تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
elphilasouf
ارثوذكسي ذهبي

elphilasouf غير متواجد حالياً

افتراضي رد: نفسي أفهم، يا ريت حد يفهمني حقيقي

كُتب : [ 10-24-2011 - 02:37 AM ]

كلامك هو روح الإنجيل والمسيحي الحقيقي
ياريت الروح دي عند كل المسيحيين
للأسف الضيق أعمي عيون الضعفاء وجعلهم وهم قليلي الحيله يفعلون عكس روح الإنجيل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

رد: نفسي أفهم، يا ريت حد يفهمني حقيقي

كُتب : [ 10-24-2011 - 10:43 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elphilasouf مشاهدة المشاركة
كلامك هو روح الإنجيل والمسيحي الحقيقي
ياريت الروح دي عند كل المسيحيين
للأسف الضيق أعمي عيون الضعفاء وجعلهم وهم قليلي الحيله يفعلون عكس روح الإنجيل
بصراحة يا صديقي الحلو أنت جبت المفيد من الآخر اللي مش في حد عايز يعترف بيه ولكن المشكلة كلها لا ترتكز على الضعفاء، لأنه مكتوب : [ فيجب علينا نحن الأقوياء أن نحتمل أضعاف الضعفاء ] (رو15: 1)
فالمسكلة كلها ترتكز على المعلمين الذين تركوا الشعب في هذه الحالة، ولكن عجبني ابونا مكاري لأنه تكلم بما يتفق مع روح الله ونبه الشعب لكل افعالهم الخاطئة وركز على أن هذه المظاهرات ليست من روح المسيح وتكلم عن مقولة بالروح والدم نفديك يا صليب وغلطها جداً وشرح المعنى الصحيح والسليم ولم يترك الشعب يتخبط في ظلام عدم المعرفة التي أهلكت كثيرين، ودور المعلمين الحقيقي هو ما أوصاه الرب لهم : [ فاذهبوا وتلمذوا جميع الأمم وعمدوهم باسم الاب والابن والروح القدس. وعلموهم أن يحفظوا جميع ما أوصيتكم به وها أنا معكم كل الأيام إلى انقضاء الدهر آمين ] (متى28: 19 - 20)

أشكرك على تعليقك الحلو كعادتك يا أجمل أخ حلو
النعمة معك كل حين

رد مع إقتباس
بياناتي
abanoub55
ارثوذكسي جديد

abanoub55 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-16-2011 - 12:44 PM ]

انا راي بسيط جداً وهو ان الناس اللي بتطلع في بعض الفضائيات المسيحيه وليست كل الفضائيات هي ناس عاوزه قبل اي شيء تزود نسبة المشاهده و بتحقق ده عن طريق انها بتقول كلام نفس الناس تسمعه وهو ان ربنا هينتقم والكلام اللي يسير اعصاب الناس ومتنسوش ان في بعض البرامج بتتهم المسلمين في ديانتهم انا عاوز اي حد يتكلم يط نفسه الاول مكان الاخ المسلم اللي بيتهزا قدامه دينه هتعمل ايه اكيد هتثور ....ممكن تقول لا مش هثور...طيب تخيل انك سمعت في برنامج حد بيشتم مسيحك نعمل ايه؟؟؟مش هتسب وتعلن فيه
والاخ الشماس هقولك حاججتين بس ربنا قال: في الالم سيكون لكم ضيق.وكمان في العهد القديم ساعت طرد اسماعيل ربنا قال لابراهيم ساجعله امه عظيمه واجعل يده على قفا اخوه....يعني الكلام كله من قلب الانجيل ياخادم يافاهم..خلي الناس تحترمك من تعاملك معاهم وبعد كده قلهم دي تعاليم دينك واسف اني طولت

