تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: ارثوذكس مريض بالاحباط

كُتب : [ 07-31-2011 - 03:45 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماروجيرافك مشاهدة المشاركة
انا ردي يا ايمي كان الجزء الاص بكلامك بأن رودي فيها احباط كنت بحسبك بتقولي بلاش احباط

عشان كده رديت عليكي وقلتلك الاحباط الي موجود عندنا ده من الي لمسنا من الموقف ده
وخاصتنا الي اشار اليه استاذ ايمن بالأعضاء الي زعلانين وهما اصلا مش بيدخلوا
الرب قادر ان يمد ايده

عزيزى ماريو انت نفسك مفتوحة للمناكفة طيب الاول
علشان اعمل حسابى وانا برد عليك ؟؟؟
يا ماريو ركز انا فعلا قصدت اقول للكل بلاش احباط
ومش من غلق المنتدى لكن من التفاعل والمشاركة والتواجد
لان غلق المنتدى خلاص انا مش هتكلم فية وسبتها لربنا واللى قدرت اعملة عملتوا حتى لو معرفتش اقدم حاجة لكن حاولت
بس !!!
المفروض ان معظم الناس رافضين فكرة غلق المنتدى وبيقولوا لا ربنا مش هيسمح بدة يعنى فى ايمان بأن ربنا هيمد ايدة وينقذ الموسوعة دى والمرجع الحلو دة لكل الناس
وفى نفس الوقت الكل زعلان وبيبعد وبيستخسر ان مشاركة من اى نوع فى المنتدى على اعتبار انة خلاص منتهى
فى تناقض وعدم وضوح فى الكلام - بين الاحباط وبين الايمان
المفروض انة كان يزيد التفاعل والمشاركة اضعاف اضعاف الاول على الاقل علشان لما دة يحصل اللى فى ايدهم يعملوا حاجة هيعملوها بحماس عن ما يشوفوا رد الفعل دة

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-31-2011 - 03:47 PM ]

واولهم استاذ ايمن قال خلاص نخليها مدونة بقى احسن
ودة رد فعل منة طبيعيى ومعاة حق بصراحة مع ان مش دة اللى كان نفسنا فية بجد
بس هو مش بيتكلم من فراغ ولا من غير سبب

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-31-2011 - 04:39 PM ]

صدقتي في كل كلمة يا محبوبة الله الحلوة
وهذا فعلاً الواقع ، لأن كل التصرفات الواقعية للناس
تنفي كلامهم عن الإيمان وثقتهم أن الموقع لن يُغلق
اشكرك كتير على التوضيح الحلو والواضح للجميع
النعمة معك كل حين آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
Malak sokar
ملاك

Malak sokar غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-01-2011 - 12:21 AM ]

انا بعترف اني من الناس الي احبطت ومبقتش قادرة ادخل المنتدي اولا عشان ظروف خاصة ثانيا عشان بجد مش عاوزة اقعد اتكلم او اقري المناقشات بتاعت الاعضاء احنا اترعضنا كتير ان المنتدي يتقفل وف كل مرة كان بيبقي عندي امل بس بجد المرة دي بالنسبة ليا غير اي مرة معنديش اي امل في استمرار ارثوزكس يمكن احساس اللة اعلم بس بجد بعتزر وسمحوني اني ليا فترةمش بدخل وبجد عندك حق ياايمي

رد مع إقتباس
بياناتي
منيمو
ارثوذكسي متألق

منيمو غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-01-2011 - 10:20 AM ]

بصراحة معاكى حق يا ايمى كلنا خايفين انو يتقفل بس مش احباط اوى ع اد ما هو خوف بس ربنا هيتصرف اكيد و ارثوذكس بجد بالنسبالنا بيت تانى و ربنا ميسمحش بقفلة و فعلا لو اتجدد امل انة هيفضل موجووود هنشوف ان المنتدى هيرجع احسنننن من الاول

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-02-2011 - 10:47 AM ]

