تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

نفس الموضوع القديم الجديد

أنا بصراحه مش عارف أبتدى منين الموضوع اللى أنا هتكلم فيه أتكلموا فيه كتير قبلى فى المنتدى بس أنا حاسس أنى حاله خاصه.أنا بقيت مدمن العادة السريه من سنتين تلاته

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

loosing my self
Guest

افتراضي نفس الموضوع القديم الجديد

كُتب : [ 04-21-2009 - 08:56 PM ]

أنا بصراحه مش عارف أبتدى منين الموضوع اللى أنا هتكلم فيه أتكلموا فيه كتير قبلى فى المنتدى بس أنا حاسس أنى حاله خاصه.أنا بقيت مدمن العادة السريه من سنتين تلاته تقريبا بس أنا اللى أعرفه عن الأدمان أنه سلوك بيوصلك لمستوى معين من اللذه فبتتكرره أنا بقى الموضوع مبقاش كده خالص بالنسبه لى أنا أصلا مكنتش بمارسها قبل كده غير يمكن مره واحده قبل كده بس أبتدى أدمانى ليها مع فشلى و سقوطى فى الكليه لحد ما بقت دى أخر فرصه ليا فى الكليه السنه دى جايز كنزع من التنفيس أو هروب من الضغوط و هروب من الواقع بس أنا بجد قرفت و زهقت و أتخنقت أنا وصلت لمرحله أن العادة السريه بقت عندى شىء آلى كأنى مكنه أو كمبيوتر متبرمج على كده و خلاص يعنى حتى لذة الخطيه نفسها فقدتها و برضه مش عارف أبطلها عشان كده أنا مش قادر أقول على حالتى دى أدمانأو جايز تكون مرحلة متأخرة من الأدمان مش عارف.أنا كتير ببطلها لأكتر من 10 أو 12 يوم و كتير بتعدى عليا أيام بتبقى هى دى الحاجه الوحيده اللى بعملها فيها خصوصا أنى بقيت أكسترنال و ماليش حضور فى الكلية و معظم وقتى فاضى.أنا أب أعترافى وصل لمرحلة أنه قالى أنت بجد محتاج معجزه و دايما بيقولى حاول تشبع بربنا و خلى النور يملى حياتك و هو يطرد الضلمه لوحده.بس أنا مش قادر أستمر على كده و كتير ببقى فعلا فى فترات علاقتى بربنا كويسه و بصلى فعلا من قلبى و ببقى مستمتع بالصلاه و بقرأ الأنجيل و كده و برضه بعمل العادة.أنا بجد حاسس أنى بضيع نفسى فى حياتى الروحيه و أبديتى و حتى فى الكليه مع أنى المفروض من زمان متفوق و فى كليه من كليات القمه و كل اللى حواليا بيقولوا لى أنك ذكى جدا و دماغك جامده بس أنا مهمل الدراسه خالص مع أنى زمان كنت بحب المذاكره و بستمتع و أنا بذاكر.أنا فقدت ثقتى فى نفسى تماما و بقت حطام أنسان مع انى المفروض فى أول شبابى أنا حتى رحت لدكتور نفسى و كالعاده قالى أكتئاب و أدانى مضادات أكتئاب و مش حاسس بأى تحسن.الشىء الوحيد اللى عمرى ما فقدت و لا هفقد الثقه فيه هو أن ربنا بيحبنى و بيموت فى كمان مش بيموت فى بالكلام لأ بجد هو مات فعلا على الصليب علشانى بس أنا مش قادر أخلى الحب ده يتفعل فى حياتى و يبقى حقيقه بعيشها و بلمسها و بدوقها كل ثانيه فى حياتى.أنا حاسس أنى بنتحر كل يوم مليون مره بالضياع اللى أنا بضيعه لنفسى.كتير ببص لنفسى و برجع كام سنه فاتت أكيد مكنتش أتخيل فى يوم من الأيام أنى هبقى كده و بتصعب عليا نفسى أوى.حياتى بقت عامله زى مسلسل ممل بتفرج عليه غصب عنى و مش فى أيدى الريموت كنترول اللى يغيره.أسف أنى أتكلمت كتير ياريت تقدروا تساعدونى

Sponsored Links
بياناتي
samerco75
ارثوذكسي متألق

samerco75 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: نفس الموضوع القديم الجديد

كُتب : [ 04-23-2009 - 09:08 PM ]