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

Clap رد: نفسي أفهم، يا ريت حد يفهمني حقيقي

كُتب : [ 11-16-2011 - 01:24 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abanoub55 مشاهدة المشاركة
انا راي بسيط جداً وهو ان الناس اللي بتطلع في بعض الفضائيات المسيحيه وليست كل الفضائيات هي ناس عاوزه قبل اي شيء تزود نسبة المشاهده و بتحقق ده عن طريق انها بتقول كلام نفس الناس تسمعه وهو ان ربنا هينتقم والكلام اللي يسير اعصاب الناس ومتنسوش ان في بعض البرامج بتتهم المسلمين في ديانتهم انا عاوز اي حد يتكلم يط نفسه الاول مكان الاخ المسلم اللي بيتهزا قدامه دينه هتعمل ايه اكيد هتثور ....ممكن تقول لا مش هثور...طيب تخيل انك سمعت في برنامج حد بيشتم مسيحك نعمل ايه؟؟؟مش هتسب وتعلن فيه
والاخ الشماس هقولك حاججتين بس ربنا قال: في الالم سيكون لكم ضيق.وكمان في العهد القديم ساعت طرد اسماعيل ربنا قال لابراهيم ساجعله امه عظيمه واجعل يده على قفا اخوه....يعني الكلام كله من قلب الانجيل ياخادم يافاهم..خلي الناس تحترمك من تعاملك معاهم وبعد كده قلهم دي تعاليم دينك واسف اني طولت
بصراحة تعليقك واقعي جداً ومهم للغاية واشكرك صدقاً عليه، لك مني تحية محبة لشخصك الجميل، النعمة تملأ قلبك سلام ومسرة آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
folla
ارثوذكسي مكافح

folla غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-17-2011 - 10:49 PM ]

الشئ الوحيد اللي بيجمع الناس دي هي إنهم خارج مصر وأتحدى أي واحد فيهم إنه يقدر يقول الكلام ده لو كانوا ف مصر. الناس دي هم السبب اللي فضلوا يشجعوا السذج من شعبنا قبل مذبحة ماسبيرو بأيام على الخروج للمسيرة بدافع حرية التعبير عن الرأي وإستغلوا حالتهم النفسية وأثروا عليهم بدافع إن ده واجب ديني وأن المسيح بيبارك العمل ده وإستطاعوا أن يسوقوهم كالغنم في الشوارع للذبح مع العلم بأن أغلب الذين خرجوا للتظاهر لم يعرفوا حتى أن يميزوا صوت الروح القدس وللأسف إحنا اللي دفعنا الثمن حتى لو كان هناك شهداء للمسيح لكن المرار زاد والألم ساد والحزن إكتمل وللأسف إلى اليوم لم يفهم أحد ولايرد أحد أن يفهم أن الرب لا يحتاج لمظاهرة عشان مبنى . أرجوكم يا شعب المسيح إحتملوني في كلامي وفهموني لو كنت بتكلم غلط. الرب مش محتاج ثورة من أجل مبنى . الرب عاوز ثورة للقلوب تتغير فيها وترجع له بتوبه حقيقية وتعرفه إن هو الرب وحده . هو الأب . وقتها بس مش هنحس باليتم ولا العوز حتى وسط الألم لأننا هنكون فيه وهو فينا وهنعرف وقتها نميز صوته وهنصليله ببساطة وهيسمعنا وهيشفي أرضنا مهما كانت حالتها كما قال (إذا تواضع شعبي الذين دعي أسمي عليهم وصولوا وطلبوا وجهي ورجعوا عن طرقهم الردية فإني أسمع من السماء وأغفر خطيتهم وأبرئ أرضهم ) هو ده الحل الوحيد . مذكرش هنا مقاومة ولا مظاهرة ولا إنتفاضة . وعشان إيه ؟؟ عشان مبنى ؟؟ هي الكنيسة أصبحت مبنى ؟ ده في إيدينا كل واحد فينا يكون كنيسة لوحده (ملكوت الله داخلكم) و الكنيسة هي جماعة المؤمنين مش المبنى .
يا فرحة المسيح وإحنا بنصرخ عشان مبنى وكراسي ووظائف كنسية ومفيش مرة صرخنا كلنا بقيادة الكنيسة من أجل خروف ضال أو مطرود .

