تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
maknas
ارثوذكسي جديد

maknas غير متواجد حالياً

افتراضي رد: فعـــــل ورد فعـــــل 18

كُتب : [ 09-27-2010 - 04:09 AM ]

مدام قولتى اعمل ابة يبقى متحيرة جواكى ومنقسمة مابين الحنين الى الامومة والحب بلاش تعارضى اهلك وتعملى فيها شهيده لانك مهما عملتى معاه هيفسرة غلط لوجود نقطة ضعف عنده وحياتك هتبقى جحيم جوه البيت وبره البيت وهتحربى الناس كلها ده غير انه مع الايام وكبر سنك هيزداد حنينك للاولاد وهتندمى جواكى انت بتقولى ممكن ربنا يدينا بعد الجواز صدقينى لو انت كنت مقتنعه بكده ومؤمنه بية مليون فى المية مكنتيش سألتينا من الاول ومش عارفه تعملى اية كنتى اتجوزتى على طول من غير سؤال وكنتى خبيتى خبر عدم خلفته عن جميع الناس وكان الباقى على ربنا هوه ده الايمان والتسليم مش تقولى اعمل اية اعمل اية متضحكيش على روحك وتغضبى اهلك منك من اولها كل الحكاية انك ضميرك بيوجعك وعاوزة ترمى المشكلة على اى حد عشان تستريحى زى ماقلت لك الاول متعمليش شهيده وتشيلى صليب اكبر منك يعنى متجربيش ربنا خليكى على قد قامتك الروحية وده مش عيب ولاغلط وان كنتى مش عارفة تبعدى عنه ازاى من غير ماتجرحية ماتخفيش هو اللى هيبعد عنك ومين قالك ان كده مش ارادة ربنا مايمكن ربنا شايف بسابق علمة انكم مكنتوش هتنجحوا مع بعض او مش مقسمين لبعض فعمل كده لخيرك انت وهو ماتدخليش نفسك فى تجربة انت مش قدها وامشى على قد قامتك الروحية وسيبى الموضوع للى فى ايده الامر وقوليله انت يارب عارف نفسى واللى جوايا اكتر منى وانا مقدرش اهدى نفسى فى الطريق من غيرك افعل بى ماتشاء ولتكن مشيئتك ربنا معاكى ويهديكى للخير لمجد اسمة امين

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
kiro.kiro33
حبيبة مارجرجس

kiro.kiro33 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 04:11 AM ]

علفكرة ماينفعش نحكم عليه بالموت برضة
والمفروض ماننساش ان ممكن كانت تبقى هى الى كدة
كل ما فى الموضوع بدل ما نعمل كدة نصلى ونصلى
ونشوف ربنا عايز يقول اية
وبعدين ماكان ممكن يكون كويس ولما يتزوجوا يحصلة حادثة
كانت سعتها هتعمل اية
لازم نفكر بعقل وقلب
وربنا هيرشدنا

رد مع إقتباس
بياناتي
ماجد عريان
ارثوذكسي جديد

ماجد عريان غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 04:55 AM ]

شوفى يا آنسة المسيح له كل المجد لما جه يقسم الصحه و الجمال و المال والبنين مظلمش حد ♥ حتى لو بدى لنا غير ذلك ♣ حلو الكلام ♣ ومش معنى إنه خد حاجه مش هيرجعها تانى • زى المال أو زى الصحه * ياما ناس كانت على فراش الموت و قامت بصحه و عافيه ... الفقير إغتنى و الغنى إفتقر ... فأرجو منك جداً تسمعى كلامى .... زمنا زمن صعب بالنسبه لنا إحنا الشباب علشان كده صعب جدا جدا الحب فيه وصعبه المعيشه و التفاهم ♠ نصيحه منى رغم إنى معرفكيش إجوزيه و إلا هتندمى .. فعلا هتندمى

رد مع إقتباس
بياناتي
Irene Sobhy Soliman
ارثوذكسي جديد

Irene Sobhy Soliman غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 06:59 AM ]

انا شايفة انه ممكن يستشير طبيب متخصص لأن فيه علاجات كتيرة للحاجات ديه. وده ممكن يديله امل شوية ويمكن علاج فعال كمان. انا عارفة حالات من دى بس العلاج ممكن ياخد اكثر من سنة. حقن اسمها بيريجون بتعالج كل ده.

