ايضا ممنوع احدا يرشح نفسه بل اخر يرشحه , كل واحد مرتبط بالانبا فلان او علان او الراهب فلان خالص ده احسن واحد يستحق هذا المنصب يا حبيبى هو انت تعرف كل الرهبان وكل الاساقفه علشان تحكم ثانيا انت لو بتحبه حقيقى تتمنى له ان لا يترشح فالكهنوت فى المسيحية مسئولية قبل ان يكون فخرا مسئول حسابه صعب لانه مسئول عن نفسه واخرين وويل لمن تاتى منه العثرة انا مثلا جون شايف الانبا روفائيل بس لانى معرفش كتير ولا شاهدت رهبان كثيرين بقول لا انا عايز ارادة ربنا هو عارف اكتر منى انا ممكن اختار شاول انا عايز دواد وعلشان كدا سايب الامر لمن بيده الامر دورنا نحن الان الصلاة لمعونة المجمع المقدس لان الحروب كثيرة من مجد باطل وكبرياء وتدخلات سياسية وشيطانية علينا الصلاة وندع الله يختار لانى على قدر حبى للبابا مش مقتنع بفكرة انو الشعب هو من يختار راعيه انا مثلا اعرف اعيان البلد وكانوا غير متدينين او مرتبطين بشخص بعينه او وا وا...)
صلوا ودعوا الله يختار من يعده من بطن امه لشغل هذا المسئولية واقول مسئولية وليس منصب مثلا امى تقول لى يا ريت ابونا فلان قريبنا يبقا هو فرديت عليها وقلت علشان قريبنا يعنى رغم انى احبه جدا لكن لا اريد شاول اريد دواد الذى اعين الناس كانت على اخوته( انبا فلان وانبا علان والراهب ده كمان) ولكن ليس هذا. الديك ابناء اخرين؟! نعم ولكن صغير ولا ينفع ومن قال لك ذلك الله يقول هذا الصغير انا هو الذى اريده انا خلقته واعرفه اكثر منك ارجوكم الكنيسة محتاجه صلاة مش كلام مصاطب مين البابا صلوا صلوا وصوموا
(سامحنى يا ربى لانى انا مقصر ولكن ساعود لافعل ذلك)

محتاج رايكم ايضا
تفكير شخصى اخوكم الحقير:-
john.s.s

بتحبه(معجب بيه) يبقا البابا.بقلمى (للنقاش) 232182011117184.jpg

مواضيع منقولة من مواقع اخرى بخدمة Rss

رد مع إقتباس
Sponsored Links