تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

!!!!!!!!!!

تعبت من الخطيه انا حقيقي خلاص زهقت وتعبت وفاض بيا مش قادره اتغير ومش قادره اكون احسن ومش قادره ابطل الخطيه انا اعترفت بيها وتبت عنها وبطلتها وكنت

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

غير مسجل
Guest

افتراضي !!!!!!!!!!

كُتب : [ 03-22-2009 - 05:44 PM ]

تعبت من الخطيه
انا حقيقي خلاص زهقت وتعبت وفاض بيا
مش قادره اتغير ومش قادره اكون احسن
ومش قادره ابطل الخطيه
انا اعترفت بيها وتبت عنها وبطلتها وكنت حاسه اد ايه ربنا بيحبني
وقابلني زي ماانا كده وفرحان بيا كمان وكنت شايفه ايديه واضحه وملامحه باينه
في كل حاجه في حياتي لكني للاسف خسرت كل ده دلوقتي الحرب كانت شديده عليا ولاني انا انسانه اساسا
وحشه ومش ماسكه في ربنا كويس وقعت تاني
انا حاسه اني شريره اوووووووووووووووووووووي وغضبانه من نفسي جداااااااااا
وندمانه اووووووووووووي بس مش قادره اعترف تاني
انا خنت ابونا وخنت عهدي مع ربنا
ياتري فيه طريقه تخلصني من اللي انا فيه انا خايفه اوي ومرعوبه اكون قربت اصاب بالاحباط واليأس
واللي تاعبني اكتر ان الناس بيبصوا لي علي اني ملاك مع اني انا شيطانه مش ملاك
انا بس اللي عارفه حقيقة نفسي المره الخاطيه
ياريت تقدروا تساعدوني ولو سمحتوا
رجاء محبه بلاش حد يقولي ليه اسيه علي نفسك
او انتي كويسه او اي حاجه من الكلام ده
وياريت تقدروا تساعدوني
شكرا

Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: !!!!!!!!!!

كُتب : [ 03-22-2009 - 07:31 PM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله
الطريق الوحيد للخلاص من كل شقاء النفس هو الحب ، وكما هو مكتوب : " من أجل ذلك أقول لك قد غفرت خطاياها الكثيرة لأنها أحبت كثيراً و الذي يغفر له قليل يحب قليلاً " (لو 7 : 47)

لو هناك حب لله في قلبك تمسكي به لأنه هو الطريق الحقيقي للدخول في الشركة مع الله ، لأن أولى الوصايا وأعظمها هي المحبة ... ؛ وتأكدي تماماً بكل يقين أن الضعيف والخاطي هو محل إشفاق الله ، والرب يسوع هو من يجلس مع العشارين والخطاة :
فلما نظر الفريسيون قالوا لتلاميذه لماذا ياكل معلمكم مع العشارين و الخطاة (مت 9 : 11)
قال لهم يسوع الحق اقول لكم ان العشارين و الزواني يسبقونكم الى ملكوت الله (مت 21 : 31)
و فيما هو متكئ في بيته كان كثيرون من العشارين و الخطاة يتكئون مع يسوع و تلاميذه لانهم كانوا كثيرين و تبعوه (مر 2 : 15)
و اما الكتبة و الفريسيون فلما راوه ياكل مع العشارين و الخطاة قالوا لتلاميذه ما باله ياكل و يشرب مع العشارين و الخطاة (مر 2 : 16)
و كان جميع العشارين و الخطاة يدنون منه ليسمعوه (لو 15 : 1)

فانت كنتِ ترين في نفسك أنك المرأة الخاطئة فهنيئاً لك لأنك محل محبة الله وإشفاقه الحلو لأنه غفر لها خطاياها لأنها أحبته، وها هي ايضاً المرأة التي أمسكت في ذات الفعل (( وهي في حالة من أزدراء النفس )) ، والناموس والناس كلها حكمهم أنها تُرجم ، وهي لم تدافع عن نفسها لأن هذا هو شعورها الداخلي ، فماذا قال لها الرب يسوع يا ترى !!! :
" فلما انتصب يسوع و لم ينظر احدا سوى المراة (( التي أمسكت في ذات الفعل )) قال لها يا إمراة أين هم أولئك المشتكون عليك أما دانك أحد ، فقالت لا أحد يا سيد فقال لها يسوع و لا أنا أُدينك اذهبي و لا تخطئي أيضاً " (يو 8 : 10 - 11 )

أقبلي مني كل تقدير واحترام لشخصك الحلو يا لؤلؤة الله الحلوة الغالية جداً عند المسيح له المجد ، النعمة معك

بياناتي
ظريف
ارثوذكسي بارع

ظريف غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-22-2009 - 09:34 PM ]

