بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-28-2011 - 12:08 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هييييييييية اخيرا بقيت حد يرد عليا ويقولى على فقرات الاجتماع عندة اذن فى امل هههههههههه تفائلوا يا خدااام - بس اية العز اللى انتى فية دة
انا مش بقر يا ريم انا بنق بس
بس الاجتماع يقعقد اربع ساعات ياريم ؟؟
يا نهار ابيض انتى كدة هتطلعى روحى طيب واللى معندوش طاقة يقعقد اربع ساعات يسمع طيب يعمل اية او حتى وقت ؟؟؟
- بصى يا غالية هو البرانامج بتاعك رائع طبعا بدون شك حقيقى مميز جدا بس مستحيل عندنا - احنا بنعمل الكلام دة كيوم روحى او ترفيهى كل فترة ويكون برة الكنيسة بتاعتنا فى كنيسة تانية مثلا كنوع من انوع التغيير ومش فى كل الخدامات كمان مش فى كل مكان بس كتير يعنى بيعمل دة
اية رايكم يا خدام فى طريقة الاجتماع بتاع ريم ؟؟
انا شايفة انها جميلة جدا وفيها حركة وتغيير وتجديد اعتقد تهون موضوع الوقت دة لان على حد كلامها هما مش بيفضلوا الاربع ساعات قاعدين فى حركة اثناء الاجتماع

اولا سلامة قلبك من النق والقر يا قمر دا ميش بتاعنا هااااااااااااااا
هو صحيح ايمي طويل بس ميش كلو رك يعني ومضغوط العروض ميش بتكون اكتر من ربع ساعة بس باليوم دا لانهم تلات قديسين باليوم لذلك خدت كل فقرة ربع ساعة بس ميش ممل فية تنوع بالعرض لو جمعتيهم حيكونوا اقل من ساعة كلو على بعض التمهيد للمحاضرة
بعدين المحاضرة بتكون بردة باسلوب حديث ميش شرط انو يكون في كمبوتر وداتا ووووو
دا بعدين يعني بالنسبة ( اسلوب المحاضره) ليه دور ودي ممكن نبقي نتكلم بالاساليب اللي منها التفاعل النشط و الاسئلة المتسلسلة وكتار نبقي نتكلم بعيدن فيهم
لان الشاباب والشابات في ظل المتغيرات التكنولوجية معندهمش طاقة للمحاضرة الروتنيه يقعد يسمع وغيرة يتكلم ميش حيستوعب ولا كلمة الحياة كلها ماشية باتجاة السرعة تقليص الوقت بالنسبة للمعلومات
يعني وقت قليل وكم معلومات هائيل بيدخل للانسان بكبسة زرارلذلك بنرعي دا بطريقة المحاضرة فبنفضل تكون تفاعلية يعني يتكلمو مع بعض باتجاهين مرسل وهو المحاضر ومستقبل هو الشاب والبنات دي مع ورقة العمل ممكن ساعة يبقي الوقت الدسم لكل الاربع ساعات يا قمر يا دوب ساعتن ونصف موزعين على اليوم كلو

من ضمنهم المسابقة بردة ميش كتير وقتها ممكن لو طولنا شوية تكون نصف ساعة ميش اكتر اخر مسابقة كانت باسلوب من يربح المليون بالزبط لقيتها بالنت وغيرات مضمونها حسب المحاضرة

وبعدين هذا النوع من الاجتماعات بيكون لكل المراكز مع بعض بالنسبة لمدارس الاحد او الشبيبات

اضافة ايمي ان لو انتي تقصدي الاجتماع العادي ميخدش يا دوب ساعة او ساعة ونصف كمحاضرة عادية بسسسسسسس من غير اي فقرات تانية فدا ميش مشكلة خالص مقسيم نفسة متكلم وصلة بس بيظل نختار اسلوب العرض المناسب حسيب الفيئة والمستويات التعليمة للحضور وحسب الحاجة الروحيهدا لو اجتماع اسري اواو او يعني ...........
ملحوظة :
هو انتوا بتاكلوا اية فى مائدة اغابى هههه
ايمي ايديني خيارات دا سؤال برا المقرر للموضوع وكمان صعب ههههههههههههه
هي مائدة اغابي عادتا بيكون عليها خير ربنا الموجود ههههههههههه
نشكر الله مفضل ومكتر بنعمة على الكل

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 08-28-2011 الساعة 12:20 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links