رد مع إقتباس
بياناتي
جميل سليمان
ارثوذكسي جديد

جميل سليمان غير متواجد حالياً

Heart رد: فعـــــل ورد فعـــــل 18

كُتب : [ 09-27-2010 - 07:51 AM ]

الاخت الفاضلة
كرسي وقت للصلاة والصوم وخلي اب اعترافك يضع الامر علي المذبح في القداس ولتكن ارادة ربنا
وفكرى كويس في المستقبل من جميع الجوانب وهل لو تم الزواج من اخر ستكوني سعيدة ومخلصة له دون التفكير في الماضي وهل لوتم الزواج من الحبيب ستندمين في يوم من الايام وعلي اى حال فيه حلول علمية لهذا الامر محتاجة لتحاليل اخرى اكيد حضرتك عارفها او فكرتي فيها
وربنا يسندك ويدبر امرك ويكمل نقائصنا جميعا

رد مع إقتباس
بياناتي
calling_god
ارثوذكسي جديد

calling_god غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 08:26 AM ]

بصى نصحيتى ليكى إنك توافقى عليه الحب صعب إنك تلاقيه تانى ومع شخص كويس أما بالنسبة للأطفال مش مشكلة لأن فيه أولاد كتير جدا سبب حزن لأهاليهم صدقينى أروع شئ فى الحياة دى الحب ومع شخص فيه كل الصفات دى

رد مع إقتباس
بياناتي
fateen naguib
ارثوذكسي جديد

fateen naguib غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 08:31 AM ]

Dont think too much, just leave everything to Jesus & St. Mary & Tamav Ireini & Abou Seifein, go and get married and dont think of kids now, just get together , enjoy ur lives and love together and with your and his endless faith in Jesus , everything will be perfect. la tofakeri fel amr kathiran, daai al amar le saheb al amr as said POP Kirolos.

SAlawato takoun maakom

Amin

Fateen

رد مع إقتباس
بياناتي
Bassem78
ارثوذكسي جديد

Bassem78 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 08:31 AM ]

إلي أختي الغالية صاحبة المشكلة:
أولاً أشكرك علي صراحتك في سرد المشكلة بوضوح بدون احراج.
ثانياً: زي ما اخواتي ردوا عليكي أنا مش هعدل علي كلامهم ، أنا بس هضيف شئ بسيط و هو انه احنا كمسيحيين مؤمنين بالمسيح و بقدرته المطلقة علي كل شئ بيبقي لينا تعاليمنا المستقلة عن جميع أمور الحياة ، و بالتالي مينفعش نحكم علي أمور حياتنا بحسب الظاهر أو بحسب العادات و التقاليد الموروثة . وبالتالي ارتباطي بشريك حياة نابع من رغبتي في تنفيذ ارادة الله لأن لو لم أستشير الله ستكون حياتي متعبة بسبب اختياري الغير موفق و الغير معتمد علي ارادة الله. أنا التمس العذر لهذا الشاب لأن أي رجل سيكون في نفس موقفه حيث أنه يشعر بالخزي و أنه في ورطة كبيرة لكن أولاً عليكي كخادمة أن تقومي بتعديل تفكيره في هذه النقطة و أن تذكريه بأنه ابن لله وخادم له وعليه أن يظهر إيمانه بشكل عملي و أن تعلميه أنك تريدي تقضية باقي أيام حياتك معه مهما كانت الظروف و اعلميه أنه هناك الكثير من الأزواج الذين لم ينجبوا لكن عاشوا حياة رائعة و عوض الله عن ذلك بالكثير من الأبناء في الخدمة. ثانياً عليكي أن تختبري مصداقية مشاعرك و أفكارك تجاه هذا الموضوع هل ستقبلي بهذا الوضع حتي و ان لم يرد الله أن يعطيكم أبناء؟ هل حقاً ستظلي تحبي هذا الشخص طول الوقت بدون أن يكون لكما ابناء جسديين؟ الموضوع كله في يدك سواء مع هذا الشخص نفسه أو مع أهلك. الرب معاكي و يرشدك للصالح