ربنا من محبته لينا بيسمح لنا العوده إليه بعد كل معاصينا وأخطائنا لأن الله يعلم بضعفنا البشرى تجاه تجارب الشيطان ..... ومن يريد أن ينتصر على الشيطان .... يحب الله من كل قلبه ومن كل فكره ومن كل حواسه
وإن وقع الإنسان فى خطيه بتأثير الشيطان لأبد أن يطلب معونة الرب لكى ينقذه منها ويفلت من سهام إبليس

بياناتي
anosh
ارثوذكسي مكافح

anosh غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-22-2009 - 10:02 PM ]

اختى الغاليه فى المسيح
كلناااااااااااااااااااااا اااااااااااا بشر و ضعاف امام الخطيه
و ياما قديسين كانوا بيضعفوا امام شهوة اكل او ماشابه ذلك من اى خطيه او شهوه
احنا محتاجين الايمان الكافى و الحب الكافى جوه قلوبنا علشان نقدر نحارب و نقاوم ابليس
محتاجين قوة رب المجد جوانا علشان تحارب عنا
لكن احنا لا حول لنا و لا قوة

لكن معلش لو انتى وقعتى فى الخطيه تانى قومى
لا تشمتي بي يا عدوّتي.اذا سقطت اقوم. اذا جلست في الظلمة فالرب نور لي. (ميخا8:7)
و جاهدى من تانى و صدقينى ربنا بيكون عارف كل محاولاتك و جهادك و فرحان بيها لانه كاشف القلوب و الكلى
لكن حاولى تكونى راقيبه على نفسك
صلى كتير و ارشمى الصليب قبل عمل اى حاجه حاولى تتناولى كتير
و تبعدى عن اى حاجه بتساعد فى اتمام الخطيه ديه
و قبل اى شئ اطلبى من ربنا انه يساعدك و يقويكى و يديكى القوة من عنده
لان قوتنا منه مش مننا
بس ياريت بلاش شيطان اليأس يسيطر على فكرك
و عايزه اقولك حاجه كمان مافيش حد من البشر بيسامح و بيغفر لكن المغفرة و السماح عند ربنا بس
يعنى من رحمة ربنا علينا انه هو بس اللى عارف حقييقتنا مش الناس
لان ربنا بيسامح و بيغفر و بيغير و بيقبل اى انسان بيتغير
لكن الناس ماتعرفش يعنى ايه مغفره بعنى ايه قبول و تغير

ربنااااااااااااااااااااا معاكى و استمرى فى جهادك و اطلبى معونة ربنا و قوته
ربنا يحافظ عليكى و يفرح قلبك
و ياريت تصلى لى كتييييييييييييييييير معاكى

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: !!!!!!!!!!

كُتب : [ 03-22-2009 - 10:35 PM ]

يقول الأب صفرونيوس :
[ أوصانا معلمنا باخوميوس الكبير أن تكون لنا شجاعة الأسود التي تعرف كيف تطارد الفريسة وأين تقتلها . ولذلك ، التوبة هي سعي الشجعان.
عندما نضع الخشب في النار ، يحترق وترتفع ألسنة اللهب بقدر ما ترمي من أخشاب ، لذلك كلما أدركنا عزَّتنا عند الله ، ازدادت حرارة التوبة . أمَّا إذا تملَّك " صغر القلب " ، بردت نار التوبة .
من أين تأتي عزة الإنسان ؟ ليس من المديح ، بل عندما يدرك أن ابن الله ، محبوب الآب ، قد مات من أجله . ]

رسالة الأب صفرونيوس إلى تلميذه تادرس
عن المئوية الأولى في التوبة
50 - 52 صفحة 14
مترجم عن المخطوطة القبطية

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

كُتب : [ 03-22-2009 - 10:37 PM ]

لا تيأس ولا تطرح الرجاء الحسن ، ولا تسقط فيما يسقط فيه الملحدون . فإنه ليست كثرة الخطايا هي التي تؤدي إلى اليأس بل عدم تقوى النفس . فهناك فئة معينة هي التي تسلك طريق اليأس عندما يدخلون طريق الشر ، غير محتملين النظر إلى فوق ، أو الصعود إلى فوق ما سقطوا إليه .

هذا الفكر الدنس (اليأس) ، يثقل على عنق النفس كالنير فيُلزمها بالانحناء ، مانعاً إيَّاها من أن تنظر إلى الله . لهذا فعمل الإنسان الشجاع والممتاز هو أن يكسر هذا النير قطعاً ، ويزحزح كل ثقل مثبت فوقه، ناطقًا بكلمات النبي: " مثل عينيّ الأمة إلى يديّ سيدتها ، كذلك أعيننا نحو الرب إلهنا ، حتى يتراءف علينا ؛ ارحمنا يا رب ارحمنا ، فإننا كثيرًا ما امتلأنا هوانًا " (مز 123: 2-3).

