الصورة الرمزية magdy totti
magdy totti
ارثوذكسي فضى
magdy totti غير متواجد حالياً

افتراضي دى خدمــــــــــه ولا عرض ازيـــــــــــــاء

كُتب : [ 02-27-2011 - 01:23 AM ]

دى خدمة ولا عرض ازياء
سلام لكل اخواتى فى منتدتنا الجميل
عايز اتكلم معاكم فى موضوع مهم جدا جدا يمكن اتكلمنا عليه اكتر من مره وكان البعض يعارض وجهه نظرى ويتهمنى با اتهامات غربية الشكل ما علينا بس ارجع واتكلم علشان الموضوع بقى يخص الكل يخص اجيالنا القادمة يخص كنيستنا
الموضوع معروف من العنوان
دى خدمة ولا عرض ازياء
كان ميلاد اتكلم فى موضوع الفساد اللى فى الكنيسة زى الرشوة وغيره من الفساد وانا بصراحة شايف ان ده فساد ولا زم يتغير با اقصى سرعة
انا عايز يتكلم معايا وبصراحة
الموضوع خطير جدا
لما الخدمة تتقلب الى عرض ازياء دى كده متكنيش خدمة
لما الخادمات تخدم ويكونوا عاملين عرض ازياء ده بصراحة شكله مش حلو لما كل خادمة بتخدم وعامله فى نفسها حاجات غربية زى اللبس الغير لائق جدا والميكاب يكون زياده جدا جدا انا مش عايز ادخل فى تفاصيل اكتر من ذلك اكيد الموضوع مفهوم
انتم عارفين بكده انها بتسبب عثرة
لكل للناس ونضع خط ع كل الناس دى علشان بيتقال عليهم كلام كتير وبيتقال ع الكنيسة كلام لا يليق وبصورة زفت من الاخر ومش كده وبس
خدام ومخدومين وبا الذات المخدومين التقليد الاعمى يا اخواتى
وبعد كده منعرفش نسيطر ع الامور ونيجى نتكلم يقولك خليك فى نفسك
بجد ياجماعة بسبب اللى بيحصل

يحصل مشاكل كتير وكلام كتير لا يليق قوله فى منتدتنا لية الخدمات او الخدام يخدموه بلبس لايليق مع ان الخادم ده قدوة وكنيسة منتقله وبنقول عليه انه اهم وسيلة ايضاح موجوده يبقى ازى وسيلة الايضاح تكون با الصورة دى
انا لاامانع ان الناس تلبس كويس علشان بس ما ندخلش فى القصة دى
لا كلامى واضح الكل يعمل اللى عايزة بس ع الاقل فى الخدمة يكون بصورة احلى وبلبس لبس يليق ع الاقل برضوة علشان مفيش حد يتعرض لااى مشكله او ضرر او يجعل احد يتعرض لااى مشاكل او كلام
ياجماعة بجد ياريت نشوف حل للكلام ده حله انه كل واحد يبتدى بنفسه ولازم جدا الكنائس تتطلب ده من خدمها وتكون من اساسيات الخدمة وهى طريقة اللبس ممكن حد يعرضنا فى وجهه نظرى بس صدوقنى انا بنظر للمصلحة العامة وبسبب خوفى ع اخواتى البنات وبرضوة الشباب
انتم معايا فى الكلام ده ؟
لو معايا حد يقولى نبتدى من فين ونوصل ازى ده لااباء وللكنيسة ولاامناء وللخدام والخدمات نعمل اية علشان نغير ده ؟

التعديل الأخير تم بواسطة ماروجيرافك ; 06-03-2014 الساعة 12:05 PM
رد مع إقتباس
Sponsored Links