تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم مشاركات اليوم البحث
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

المرشد الروحى (كلمة الله التى تؤثر فيك) به يكتب مواضيع فيها ارشد روحى للأعضاء وذلك بيكون من خبراتهم مع الاب الكاهن فى الاعترافات

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

وقفة مع التجارب

اى انسان بيمر بتجربة بيتمنى انها تمر سريعا لاننا فى وقت التجربة او الاختبار اللى بنمر بيه بنبقى شايفين طريقنا مسدود شايفين الدنيا سودة شايفين الدنيا انتهت لكن بعكس الانسان

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
الصورة الرمزية Shosei
Shosei
ارثوذكسي صانع
Shosei غير متواجد حالياً

افتراضي وقفة مع التجارب

كُتب : [ 08-09-2008 - 08:21 AM ]

اى انسان بيمر بتجربة بيتمنى انها تمر سريعا لاننا فى وقت التجربة او الاختبار اللى بنمر بيه بنبقى شايفين طريقنا مسدود شايفين الدنيا سودة شايفين الدنيا انتهت لكن بعكس الانسان القريب من ربنا بيستنى يخلص الاختبار او التجربة علشان يعرف ربنا عاوز يقولة ايه او يعلنله ايه يمكن الموضوع دا خدت وقت افكر فيه ليه ببص للجانب السىء من التجارب ليه ببص انها حاجة مرة رغم انى لولا التجارب مكنش هيبقى فى تعزيات ابونا ابرهيم لما طلب منه الرب انو يقدم اسحق ذبيحة طبعا اد ايه مر بالمات من جواه لكن كان واثق جداا فى الرب عارف انو هو اللى ادهالوه وهو هيتصرف لانه كان واثق فى وعد الرب بس كلنا عارفين انو كان اختبار قاسى يعنى يارب اطلب منك ابن وبعد العمر دا عاوز تاخده منى وانا اللى اقدمة زبيحة قد ايه الموقف صعب ومر لكن بعد ما ربنا عرف قلب ابراهيم قله نسلك هيكون زى نجوم السما ربنا دا رائع اوى فعلا
لما نبص ليوسف قد ايه تعب فى حياتة وصعب جداا لما حد فينا اخونا يزعق فيه لمجرد انو زعق وبنشيل منه نزعل ونضايق لكن اخوات يوسف بعوه وقطعه القميص بتاعه بس يوسف كان مسلم للرب جداا يوسف مش بس اتباع اتسجن واتظلم وكانه بيقول للرب انا ملك ايدك اتصرف اتباع اتهان اتضرب مش مشكلة المهم انى نخطئش قدامك وربنا عوضه لما بقى الرجل التانى فى مصر ويوسف منتقمش من اخوته بلعس قبلهم بمحبة اوى وقالهم انتم قصدتم بى شرا ام الله فقصد بى خيرا
قد ايه ربنا دا حنين بس محتاج يختبر قلبنا ويعرف ويتاكد اننا بنحبة لازم نمر بتجارب واختبارا انا يمكن التجارب بخلينى كل يوم اثق فى ربنا اكتر بتعرفنى اننا حياتى فى ايد امينة ايد اللى صنعت وابدعت هى اللى هتخاف على صنعت يديها
لو كان قدامك شغل وراح متعتبش على ربنا ولا تقوله ليه لو كنت مرتبط ببنت اوى وشيفها هى شريكة حياتك والموضوع مكملش متياسش ولا تلومة لو كنت تعبان من الظروف الصعبة لو كنت حزين على انسان فارقك متزعلش ولا تحزن لانو قلنا قبل ميصعد سيكون لكم ضيق ولكن ثقو ان غلبت العالم خلي واثق فى حكمة ربنا صدقنى هو اله رائع هو اكتر واحد بيخاف عليك هو عارف امتى يجيبلك شغلك امتى يجبلك الشريكة الصالحة امتى يرفع عنك انتا محظوظ جداا لانك ابنه الغالى
ولو بتمر بتجربة بص للاباء الكبار ابراهيم وايوب ويوسف وداود واعمل زيهم داود كان دايما يكلم ربنا فى وقت الفرح بيسبح ويهلل وفى وقت الضيق بيعتب على ربنا لدرجة انى الرب قال فتشت فوجدت قلب داود مثل قلبى
التجارب مش بس ضيق والم وتعب التجارب تاديب وتعليم ومحبة من ربنا لينا الذهب لما بيتنقى بيتحرق ربنا عاوز ينقينا ويعلمنا ويفهمنا وما ابعد احكامة عن الفحص وطرقة عن الاستقصاء
ربنا عظيم اوى يبخت اللى يختبرة ويعرفة

رد مع إقتباس
Sponsored Links