يقول : " امتلأنا هوانًا "، وإننا تحت ضيقات لا حصر لها ، ومع هذا لن نكف عن التطلع إلى الله ، ولا نمتنع عن الصلاة إليه ، حتى يستجيب طلبتنا . لأن علامة النفس النبيلة ، هي ألاّ تنحني من كثرة الكوارث التي تضغط عليها، أو تفزع منها، ولا تتراجع بعد عن الصلاة دفعات كثيرة... بل تثابر حتى يرحمها الله كقول داود الطوباوي السابق.

رسالة القديس يوحنا ذهبي الفم إلى تادرس (ثيؤدور) اليائس
تحت عنوان ستعود بقوة أعظم

ترجمت عن :
The Writings of Nicene & Post - Nicene Fathers Series 2- Vol. 11
قام بالترجمة القمص تادرس يعقوب مالطي

بياناتي
غير مسجل
Guest

كُتب : [ 03-23-2009 - 09:56 AM ]

في الاول عايزه اشكركم جدا علي ردودكم اللي هي بجد مريحه
انا كتبت الموضوع ده وانا في غاية الغضب علي نفسي
وعامله ثوره عليها لان حالها مش عاجبني
ورغم ان كلامك جميل لكن للاسف انتوا مش جاوبتوني علي اللي انا عايزاه
_ انا دلوقتي قايمه ومش ساقطه تايبه ومش خاطيه
لكني مرعوبه وهاموت من الخوف من الفشل خايفه اسقط تاني في العاده الزفت دي
_انا اعترفت بيها لابونا ومش هااقدر وصدقوني حاولت كتير وحاولت اكتب له ورقه بس مش قدرت خالص
_ انا بتناول واحضر القداس علي الاقل مرتين او تلاته في الاسبوع علشان مش ادي نفسي فرصه اقع تاني
لكن ده تاعبني لاني بتناول من غير مااعترف
_حاسه اني اخطي حد في الدنيا اخطي الخطاه انا خطيتي اسوا حاجه ممكن البنت تعملها (العاده السريه)
_انا حاسه اني عندي انقسام في الشخصيه او علي الاقل عايشه حياه متناقضه
احياه حابه فيها ربنا جدااااااااا ومليانه خير وصلاه انا علي الاقل بكلم ربنا مرتين تلاته في اليوم
وبحبه خالص وحاسه كمان اني ليا داله خاصه عنده اي حاجه اطلبها منه مش بيتاخر عني وكمان بحب اتكلم كتير عن حبه وحنانه دايما بس مش عارفه بعمل كده ليه بجد مش عارفه انا بكره الخطيه ومش بحبها بس ليه بعمل كده معرفش
المهم الشخصيه التانيه بقي دي اللي تعباني خاطيه بتمارس اتلعاده الزفت وضعيفه لدرجة انها مش قادره تعترف بيها

اخواتي معلش استحملوني اني بقولكم اخواتي لاني بجد مش بعرف اتكلم مع حد ادكم
انا امبارح بعد ما قرايت ردودكم جريت واترميت تحت اقدام ربنا وبدموع كتيره طلبت منه يسامحني
وقولت له انا عارفه انك مسامحني بس عايزه احس ده لو سمحت يارب
حاسسني ده
وبصيت للقديسين اللي بحبه وقولت لهم حسسوني انكم حاسين بيها ولسه بتحبوني وفضلت اعيط كتير جدا
وناديت قديسين بحبهم منهم القديس العظيم البابا كيرلس السادس
ونمت وانا دموعي علي خدي
وحلما اني في بيتنا وداخله الاوضه عندي الاقي البابا كيرلس واقف وبصلي وابتسم ورشم عليا الصليب كذا مره
انا مع ضعف ايماني صوت وخرجت اعيط ومنهاره ولقيت اب اعترافي عندي في البيت فقالي مالك يابنتي
حكيت له علي اللي حصل وقالي في حد يخاف من البابا كيرلس مااحنا كلنا شوفنا وكنا متوقعين انك تشوفيه
المهم راح صلي لي وحط الصليب المقدس علي راسي وبعدين راح نفخ فيا زي مابيقرا لي التحليل
فقومت مجدت ربنا وشكرت البابا كيرلس وحسيت بتعزيه كبيره
ودخلت اهو علشان اشكركم واحكي لكم اللي حصل واعرف ردكم
انا اسفه طولت عليكم وارجوكم انا اللي محتاجه صلاتكم كتير
صلوا لاجلي وشكرا لكل اللي له تعب معانا هنا ربنا يعوضكم

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

رد: !!!!!!!!!!