حبيب قلب يسوع الغالى
الموضوع بسيط خالص ونفس الوقت الحل سهل محتاج ارادة

انت عايز تبطل لازم تبقى عندك ارادة خلاص يا رب سا عدنى انى ابطل وفعلااااااااااااااا تبعد عن المسبباااااااااات
تبعد عن التلفزيون والدش والنت ولو جه بالك على حاجة كدة ولا كدة لازم تبقى أسد لأ يعنى لأ
واهرب بسرعة من المكان وسيب حالك ومحتالك زى يوسف واجرى غير القناة اخرج اطفى الكميوتر انزل اجتماع روح الخدمة.......
لو ربنا شاف انك خطيت الخطوة الاولى دى وهربت يقوم يخدك فى حضنه ويخبيك ورا ظهره وخلاص مشش ممكن يقدر يقرب منك ابليس ولا افكره طول ما انت فى حضن وحمى الكنيسة وربنا هو ينتصر ليك ويضع النصرة باسمك فيخافك عدوك ويهاب قوتك
صلاتك السهمية سهام ملتهبة فى قلب العدو ..يا ربى يسوع اعنى انا العبد الخاطى..
مارس رياضة خفيفة وربنا قادر ايها الجندى الضعيف والفاشل ان يحولك الى جبار منتصر باسمه فقط ارتدى ملابس الجندية ودية تلاقيها فى رسايل بولس الرسول
تعرف ان كل العباقرة و النوابغ على مر التاريخ معظمهم كان فاشل لكنه اتخذ من فشله قوة قوية جدا للتحدى والنجاح
فتقدم وحارب بشجاعة وابتدى من جديد ولا تياس فمدربك وملابسك لاقوى الاقوياء لملك الملوك ..لا تخف فقط حااااارب بارادة قوية
ولا تخاف فهذا هو اكليل الجهاااد
ربنا معاك

بياناتي
عروس المسيا
ارثوذكسي جديد

عروس المسيا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-24-2009 - 04:45 PM ]

اللى انت فيه ده استسلام يعنى انت بقيت عبد للخطيه والشيطان انتصر عليك والحل انك لازم تكون اقوى من الخطيه علشان تنتصر عليها وهتكون اقوى بالمسيح مش بالكلام وبس لكن بالافعال ولازم تشغل وقتك علشان متفكرش يعنى ميكنش عندك فراغ استفيد من وقتك الفاضى فى اعمال تمجد ربنا واتحدى الخطيه والشيطان متخليش عندك وقت للشيطان وقوله دايما لا تشمتى بى ياعدوتى لانى ان سقط فاقوم. وخليك دايما مداوم على ممارسه الايجابيات اللى انت بتعملها وواحده واحده تقلل السلبيات اللى فى حياتك هتلاقى كفة الايجابيات اتقل بكتييييييير من كفه السلبيات وده طبعا بقوة المسيح واوعى تياس وربنا معاك

بياناتي
تونى كويك
ارثوذكسي مكافح

تونى كويك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-25-2009 - 03:01 PM ]

لا تيأس وحاول بأستماتة ان تقلع عن هذا الفعل
وربنا لما هيشوفك بتحاول باستمرار وبدون يأس
وططلبوا دايما من قلبك اكيد هتنتصر عليها

بياناتي
sonofgod
ارثوذكسي جديد

sonofgod غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-29-2009 - 02:15 AM ]

سلام ربنا يسوع المسيح معكم
انا هاحكيلك حكايه صغيره يمكن تفيدك
كان فيه راهب دايما بيسقط فى خطيه معينه وبعدين
يروح يعترف بيها لابوه الروحى . يقوم ابوه الروحى
يقوله صللى .
يقوم الراهب يعمل نفس الخطيه يقوم ابوه الروحى برضه
يقوله صللى ثم فضل على الحال ده سنين يكرر نفس الخطيه لغايه فى مره وهو بيصللى ظهرله الشيطان وقاله
انت ايه مابتزهقش بقالك سنين بتسقط فى الخطيه وبرضه
بتقف تصلى ومابتيأسش من رحمه وغفران ربنا.
ومن باعديها مابقاش الشيطان يحاربه تانى ....
مضمون القصه ان عدو الخير عاوز يحسسك باليأس وانك
مهما عملت او مهما صليت ماليكش توبه ولامغفره لكن
ده مش صحيح . احضان مخلصنا يسوع ابونا الحنين دايما
مفتوحه لنا حتى فى اخر لحظه من عمرنا زى اللص اليمين
اللى اتصلب مع ابونا الحنين يسوع المسيح شوف اد ايه
سامحه على خطاياه طول السنين وعلى تجديفه وهو ومصلوب لكن بمجرد ما صللى الصلاه القويه دى
ازكرنى يا رب متى جئت فى ملكوتك
هو كان اول واحد يدخل الفردوس... انا اسف انى طولت عليك

بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

كُتب : [ 04-29-2009 - 02:41 PM ]

صديقي
إتأكد تماماً إن هيجي يوم ربنا هيرحمك من الخطية دي ويخلصك منها
بس خلي بالك الخطية دي مضرة بالجسد البشري يعني ليها أضرار كبيرة ممكن تضرك في الجواز مثلاً
المهم آمن وتأكد إن هيجي يوم وتبطلها وإنتظر اليوم ده بلهفة وشوق وأطلب من ربنا إن اليوم ده يجي
وصدقني هيجي وهتفرح إن ربنا خلصك منها

موضوع مغلق