مرسى يا ملاك على ردك وصدقينى مش انتى لوحدك
كتير اصابوا بنفس الاحباط واحساسك مش من فراغ ولا من غير سبب

اشكرك يا مريم على كلامك واتمنى يتحقق كلامك ياااريت
عموما ربنا يقدر ولتكن مشئتة

رد مع إقتباس
بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

شنوده جرجس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-03-2011 - 12:37 AM ]

بسم الثالوث القدوس
أختى العزيزة والمباركة إيمى
سلام ونعمة ..سلام ومحبة رب المجد فلتكن معك ومع كل إخوتى الأفاضل أعضاء هذا منتدانا الحبيب إلى قلوبنا جميعاً ... سلام ملؤه الثقة والتفاؤل بنعمة ربنا القادر على حفظ هذا المنتدى من كل شر وإستمرار الخدمة
أما بالنسبة للموضوع الذى طرحتيه فأنا معك فى كل كلمة ذكرتيها وكأنك بتقولى كل ما يدور فى فكرى ... عموماً أنا قرأت الردود العديدة على موضوعك الإيجابية منها والسلبية وأنا كتبت الآن ليس لمدح أحد أو نقض أحد فكيف لى هذا وانا أقل واحد فيكم بل لكى نتكلم عن المفيد
ــ فى العد التنازلى لإغلاق المنتدى لاقدر الله وخاصة فى الأيام الأخيرة إعترانى حزن وأسى وألم شيد لا أستطيع أن أصفه ..كل هذا إنعكس على تعاملى مع أسرتى من عصبية زائدة وزوجتى كان لها النصيب الأكبر وتحملتنى كثيراً دون أن تعرف السبب وحاولت ان تعرف إيه اللى مضايقنى دون فائدة
فكرت كثيراً وقلت فى نفسى لازم أخاطب أخونا إبراهيم لكى يطمأن قلبى ولازم يكون فيه أى حل للموضوع .. قمت بإرسال رسالة خاصة وطويلة جداً يعنى تقريباً تقارب من ال 600 كلمة إلى أخونا إبراهيم وكان آخر ما قلته فى هذه الرسالة بالحرف الواحد (( فمرة أخرى أرجوك لو لى عندك معزة أعمل أى حاجة لأنى متأكد أنك قدها وقدود وتقدر تتصرف هتقول لى حضور الناس فى المنتدى وإهتمامهم قل هأقول لك إديهم فرصة أخيرة علشان خاطرى لو لى خاطر عندك ولو مليش نفذ اللى انت عاوز تعمله وربنا يسامحك ومن فضلك أرجو الرد وياريت رد يفرحنى )) وإنتظرت فترة طويلة لوصول الرد وكانت الدقائق تمر بى كالساعات إلى أن جاء الرد وكان بالتفصيل كالآتى (( ربنا موجود وبأذن ربنا تتحل المشكلة واشكرك جدا على المتابعة وعلى رسالتك وكلماتك صلى من أجلى بس وربنا يعمل الصالح ))
يعنى بإختصار الموضوع بإذن المسيح محلول لأنى عارف أن أخونا إبراهيم الآن بيبذل أقصى مجهود , والآن جاء دورنا وهو ... (( أن نساند أخونا إبراهيم بالصلاة ... أن يكون لنا وجود فى المنتدى بقدر المستطاع من مشاركات وتفاعل حقيقى فى طرح المواضيع والردود عليها ... أن نساند مالياً بقدر المستطاع ولو بالقليل ومتخافوش ربنا بيبارك فى القليل ... وفى حالة وجود إعلانات يجب الدخول عليها لزيادة رصيد المنتدى ))...
لفت نظرى شيئ مهم جداً فى أحد ردود أخونا الحبيب أ / أيمن قوله ( أنا عن نفسى شعرت أن الذين خارج المنتدى بيستفيدوا منه أكثر من المشتركين فيه , وهذا واضح من العدد والزوار للموضوع , لأن هيما فتح رؤية الموضوعات للزوار ) وتعليقى هنا ده من الأسباب الرئيسية لقلة الأعضاء طالما الزائر بيأخذ ما يحتاجه يبقى يسجل نفسه ليه ؟؟؟ . أما لو الزائر لم يجد طريقه إلى موضوع من حصريات المنتدى ولا يستطيع الحصول عليه سوى بالتسجيل فسيضطر إلى ذلك ومع عدة مشاركات له سيتفاعل مع موضوعات المنتدى وأعضاءه وسيعرف الفرق بين المنتدى والمنتديات الأخرى ويبقى كسبنا عضو عامل فى وسطنا ... والنقطة الثانية وهى : بيتم أخذ كل ما يمتلكه المنتدى من حصريات ووضعها فى منتديات أخرى دون حتى الإشارة إلى المصدر وكثير منا يعرف العديد من المنتديات الخاصة والذين لا يملكون إلا موضوعات قليلة لا تؤهلهم لإنشاء منتدى وبعد فترة يكتب على منتداه أرض الحصريات وأغلبها مواضيع مش هقول مسروقة علشان عيب ههههههه ولكنى هقول مقتبسة ( يبقى إحنا كدة بنموت منتدانا وبنحيى المنتديات الأخرى ) فالرجا كل الرجاء بعدم دخول المنتدى إلا للأعضاء المشتركين فقط .
معلش يا إيمى أنا طولت عليك فى الكلام بس كان لازم أطمنك أنتى وأخوتى الأعضاء
أشكرك على موضوعك المهم وعلى غيرتك ومحبتك الشديدة للمنتدى
الرب يباركك ويحفظ حياتك ويعطيك سؤل قلبك ومتخافيش المنتدى مستمر بنعمة ربنا وببركة السيدة العذراء والملاك ميخائيل

