بياناتي
جرجس البغدادي
ارثوذكسي بداء يشتغل

جرجس البغدادي غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دى مش موضه ده جنان...

كُتب : [ 05-30-2009 - 08:14 PM ]

يعني الشىء ده هو صعب ومحزن وياتره ليه محزن ؟؟! محزن لان بيورينا في ايه يهتمون شبابنا !!! يعني بدال ما يكون اهتمامهم في طريق الرب يكون اهتمامهم في اشياء فانيه .هذا محزن لكن نصلي ونصلي ..
+ هي الرتابه والاناقه مش غلط ابدا لكن الانسان بيعملها غلط لما يستخدمها لاهداف اظهار شخصيته, امواله, اظهار الجسد وكل مايخص الجسد, يعني هذا يدل على فكر بعيد اوي عن ربنا وعن مشيئه ربنا وهذا الشىء الي اتكلمتي عليه هو مرحله من الانفلات التي واجهت مجتمعنا المسيحي
وسبب هذا الانفلات انا بتفق مع اخواني الي كتو قبلي عنو فوق ..

يعني هيه بترجع الى( اصل الانسان هو بيته )وياللمصيبه لو كان بيته غير خاشي الرب ياللمصيبه ,, هو تعرفي المسيحي هو ليس الذي يعتمد فقط !! لا ....لا ابدا دي المعموديه هي الباب للدخول الى حياه الشركه مع المسيح اما بعدها يأتي النمو والتغذيه الروحيه وهذا مشروح مسبقا من الكنيسه حفظها الله ورعاها

+ يعني وهاذي اخر يعني البيت الذي لا يعمل حسب التعاليم والوصايا الكنسيه المسيحيه هو بيت ميت وميت وميتتتتتتت روحياً وادبياً وممكن ان يخرج العجب من هذا البيت فلا تستغربي يا اختي الله يسامح جميع هؤلاء الناس انا حزين من اجلهم اوي.

+ هو المسيحي الحقيقي بيمجد مين ؟ المسيح , كيف ؟ بلاعمال التي الرب اعدها له اما دول الشباب بيمجدوا مين ؟؟ ؟؟!! هو هاذ عملهم بيكون عثره وليس رفعه

+ وايضا بترجع اللمشكله دي الى اهمال الاهل وممكن ان يكونوا اهل مؤمنين لكن مهملين

والسلام عليكم ورحمه الله وبركاتو