بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: يا ترى من حقنا نرفض الخادم المعثر

كُتب : [ 09-10-2011 - 11:51 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramer مشاهدة المشاركة
بصي يا ايمي انا اينعم مش خادمه بس نفسي قوي وانشاء الله هحقق دا
يا ريت يا قمر ياااريت صدقينى هنبسطى اوى خدمة ربنا حلوة وبتزيد حياتنا كل حاجة حلوة

انا من وجهة نظري ان الخادم مش بيبقي اي حد بيبقي ليه مواصفات معينه زي ماقال جورج كدا
مش اي حد بيقول انا هبقي خادم بيبقي لأ اب اعترافه لازم بيشجعه ع كدا ويقوله يعمل ايه وميعملش ايه

اب الاعتراف مش بيرفض حد بصراحة يا مرمر دة فى الغالب فى المعظم ودة لاسباب كتير هيخاف يرفضة ممكن يبعد اكثر دة غير ان فى عجز خدام وخادمات فى كل مكان نادر لو لقيتى اب حكيم وذو خبرات روحية قال لابنة لا يا ابنى خدمة دلوقتى هتضرك وانت كمان هتضرها
بس هنفرض انه بقا خادم وطلع فيه الصفات دي زي شرب السجاير مثلا

مش الحل اننا نحاربه ونخرجه من الخدمه او نمنعه من انه يقول كلمة ربنا او نسمع منه بالعكس دا كدا هيزيد ف عناده وهنبقي احنا كدا الخسرانين ف كل الاحوال
لا يا مرمر مش هنحاسبة ولا هنمنعة كمان لان دة مش من حقنا ولا دورنا بس رد فعل طبيعى انة لو وقف على منبر واتكلم عن ربنا الناس متتأثرش بكلامة ومتعملش بية زمتأخدتش برأية فى حاجة

لكن اللي المفروض انه يحصل ان الخدام يلموا بعض ويكون معاهم امين الخدمه او كاهن ويجتمعوا ويعرفوا ازاي يخلوه يبطل الحكايه دي كأنه ف الحاله دي واحد من المخدومين مش خادم
واكيد لما الشخص دا يشوف الاهتمام دا بيه وانكوا بتجروا ورا مصلحته هيحس بغلطه وهيرجع عن اللي هو فيه

لكن لو سبتوه وامتنعتوا عن سماعه هيزيد ف عناده واصراره ع اللي هو فيه
لانك زي ما بتقولي انه ممكن يكون انسان كويس وبتاع ربنا وبيعرف يوصل كلمة ربنا للمخدومين كويس بس الشيطان اتملك منه لانه مش بيحب يسيب ولاد ربنا يبقوا ناجحين ف الخدمه
اللة عليكى يا مرمر انا بشوف دة ممكن يحصل فى القرى لان العدد بيكون محدود جدا والمجموعة كلها مترابطة لو فى محبة بينهم حلوة ممكن يعملوا كدة فعلا لكن فى المدن صعب بيبقى العدد كبير جدا ومحدش يعرف حد كلها علاقات اجمتماعية عادية جدا محدش هيعمل دة
كمان لازم الصلاة تكون شغاله من اجله ومفيش مانع لو صيام كمان
"هذا الجنس لا يخرج الا بالصلاه والصوم" مفيش حاجه ممكن تستعصي ع الصلاه والصوم ابداااااا
طبعا الصوم والصلاة هما سلاحنا اكيد انا معاكى يا قمر
معلش طولت عليكي بس ياريت اكون افدتك ف حاجه واني اتكلمت ف الموضوع صح وتكون وجهة نظري وصلت

ربنا يعوض تعب محبتك بجد ويكمل الخدمه بسلام ويحميها امين
طبعا فهمتى قصدى من الموضوع صححح
وطبعا افديتنى ونورتينى حقيقى مرسى يا حبيبتى
اشكرك على حضورك ومشاركتك الجميلة

رد مع إقتباس