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: نفسي أفهم، يا ريت حد يفهمني حقيقي

كُتب : [ 11-17-2011 - 11:26 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة folla مشاهدة المشاركة
الشئ الوحيد اللي بيجمع الناس دي هي إنهم خارج مصر وأتحدى أي واحد فيهم إنه يقدر يقول الكلام ده لو كانوا ف مصر. الناس دي هم السبب اللي فضلوا يشجعوا السذج من شعبنا قبل مذبحة ماسبيرو بأيام على الخروج للمسيرة بدافع حرية التعبير عن الرأي وإستغلوا حالتهم النفسية وأثروا عليهم بدافع إن ده واجب ديني وأن المسيح بيبارك العمل ده وإستطاعوا أن يسوقوهم كالغنم في الشوارع للذبح مع العلم بأن أغلب الذين خرجوا للتظاهر لم يعرفوا حتى أن يميزوا صوت الروح القدس وللأسف إحنا اللي دفعنا الثمن حتى لو كان هناك شهداء للمسيح لكن المرار زاد والألم ساد والحزن إكتمل وللأسف إلى اليوم لم يفهم أحد ولايرد أحد أن يفهم أن الرب لا يحتاج لمظاهرة عشان مبنى . أرجوكم يا شعب المسيح إحتملوني في كلامي وفهموني لو كنت بتكلم غلط. الرب مش محتاج ثورة من أجل مبنى . الرب عاوز ثورة للقلوب تتغير فيها وترجع له بتوبه حقيقية وتعرفه إن هو الرب وحده . هو الأب . وقتها بس مش هنحس باليتم ولا العوز حتى وسط الألم لأننا هنكون فيه وهو فينا وهنعرف وقتها نميز صوته وهنصليله ببساطة وهيسمعنا وهيشفي أرضنا مهما كانت حالتها كما قال (إذا تواضع شعبي الذين دعي أسمي عليهم وصولوا وطلبوا وجهي ورجعوا عن طرقهم الردية فإني أسمع من السماء وأغفر خطيتهم وأبرئ أرضهم ) هو ده الحل الوحيد . مذكرش هنا مقاومة ولا مظاهرة ولا إنتفاضة . وعشان إيه ؟؟ عشان مبنى ؟؟ هي الكنيسة أصبحت مبنى ؟ ده في إيدينا كل واحد فينا يكون كنيسة لوحده (ملكوت الله داخلكم) و الكنيسة هي جماعة المؤمنين مش المبنى .
يا فرحة المسيح وإحنا بنصرخ عشان مبنى وكراسي ووظائف كنسية ومفيش مرة صرخنا كلنا بقيادة الكنيسة من أجل خروف ضال أو مطرود .
يا لروعة تدقيقك وشعورك الصادق بكلمة الله النابضة بالحياة، وأؤيدك بكل كلمة قلتيها يا أجمل أخت حلوة واعية لملكوت الله وعمل المسيح الرب إلهنا القدوس، ولنُصلي لله الحي لكي يعين ضعفاتنا ويسند شعبه ويفتح عينيه ليرى ويُبصر خلاص الله الحي، واشكرك عن صدق لأجل جمال كلمة الحق الخارجة من فمك، أقبلي مني كل الاحترام والتقدير لشخصك المستنير؛ النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
رويس
ارثوذكسي بارع

رويس غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-18-2011 - 05:27 AM ]

