بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-28-2011 - 10:44 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
بصى يا ريم اولا طبعا بشكرك على متابعتك معانا
وعلى ردك الجميلشكرا ايمي
بس انا عاوزة منك ترتيب فقرات اجتماع الخدااام
او اجتماع الشباب بس !! مش اطفال خالص ولا اعدادى وثانوى
مهو قولتلك دا لمدارس احد كباروبنفس الوقت ينفع للشبيبات مع اختلاف نوعية الموضوعات بس بس كترتيب ينفع زي ما هو بس يتغير كلو حسيب الموضوع

اعتبرى نفسك بتجهزى الاجتماع بكرة للخدام وقوللنا هتعمللهم اية هو عادتا ايمي بيكون الاجتماع بالاغلب للنقاش والحوار بامور مدارس الاحد بالاضافة الى محاضرة روحية عادتا بيكون متكلم ليه علاقة بالخدمة وليه تجارب فيها ودي مش دايما حسب الهدف للاجتماع وفي اوقات بنعمل نحنا عروض مقدما ودا بيكون تحضير وبمثابة منفعة بردة للخدام نفسهم يعني بقولنا مثلا حيكون محاضرة بعنوان الجهاد الروحي لنقول مثلا كل مركز بيعمل شي شي بيعمل عرض شي بيعمل مسابقة شي بيجمع اراء قديسين للموضوع دا بالنسبة للمحاضرة
بالنسبة لامور الخدمة بردة ومعثراتها بردة ليها نصيب كبير اوي براي
كمان بناقش امور الخدمة اهم النقاط لمجمل عمل الخدام والتنوية لبعض الامور السلبية اللى من المفروض المرشدين يتخطوها بالخدمة وبحث امور ليها علاقة بمدارس الاحد زي مثلاً كيف نجذب الاطفال ونمي رغبة لدي الاهل بانهم يستمروا بمدارس الاحد ويشجعو ولادهم كيف يكون نموذج وقدوة
كيف يكونوا مشاركين في تفهم واستيعاب احتياجات الاطفال داخل الخدمة وبناء علاقة اساسها المحبة ميش يكون سلبين ومفيش بتعاملهم روح الخدمة والاهم من دا نركز على اهيمة صلاة المرشد لولاده وتعبة على نفسة روحيا يطالع و ممكن اوي اطرح فكرة ان نقري كتاب روحي كلنا نتفق اي هو ويكون في متناول الكل ايمي والكل ليه على الفس بوك او ممكن يتعمل جروب للخدمة خاص بهيك موضوعات
نقدر نتحاو وناقش باهم نقاطة وبهيك نطلع بفايدة روحية ونستغل النت بنمو الخدمة من خلال زيادة المطالعة الروحية للخادم
كل دا ايمي وكل السعي دا لو ميش اتكلنا على ربنا انة يكون فية وسطية ويدة قوة من ورحية ويباركة
باكدلك ميش يكون فية اي ثمر لانة يعتمد على مجهود شخصي بحت ودا ميش من صفات الخدمة اللى كلها بتعتمد على عمل الرب فينا ومن خلالنا

بنتكلم بالاساليب برده لن ليها دور كبير بالخدمة خاصة بوقتنا هلا
كنوع من التغير في بعض المرات ودي حسب
في ممكن نعمل مسابقات ايمي يعني في مرة عملنا اسيلة وكل مرشد سحب ورقة وطرح علية السؤال وهيك الاجتماع للخدام ككل ولكل المراكز بيكون ايمي ميش كل اسبوع بيكون كل فترة وفترة وحسيب في اي لنشتغل ونحضر ليه
نيجي بقي في مركزنا لوحدة بشكل مصغر اكتر
انا مع الاخوات بيكوناجتماع شبة اسبوعي مع ابونا بعد الخدمة نتاخر شوية ونتكلم باليوم كيف كان سلبياتة ايجابيات حنركز على اية الفترة الجاية وبنحدد كل شهر حنعمل اية اعمالنا ومحاجين اي لنامنة وكم مرة حيبقي في لقاء مع الاهل وحيروحو فين الاطفال وبردة كل مرشدة تتكلم بامر فرقتها ونحاول نتكلم ونقدم اقتراخات لبعض بالنسبةللفرق التانية يعني مسؤليتنا ميش بس محصورة بالفرقة الوحدة لا بمدارس الاحد ككل
يهمنا اوي كلنا نمشي بنفس الخطوات والتقدم لحتي ميش فرقة تكون متاخرة روحيا عن التانية يعني لحتي يطلع الطفل من عندي يكون عرف اسايبات بحياتنا الروحية متعود على الصلة رسم اشارة الصليب بيعرف يعمل سجدة بيدخل ويحترم بيت الرب
وووووو
صلوات مهمة متل ابانا ووووو امور كتيرة

شوفي ايمي انا وضحت الفكرة بشكل عام از فهمتك صح ويارب كون فهمتك صح يا بطتي بس زي ما انتي بدك دي محتاجة وقت انشاللة اقدر اعمله از قدرت ميش ابخل فية عليكي يا قمر

اكتبى نوع الفقرات وحتى لو هتسبدلى فقرة بغيرها كل اسبوع علشان الوقف قوليها بردوا قولى هنعمل كذا او كذا مش كل مرة زى بعض يعنى فهمانى ؟ انشاللة ربنا يسهل ويكون صح زي ما فهمت هههههههههههه
لو فى حاجة مش واضحة فى كلامى قولى وانا تحت امرك

مستنية ردك يا قمر - ومرسى ليكى كتيرررر
شكرا كتير ايمي ليكي ربنا يقويكي وثمر بخدمتك يا قمر

رد مع إقتباس