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-03-2011 - 09:46 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شنوده جرجس مشاهدة المشاركة
ا
لفت نظرى شيئ مهم جداً فى أحد ردود أخونا الحبيب أ / أيمن قوله ( أنا عن نفسى شعرت أن الذين خارج المنتدى بيستفيدوا منه أكثر من المشتركين فيه , وهذا واضح من العدد والزوار للموضوع , لأن هيما فتح رؤية الموضوعات للزوار ) وتعليقى هنا ده من الأسباب الرئيسية لقلة الأعضاء طالما الزائر بيأخذ ما يحتاجه يبقى يسجل نفسه ليه ؟؟؟ . أما لو الزائر لم يجد طريقه إلى موضوع من حصريات المنتدى ولا يستطيع الحصول عليه سوى بالتسجيل فسيضطر إلى ذلك ومع عدة مشاركات له سيتفاعل مع موضوعات المنتدى وأعضاءه وسيعرف الفرق بين المنتدى والمنتديات الأخرى ويبقى كسبنا عضو عامل فى وسطنا ... والنقطة الثانية وهى : بيتم أخذ كل ما يمتلكه المنتدى من حصريات ووضعها فى منتديات أخرى دون حتى الإشارة إلى المصدر وكثير منا يعرف العديد من المنتديات الخاصة والذين لا يملكون إلا موضوعات قليلة لا تؤهلهم لإنشاء منتدى وبعد فترة يكتب على منتداه أرض الحصريات وأغلبها مواضيع مش هقول مسروقة علشان عيب ههههههه ولكنى هقول مقتبسة ( يبقى إحنا كدة بنموت منتدانا وبنحيى المنتديات الأخرى ) فالرجا كل الرجاء بعدم دخول المنتدى إلا للأعضاء المشتركين فقط .