في واحد نصاب بيظهر كل شوية مرة بلبس واحد كاهن ومرة بلس راهب، وده اساسا مشلوح.
وهو اللي شتم على محافظ اسوان والمشير في الفيديو اللي قبل ماسبيرو وبسببة تم التوجية بعض التهم للاباء الكهنة بالتحريض، ياريت ننشر صورة في كل المنتديات ونحذر منه.
بخصوص بعض الهتافات اللي بتعبر عن وعي الناس زي "بالروح بالدم نفديك يا صليب"، فأنا اتذكر جيدا اول مرة ظهر هذا الهتاف كتب عنه ابونا يوحنا نصيف في حاجة كده اسمها شذرات روحية (مش متذكر بتالحديد) بتصدر عن الكنيسة المرقسية في الاسكندرية وقال "مين اللي يفدي مين؟ احنا نفدي الصليب وبالدم؟ ولا الصليب هو اللي فدانا وبدم المسيح؟".
حاجة تانية ودي مضايقاني من فترة كبيرة بس محدش يستغرب "موضوع التصفيق اللي بيعمله الناس في عظة البابا" لو البابا حك كحة الناس تصقف!!! مش فاهم في ايه؟ احنا في مسرح وبصقف عن بعض المشاهد ولا احنا جايين نسمع كلمة ربنا؟ واتحولت العظة بتاعة البابا شنودة اللي كانت بتقعد 3 ساعات زمان الي يدوب 10 دقايق بالظبط (بعد حذف الزغاريد والتصفيق والهتافات) .. وده كان باين اوي ان في الاحتفال الاخير بتاعة جلوس البابا بالذات الأب الكاهن اللي كان جاي من فرنسا وقال قصيدة باللغة العربية وجه في الاخر قال حاجة بالفرنساوي راحت الناس صقف وصفرت وهتفت!!!! يمكن انا الوحيد اللي مش بعرف فرنساوي (واللي كان احتفال بصراحة كسفنا قدام العالم، اربع بطاركة مرة واحدة عندنا ومش عارفين نجيب فريق يعمل تنظيم للحفل، لا في طرابيزة الباباوات يقعدوا عليها، مفيش مايكروفونات مثبته لكل واحد، مفيش مترجم للغه الانجليزية، مفيش حد للصم والبكم بلغة الاشارات، كورال الترانيم مفيش قدامهم مايكات، واللي بيشغل الموسيقى لازم ام الاله الموسيقية في أم الميكروفون ومش سامعين كلمات اللي بترنم، غير ان مفيش ازايز مياة قدام الباباوات خاصة ان في واحد كان تعبان ومش قادر يقف وانا اتخيل ان هذا البابا يتعاطي علاج او حتى بدون علاج على الاقل لطول الاحتفال كان يجب ان يكون هناك زجاجات مياة، دا غير ان المفروض عند كل متكلم المفروض اول ما يبتدي الكلام ينزل على شاشة التيليفزيون اسمه ورتبته ولكن كان واضح يااما التعصب او عدم الوعي ان مفيش غير اسم البابا شنودة هو اللي بيظهر فقط وعلي وكأن الناس دي موجوده والترانيم والهتافات والتقديمات اللي بتتكلم عن البابا فقط وكأن مفيش حد قاعد جنبه!!!... دا غير تعليقات وكلمات من تحت للتحت في بعض كلمات وتقديم بعض الباباوات بانهم البابا الاعظم للكذا في العالم كله و ... إلخ إلخ) المهم اني لما ابص على بعض حفالات ام كلثوم ونجاة الصغيرة وفايروز الاقي الناس عارفه بالظبط امتي بتصقف وامتى بتسكت علشان تسمع - مع الفارق - بقيت وعظة يوم الأربعاء ما هو الا ماراثون بين من هو اكثر هتافا واعلى صوتا واقوي تصفيقا وتصفيراً!

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-18-2011 - 09:19 AM ]

ههههههههههههه انت كده هاتخلي الناس تضربنا، بس انت عدك حق في كل اللي قلته يا جميل، بس مين بقى اللي يوعي الشعب اللي مش عايز يتعلم وبيتعصب ويتشدد مع أن البطاركة دول معنا واحد في نفس الإيمان ونفس الكنيسة والنفس ذات العقيدة وهما مساويين بالظبط للبابا شنودة بلا اي فرق أو تفريق، وعجبي...

المسيح يسوع يعطينا كلنا استنارة ويقودنا في نور معرفتة حسب الحق المُعلن في الإنجيل، ولنُصلي بعضنا لأجل بعض ولأجل كل إخوتنا، كن معافاً باسم الرب وفي روح وداعة يسوع آمين

رد مع إقتباس
بياناتي
عماد حسنى
شاعر المنتدى

عماد حسنى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 11-18-2011 - 12:57 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة folla مشاهدة المشاركة
ياريت الكل يفهم ويعمل ويعيش بكدا
من اقوى الردود فى موضوعك يا استاذ ايمن
ومؤيد جدا جدا جدا لنفس الرأى
ربنا بحكمته وسلطانه وقوته يغيير ويقوى الضعاف والاقوياء ..
لان الكل تحت التجربه والكل بدون قوه الله لا شىء

شكرا جدا جدا لمناقشتك وموضوعك المهم

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 11-18-2011 - 01:19 PM ]

عندك حق يا أجمل عمده بس مين اللي يسمع
ومين الي يحمل في قلبه الإنجيل معاشاً
ملتمساً المعونة من رب المعونة والمجد