بياناتي
adelgr
ارثوذكسي جديد

adelgr غير متواجد حالياً

افتراضي رد: اسباب ضياع الهدف ( للنقاش

كُتب : [ 12-24-2009 - 04:50 PM ]

معلش ياجماعه ممكن اشترك تانى اصل الموضوع مهم جدا ليا ولكل شاب واحب اعرف اذا كان تفكرى صح او لاء.
انا شاب 28 سنه تعليم متوسط وليس جامعى لان اخترت مجال العمل مع العلم ان الفرصه للتعليم العالى كانت متوفره لكن انا فضلت على حد تفكيرى لقيت ان بحب تصليح الاجهزه الكهرومنزليه فا اخترت المجال اللى بحبه وحاليا اعمل فى مجال التبريد والتكيف الهواء ليس مهندس او مشرف بل فنى والحمد لله حاليا اعمل بشركه والغريب انها شركه اتصالات وفنى ايضا لكن زيد بعض المجالات بجانب المجال اللى انا بحبه مع العلم انه تصليح ايضا بس فى ما يخص المجال اللى انا فى انا اسف انى كترت فى الكلام .
وجهت بعض المشاكل وهى فى لاول التميز احنا مشكلتنا اننا كل اب بيحب ابنه حاجه من اتنين يا دكتور يا مهندس لكن نعرف هو يحب ايه او ميوله ايه لاء بنغرز مفهيم غريبه فى مجتمعنا وتانى حاجه احترامنا لاى شخص مختلف بيكون اقل مما يكون لذلك اكتر الشباب على حسب المجتمع بتحب التعليم العالى باى شكل ان كان ده كويس انا غير مخالف للراى لكن اتعلم تعليم عالى فرض . مثلا كليه تجاره واكتشف انى غير موءهل وميولى مختلفه واجى اشتغل فى حاجه اقل الاقى نظره المجتمع وكان غير مرغوب فيا .
والمشكله الاكبر اننا فى مجتمعنا وكاننا بنحارب كل ما هو ناجح منا بمعنى الانسان الناجح نحربه ونضيق عليه كل باب والانسان الفاشل ياخذ منا كل تعاطف يعنى الشجره المثمره نحدفها بالطوب لحد ما تموت بدل ما ننميها ونساعدها على اكثر . والشجره الغير مثمره نتركها ولا نحاول حتى علاجها .
اعتقد ان هذا سبب من عده اسباب للمشاكل التى نواجها ليه كل انسان متعلم اى كان تعليمه وما توفقش فى سوق العمل ينتظر الفرصه على القهوه هل القهوه ها توهلك اعتقد لاء لازم انمى هدفى بمعنى ان لو حابب اشتغل بمجال محاسب مثلا ايه المطلوب منى حتى اكون متميز وعندى الاولويه لهذا المجال يعنى تقويه فى الغه الكمبيوتر وهكذا لكن ما كل عام بيتخرج الوف من كل مجال لكن فى اشخاص متميزه اعتقد ان الاشخاص ديه مش ممكن تكون على القهوه بعد التخرج .
لازم اولا نعرف هدفنا وما العوامل التى تساعد على تحقيق الهدف اتمنى ان اكون ساهمت ولو بكلمه بسيطه تفيد والرب معنا فا من علينا ربنا يقدر كل من على تحقيق هدفه امين

رد مع إقتباس