الموضوع: القُصر خيبة
بياناتي
folla
ارثوذكسي مكافح

folla غير متواجد حالياً

افتراضي رد: القُصر خيبة

كُتب : [ 03-24-2012 - 08:42 PM ]

عزيزي .. إسمح لي أن أقوللك أن مشكلتك الأساسية مش إنك قصير القامة.

أبداً مشكلتك الأساسية إنك عارف إنك محبوب ومقبول وهذه حقيقة أكيده لكن هذه المعرفة قاصرة فقط على مستوى الذهن لكن قلبك لم يدركها حتى هذه اللحظة .

إن ما تحتاجه هو أن تعيش هذه الحقيقة وهذا لن يتم إلا في أحضان الآب السماوي .

نعم أنت محتاج إن تتكلم إليه وتفضفض معاه حتى لو وصل بيك الأمر إن تصرخ في وجهه من جراء آلامك زي ما قررت تتكلم من أعماقك في هذا القسم من المنتدى .

واضح إن جواك صرخه كبيرة ونفسك حد يسمعك وكأنك مصدقت لقيت طريق أو منفذ تتكلم من خلاله .

لكن أحب أقوللك إننا سمعناك ولسه كمان ناس هتسمعك وهتقرأ مشكلتك ممكن كلنا نحاول نرصد المشكلة معاك من جوانب مختلفة وممكن كمان نحاول نحل معاك المشكلة .

لكن صدقني محدش مننا هيقدر يشفيك من الجرح ده ولا يخلصك من تأثيره عليك إلا اللي مكتوب عنه في أشعياء 61 (روح السيد الرب علي لأن الرب مسحني لأعصب منكسري القلب لأنادي للمسبيين بالعتق وللمأسورين بالإطلاق )

عارف ليه محدش مننا هيقدر يخلصك لأننا كلنا زيك كل واحد فينا عنده نقط الضعف الخاصة به مهما كانت وراثيه أو مكتسبه ومهما كان من وجهة نظرك إنه في بعض العيوب ممكن تغييرها لأني مش متفقة معاك أبداً في تصنيفك ده .

لأن مهما كان ضعفي الظاهر أمامك أنه بسيط ممكن تغييره لكن هو ممكن بالنسبة لي أنا يكون جبل حتى لو كان في نظرك بسيط والضعف ده مهما كبر أو صغر هيفضل ضعف في حياتي طالما عشت به وحاولت أهرب منه .

لكن ممكن أوي الضعف ده يتحول لنقطة القوة والإنطلاق في حياتي لو جريت به على اللي وعد وقال (ليقل الضيف بطل أنا ) وقال كمان (عوضا عن خزيكم يكون ضعفان وعوضاً عن الخجل يبتهجون بنصيبهم..... كل الذين يرونهم يعرفونهم إنهم نسل باركه الرب) (أشعياء 61: 7,8)

هو ده اللي بينتظرك وبينتظرني وبينتظر كل مجروح ومكسور وكل شخص شاعر بالخزي والخجل

يسوع جاء عشان اللي زينا مجاش يخلص الأصحاء بل جاء للمرضى اللي زيي وزيك وهو اللي قال كده عن نفسه ..

الكلام اللي قرأته ليك من الكتاب المقدس يعني كلمة الله التي نطقها بفمه إذن هو مسئول عن تنفيذها لكن المهم إننا نتمسك بها ونقف قدامه ونقوله طالما إنت نطقت الكلام ده وأرسلت الوعود دي لينا إذن إحنا بنقبلها منك وبنصدقها وهنرمي نفسنا بين إيديك عشان تشفينا لأنك يارب مش مضطر تقول كلام مش بتنفذه لأنه مكتوب عن كلامك إن حرف من كلامك لا يزول

قوم يا بطل وإرمي نفسك وصراخك بين أحضانه لأنه هو الوحيد اللي وعد بالراحة لكل المتعبين والثقيلي الأحمال اللي زيي وزيك

)