بياناتي
Dr.PeRO
ارثوذكسي متألق

Dr.PeRO غير متواجد حالياً

افتراضي رد: الأفلام الدينية (بحث شامل لظاهرة ساينطفئ نورها)

كُتب : [ 03-05-2011 - 01:01 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ofa2011 مشاهدة المشاركة
وان نسيت لايمكن ان انسى مشهد فى احد الافلام يصور الانسان الخاطئ بأنه يبيع ميراثه الابدى ببعض الشهوات العالمية وكم كان هذا المشهد مؤثر مؤثر مؤثر لدرجة انه ابكى كثير منا نحن المشاهدين الذين تخيلنا انفسنا مكان هذا الشخص فى كل خطيه نعملها وكنت اتمنى ذكر اسم الفيلم وموقع المشهد فيه لولا مبدأ حضرتك فى عرض الموضوع دون ذكر اسماء أفلام لكن بكل اسف طغت المادة على الروحيات حتى فى هذا المجال ايضآ
وياترى عندما يصور المخرج مثل تلك المشاهد الؤسفة المخزية يكون امام عينيه فكرة انها ستعرض داخل كنيسة اوفى اجتماع للشباب مثلاومع ذلك بكل جرأة يتمادى فى استخفافه بكل ذلك ؟
متشكر جدااا لردك الجميل، ربنا يبارك حياتك
بالنسبة للجزء اللى اقتبسته من رد حضرتك .. انا مافهمتش نوع المشهد ده أيه .. هل قصدك انه مشهد مؤثر روحيا أم انه مشهد مخجل أو غير لائق عرضه ؟؟
انا مش بذكر اسماء الافلام هنا عشان اولا واخيرا ماعثرش حد مع ان كل الأفلام اللى شوفتها هى موجودة هنا فى المنتدى بس مش كتير يعرف ايه الكويس من المخجل منها... لكن انا مش خايف انى اشهر اسماء او اشخاص انا معترض على افلامهم او ادوارهم .. سورى يعنى يتفلقوا .. انا الأسماء والتفاصيل هاوديها فعلا الكنيسة ولكن مع اقتناعى التام والأكيد ان مافيش حاجة هاتحصل لأسباب كتير .. منها اننا متعودناش على تغيير الأوضاع .. الصح بيفضل صح والغلط بيفضل غلط .. ماتعودناش على نهضة او ثورة اصلاح ماتعودناش على الإيجابية ... كل النقد اللى انا قلته ده المفروض ماكانش يحصل عشان فيه لجنة مصنفات كنسية بتراجع الفيلم قبل وبعد تصويره .. ده فى مصر .. اما الأفلام العربي والاجنبى معرفش ايه نظامهم ,,, ربنا يهديهم

لو المشهد اللى حضرتك تقصده مفيد روحيا، ويعتبر مشهد لائق .. يبقى اذكره عادى بدون تردد.
وشكراا مرة تانية لردك الجميل

رد مع إقتباس