كُتب : [ 03-23-2009 - 10:45 AM ]

سلام الله الذي يفوق كل عقل يملأ قلبك بالفرح والمسرة
المشكلة كلها في الإيمان يا محبوبة الله الحلوة ، ثقي في الله الحي ولا تنظري لذاتك ، أنسي نفسك وكل ما فيها من عيوب ، أرفعي عينك لحمل الله رافع خطية العالم ، لأنه يُريد ان يكون لكِ شركة معه ، لأن الحياة مع الله هي حياة شركة محبة مع شخصه الكريم الحلو ...

المشكلة مش مشكلة الخطية في حد ذاتها ، لأن الله يريد ان يطهرنا من سلطان الموت والخوف من الهلاك الذي سيطر على النفس بسبب حياة الظلمة والعزلة عن الله ، فلا تحزني من أجل الخطية ذاتها بل ازعلى على خسارة شركة الثالوث القدوس ، والتوبة هي عودة للنفس واصل جذرها الذي هو في الله ومن الله ، فالشركة هي مع العريس السماوي الحلو ، فاقترني به وصيري له عروساً تحبه ولا تريد إلا هو فقط ...

الخطية والظلمة تسقط أمام المحبة ، فلن تغلبي وتنتصري بقوة إلا بمحبة المسيح له المجد ، والشركة مع الله الحي ، انسي الخطية وظلمتها وفكري في الله الحلو وثقي أنه هو القيامة والحياة ، فأن آمنتي ترين مجد الله ...

وهبك الله نقاوة القلب حتى يكون لك قوة لمعاينة الله ، لأن الهدف من تنقية القلب من ظلمة الفساد والشر هي معاينة الله وشركته الحلوة المفرحة للنفس جداً ، والتوبة هي تجديد النفس في خلقة جديدة في المسيح له كل المجد ...
" إذاً ان كان أحد في المسيح فهو خليقة جديدة الأشياء العتيقة قد مضت هوذا الكل قد صار جديدا " (2كو 5 : 17)

كوني على الدوام معافاة باسم الثالوث القدوس

بياناتي
megomagamego
ارثوذكسي بداء يشتغل

megomagamego غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-23-2009 - 12:17 PM ]

يعني بالذمة واحدة ظهر ليها في الحلم البابا كيرلس ورشم عليها الصليب وطمنها ... يبقي عايزة إيه تاني
الحلم ده أكيد تعزية من عند ربنا علشان يوريكي إنتي أد إيه مهمة عنده وأد إية هو بيحبك
أرجوكي صليلي علشان يظهرلي البابا كيرلس مرة واحدة في حياتي
وصليلي كمان إني ما أصوتش وأرمي نفسي من البلكونة علشان أنا إيماني أضعف منك بكتيييييييييييييييير
بس لازم تعترفي بالخطية مهما كانت كبيرة أو صغيرة " إن إعترفتم بخطاياكم فهو أمين وعادل حتي يغفرها لكم "
علي فكرة أنا كنت بروح لأبونا كل أسبوعين لأنة كان دايماً يقولي هو العربية لما البنزين بتاعها بيخلص بتعمل إية ، لازم تيجي تأخذ شحنة تانية علشان تقدر تكمل المشوار وأول لما تيجي الشحنة " البنزين " يخلص ترجع تاني تغير زيت وتأخذ شحنة تانية
كان في راهب كل شوية الشيطان يحاربه بخطية الشهوة ويقع في الخطية ويقوم بعد كدة يصلي كل يوم يحصل كدة لغاية لما الشيطان زهأ منه وراح ظهر له وقال له إنت مابتزهأش من الصلاة فهمني إنت إزاي توري وشك لربنا وكل يوم بتقع في الخطية
راح رد القديس علي الشيطان وقال له إنت ماسك مرزبه " عصاية أو شومة " وأنا ماسك مرزبة إنت تضرب وأنا بضرب وهنشوف مين فينا اللي هيزهأ
ويقال من ساعتها الشيطان ماحاربوش بالخطية دي تاني
إوعي تحرجي من وقوفك أمام الله والإعتراف لأن ده هدف الشيطان وإوعي يوم تيأسي ... لأن يأسك معناه إنتصار الشيطان علي أولاد اللي
بزمتك يرضيكي الشيطان إبن الـ ..... ينتصر علي ولاد ربنا اللي فداهم بدمه الطاهر علي عود الصليب
أنا آسف إني طولت عليكي جداً
وربنا معاكي
ماجد

قديم 03-23-2009, 10:44 PM
remon ragheb
هذه الرسالة حذفت بواسطة aymonded. سبب آخر: إجابة في غير محلها
بياناتي
تونى كويك
ارثوذكسي مكافح

تونى كويك غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-26-2009 - 08:23 PM ]