الله ينور عليك اخي شنوده انا ميش اتكلم ابدا في موضوع القفل بس ثقي بربنا ثابتة انة قادر يحل بطريقتة هو ميش نحنا حيث يكون اثنان اكون في وسطهم يبقي يكون وسطينا وميش يمد ايده اشك في دي على العموم النقطة اللى ذكرتها
ودي نقطة مهمة وتاكيد لكلامك في اوقات كتير بدور على موضوعات وافكار للخدمة تطلع عيني لما اقدر انسخة مقدرش انسخة ويقولى لازم تسجل اسجل على شان اقدر انسخ تعرف ومقدرش برده انسخ الموضوع كل ما اجي انسخة تطلعي اشارة لازم تشارك بعدد مشاركات لحتى تقدر تنقل الموضوع وكمان لازم نشوفك تفاعلك بالموضوعات لتقدر تنقل اي موضوع ودي بتبقي موضوعات عادي يعني شوف لو كان في حصري يبقي شكل المحافظه على التفرد والتميز يكون شكلة ايه
دا ميش انانية بقدر ما هو تفعيل للخدمة واحداث تميز للمنتدي بطريقة تفاعلية يعود بالفايده على الكل الاعضاء والمنتدي

شكرا ليك اخي شنوده ربنا هو اللى قادر يدبر كل صالح ومتتعصبيش على شان صحتك اخي ربنا دايما موجود وهو اللى بيمد ايده بالوقت المناسب وبحسب مشيئتة وتدبيرة

اشوفكم دايما بخير وبازن الله ارجع ليكم القى الكل متبت هنا ببركة من ربنا طبعاً وحسب مشيئتة
صلواتك وبركة العدراء تكون معك وتحفظك

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-03-2011 - 09:51 AM ]

سلام لنفسك يا أغلى أخ وأب حلو
أشكرك على غيرتك الحلوة على المنتدى واهتمامك المعهود وإصرارك على نجاح المنتدى وتقدمه ، ولكن أُريد أن اقول بالنسبة لنقل الموضوعات في أمكان ومواقع أخرى ومختلفة بدون ذكر المصدر ، هذا يحدث قبل فتح الموضوعات لكل الناس ، بل يحدث منذ إنشاء المنتدى من أول يوم تم فتحه فيه ، فأغلب الموضوعات تُنقل عن طريق الأعضاء المشتركين فيه ، وانا عن نفسي قلت للجميع اي حد عايز ينقل اي شيء من الموضوعات التي أكتبها فله مطلق الحرية أن يفعل ما يشاء لأنها تخص عمل الله وحده لأني لم أحصل على المعرفة والفهم والإدراك من ذاتي بل هي عطية الله لي ، فمجاناً أخذتها ومجاناً أُعطيها ، ولكن ما علينا من هذه النقطة بالذات ، وانلا كل ما يهمني ان الناس تعرف الله وتحبه وتنال منه نعمة ويكون لها شركة حية معه لأنه مصدر حياتنا وفرح قلوبنا الحقيقي ...
ولكن موضوع النقل بيتم في كلا الأحوال سواء المنتدى مفتوح للجميع أم مُغلق وقاصر على الأعضاء المتواجدين فيه ... ولا تنسى أيها الأخ المحبوب أنه سيظل هناك أُناس يشتركون فقط لأجل النقل وليس للتفاعل وهذا ليس بعيب إطلاقاً ، ولكني كنت اتكلم عن الأعضاء التي كانت نشيطة جداً ولها دور فعال وبصمات خاصة منذ فترة طويلة في المنتدى وتوقف نشاطهم يا إما كسل يا إما تراخي يا إما بانشغالهم بمواقع أخرى وتركوا المنتدى فترات طويلة جداً ولم يعودوا إلا عند سماعهم أن المنتدى سيغلق ، وهذا كان قصدي من الكلام كله ولا أقصد إطلاقاً أياً من الذين لا يقدرون على التفاعل ....

