الموضوع: النسيان !
بياناتي
la tristeza y el dolor
SHEHAB

la tristeza y el dolor غير متواجد حالياً

افتراضي رد: النسيان !

كُتب : [ 09-04-2011 - 02:53 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
سؤالك جميل يا بندق
بص هقولك رائى ببساطة - النسيان فى حد ذاتة نعمة فعلا زى ما انت قلت بالظبط - بيساعدنا ننسى خطايانا لما نعترف بيها ونبدأ صفحة جديدة مع ربنا بالرجاء والثقة فى محبتة - ربنا سامحنى خلاص وقبل توبتى واعترافى - مقعقدش افكر فى ضعفى بقى واقول لا انا عملت كذا وكذا ربنا مش ممكن يسامحنى - ربنا وعودة صادقة وامينة - امين عادل حتى يغفر لنا خطايانا
بس فى مواقف تانية مطلوب منى انسى ومنساش بردوا فى نفس الوقت - مشكلة عملتها وزعلت حد منى وصلحتها تانى يبقى انساها خلاص بس افتكر الدرس اللى اخدتة ومكررشى الخطأ تانى - انسى سلبيات الماضى وغلطاتة ومحطتش نفسى جوة دايرة تأنيب الضمير المستمر او دايرة هموم واحزان معرفشى اخرج منها بسهولة - بس فى نفس الوقت اخد دروس للحاضر والمستقبل تزيدنى خبرة وحكمة وحزر
اما بقى بالنسبة للايام الحلوة اللى عدت واللى الايام اللى انت شايفاها وحشة وكل مادى بتزيد تبقى وحشة فدى بصراحة نطرة مش حلوة منك ومش فى مصلحتك يا بندق - كل مرحلة فى حياتك فيها الحلو والوحش حاول تغير من تفكيرك وتتعلم ان كل يوم جديد بيحمل معاة رسالة - شوفها واستفيد منها
واذا كان قصدك على الاوضاع فى البلد والظروف والناس والتغيرات اللى حصلت لينا كلنا فاذا المشكلة عامة يعنى زيك زى غيرك يا بندق وادى حالنا بقى نعمل اية يعنى هههههههه - ربنا يفرح قلبك يا بنذق ويديك حكمة ونعمة ونظرة تفائل حلوة وتبقى احسن مما تتمنى كمان
انتى صح , بس الذكريات دايما بتتعب يعنى حتى لما الواحد يفتكر حاجه حلوه بيقول ياااااااا فين الايام دى و هو اصلا ممكن يكون عايش ايام حلى منها , عارفه يا ايمى انا احيانا اصلا بتوحش ايام كانت صعبه لأن كل ايامى الصعبه كان ربنا يكلمنى بصوت اعلى من الصوت اللى بيكلمنى فيه فى ايامى العاديه اللى انا فيها موش فى تجربه , يعنى قصدى انا الذكريات شىء جاااامد اوى و مؤثر بشكل فظيع .