رد مع إقتباس
بياناتي
امل 2008
ارثوذكسي جديد

امل 2008 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 09-27-2010 - 08:33 AM ]

صباح الخير يا اختي الحيرانة ربنا معاكي ويرشدك ويقويكي علشان تاخدي القرار السليم بس انا عاوزة اقولك علي حاجة من الواقع حصلت مع واحدة قريبتي مش من بعيد يعني من خلال ثلاث سنوات تزوجت وبعد سنة اكتشفت ان زوجها مش هيقدر ينجب ولا حتي بالعلاج و سلمت امرها لربنا وحاولت تتاقلم علي الوضع بس في نفس الوقت كانت بتصلي لربنا وتزور الاديرة وتتكلم مع الرهبان وحدثت المعجزة وانجبت طفل زي العسل كيرلس وبعد ما كمل كيرلس كام شهر لقت نفسها حامل وجابت طفلة زي العسل . ربنا يقدر علي كل شي ...
وانا شخصيا متزوجة وبقالي فترة كبيرة ولم يحدث حمل وكل التحاليل سليمة عندي وعند زوجي هو الموضوع بيضايقني شوية بس دي ارادة ربنا
يعني اللي عاوزة اقوله ان قريبتي كان عندها مشكلة وربنا اعطاها نسل وانا معنديش مشكلة ولا انا ولا زوجي وربنا لم يريد وانا عشمانة ان ربنا يفرحنا
ربنا معاكي
وانتي وحدك اللي تقرري بعد الصلاة بايمان قوي ولسماع صوت ربنا معاكي لانه موضوع مصيري ربنا يرشدك

رد مع إقتباس
بياناتي
tour guide
ارثوذكسي جديد

tour guide غير متواجد حالياً

رد: فعـــــل ورد فعـــــل 18

كُتب : [ 09-27-2010 - 08:59 AM ]

اولا انا بشكرك على احساسك الجميل وتضحياتك لانك بتحبيه
بس انا هقوللك حاجه لو انت اتجوزت واحد تانى هل انت هتضمنى انك تنجبى
وهل تضمنى انهم هيجوا كويسين مش معوقين مثلا
كل حاجه فى ايد ربنا
بس فيه حاجه انت اخذتى قرارك بالموافقه هل انت هتقدرى تكملى ولا هتندمى وتبقى ظلمتيه معاكى وتحصل مشاكل دا بالنسبه لك
اما بالنسبه له
فهو صعب عليه انا يقبل ان يظلمك معاه ودا اصعب له منك ,لان هو حاسس انه السبب للفراق
اما بالنسبه لموافقته انت كلميه بكل حب انك انت بتحبيه وحتى لو رحت معاه العالم كله وحتى لو مفيش اطفال
وكلمى الاب الكاهن يكلمه برضه
اما بالنسبه الى عائلتك فانا من رأيى دى حياتك الشخصيه ولك حق الاختيار دون اى اجبار من اى شخص
مانت لو اتجوزت انسان تانى سورى تفكيرك هيبقى مشتت ومش هتقدرى تنسى الاول
وممكن تحصل مشاكل وترجعى البيت وتقولى ياريت اللى جرى مكان
وبعدين تندمى انك سمعت كلام العائله
وانا هقولك ممكن تبعتى المشكله برضه لبرنامج بيت على الصخر
اكيد الانبا بولا هتكون اجابته فيها الحل
والاهم من كده انك تصلى لانى الصلاه ممكن تذوب الحديدفالكتاب يقول كل ما تطلبونه فى الصلاه مؤمنين تنالونه
وبقللك من فضللك فكره كويس جدا جدا جدا لانه دا قرار مصيرى مفهوش رجعه
حاولى تختار رأيك دون اى اجبار علشان متندميش
واخيرا اقوللك ربنا معاك ويختارك الصالح وان شاء الله المشكله تتحل وياريت ردى يكون افادك

رد مع إقتباس

اضافة رد