أشكرك كتير على محبتك الحلوة لأنك أب وأخ غالي عندي كما عند الجميع أيضاً ؛ النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة دائمة آمين فآمين

رد مع إقتباس
بياناتي
شنوده جرجس
ارثوذكسي متألق

شنوده جرجس غير متواجد حالياً

Heartcross رد: ارثوذكس مريض بالاحباط

كُتب : [ 08-03-2011 - 06:49 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريم الخوري مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك اخي شنوده انا ميش اتكلم ابدا في موضوع القفل بس ثقي بربنا ثابتة انة قادر يحل بطريقتة هو ميش نحنا حيث يكون اثنان اكون في وسطهم يبقي يكون وسطينا وميش يمد ايده اشك في دي على العموم النقطة اللى ذكرتها
ودي نقطة مهمة وتاكيد لكلامك في اوقات كتير بدور على موضوعات وافكار للخدمة تطلع عيني لما اقدر انسخة مقدرش انسخة ويقولى لازم تسجل اسجل على شان اقدر انسخ تعرف ومقدرش برده انسخ الموضوع كل ما اجي انسخة تطلعي اشارة لازم تشارك بعدد مشاركات لحتى تقدر تنقل الموضوع وكمان لازم نشوفك تفاعلك بالموضوعات لتقدر تنقل اي موضوع ودي بتبقي موضوعات عادي يعني شوف لو كان في حصري يبقي شكل المحافظه على التفرد والتميز يكون شكلة ايه
دا ميش انانية بقدر ما هو تفعيل للخدمة واحداث تميز للمنتدي بطريقة تفاعلية يعود بالفايده على الكل الاعضاء والمنتدي

شكرا ليك اخي شنوده ربنا هو اللى قادر يدبر كل صالح ومتتعصبيش على شان صحتك اخي ربنا دايما موجود وهو اللى بيمد ايده بالوقت المناسب وبحسب مشيئتة وتدبيرة

اشوفكم دايما بخير وبازن الله ارجع ليكم القى الكل متبت هنا ببركة من ربنا طبعاً وحسب مشيئتة
صلواتك وبركة العدراء تكون معك وتحفظك

أختى المباركة ريم

بركة وسلام ونعمة رب المجد فلتكن معك

صدقينى وأنا كمان ثقتى فى ربنا ليس لها حدود ولكن ربنا بيساعد المجتهد علشان كده بقول أن نصلى من أجل أخونا إبراهيم لأنه الآن أنا عارف أنه الآن بيجتهد وإحنا علينا الصلاة يعنى كل واحد بيقوم بدوره كعمل إنسانى ومنتظرين العمل السمائى ... أما بالنسبة لموضوع النسخ هو ده بالضبط اللى عاوزه يتم فى منتدانا يعنى العضو يسجل يبقى تمام يقرأ موضوعات يتفاعل معنا كأعضاء كله جائز على رؤسنا من فوق لكن كما قلتى نسخ أى موضوع مهم أو حصرى يبقى لازم فيه رابط .. وعاوز أقول حاجة أنا فيه موضوع حصل معايا عدة مرات وهو لو أى أخ بعت لى رسالة خاصة وعاوز أرد عليه بأكتب الرد أولاً على الكيب وورد ثم أنقله على الموقع وعند التحميل بلاقى نافذة طلعت امامى مكتوب فيها آسف ياغالى لأن مشاركاتك لم تصل إلى 500 مشاركة برغم أن مشاركاتى الآن 488 يعنى فاضل لى 12 مشاركة وهذه ضوابط وقوانين المنتدى أنا أحترمها برغم ما تسببه لى من إحراج بمعنى لو حضرتك أرسلتى لى رسالة خاصة وأنا لم أرد عليك وعدم الرد بيكون خارج إرادتى فممكن تصفينى بقلة الذوق ده طبعاً لو أنت ناسية قوانين هذه النقطة وأنا هنا طبعاً مش بأتكلم على ريم بالخصوص أنا بأتكلم عامة .. طيب وإذا كان الأعضاء بيتم التعامل معهم بهذا الإنضباط كان بالأولى الضوابط تكون أقوى مع الغير مسجلين وكذلك للمسجلين والذين يريدون النسخ لوضعها فى منتديات أخرى .

عموماً أنا بأشكرك جداً على إهتمامك وردك وغيرتك على المنتدى وبجد أنا سعيد جداً بهذا الرد ربنا يبارك حياتك وبإذن المسيح وببركة أم النور المنتدى قائم ولن يغلق أبداً

رد مع إقتباس

اضافة رد