تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

قسم اعداد الخدام واجتماعات الخدمة وهذا القسم بيخص الخدام من اقتراحات ومناقشات عن الخدمة وتعليم خدمى للوصول الى خدمة لاولدنا افضل

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عاوز اجتماعك يكون ازاى

كُتب : [ 08-28-2011 - 12:08 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هييييييييية اخيرا بقيت حد يرد عليا ويقولى على فقرات الاجتماع عندة اذن فى امل هههههههههه تفائلوا يا خدااام - بس اية العز اللى انتى فية دة
انا مش بقر يا ريم انا بنق بس
بس الاجتماع يقعقد اربع ساعات ياريم ؟؟
يا نهار ابيض انتى كدة هتطلعى روحى طيب واللى معندوش طاقة يقعقد اربع ساعات يسمع طيب يعمل اية او حتى وقت ؟؟؟
- بصى يا غالية هو البرانامج بتاعك رائع طبعا بدون شك حقيقى مميز جدا بس مستحيل عندنا - احنا بنعمل الكلام دة كيوم روحى او ترفيهى كل فترة ويكون برة الكنيسة بتاعتنا فى كنيسة تانية مثلا كنوع من انوع التغيير ومش فى كل الخدامات كمان مش فى كل مكان بس كتير يعنى بيعمل دة
اية رايكم يا خدام فى طريقة الاجتماع بتاع ريم ؟؟
انا شايفة انها جميلة جدا وفيها حركة وتغيير وتجديد اعتقد تهون موضوع الوقت دة لان على حد كلامها هما مش بيفضلوا الاربع ساعات قاعدين فى حركة اثناء الاجتماع

اولا سلامة قلبك من النق والقر يا قمر دا ميش بتاعنا هااااااااااااااا
هو صحيح ايمي طويل بس ميش كلو رك يعني ومضغوط العروض ميش بتكون اكتر من ربع ساعة بس باليوم دا لانهم تلات قديسين باليوم لذلك خدت كل فقرة ربع ساعة بس ميش ممل فية تنوع بالعرض لو جمعتيهم حيكونوا اقل من ساعة كلو على بعض التمهيد للمحاضرة
بعدين المحاضرة بتكون بردة باسلوب حديث ميش شرط انو يكون في كمبوتر وداتا ووووو
دا بعدين يعني بالنسبة ( اسلوب المحاضره) ليه دور ودي ممكن نبقي نتكلم بالاساليب اللي منها التفاعل النشط و الاسئلة المتسلسلة وكتار نبقي نتكلم بعيدن فيهم
لان الشاباب والشابات في ظل المتغيرات التكنولوجية معندهمش طاقة للمحاضرة الروتنيه يقعد يسمع وغيرة يتكلم ميش حيستوعب ولا كلمة الحياة كلها ماشية باتجاة السرعة تقليص الوقت بالنسبة للمعلومات
يعني وقت قليل وكم معلومات هائيل بيدخل للانسان بكبسة زرارلذلك بنرعي دا بطريقة المحاضرة فبنفضل تكون تفاعلية يعني يتكلمو مع بعض باتجاهين مرسل وهو المحاضر ومستقبل هو الشاب والبنات دي مع ورقة العمل ممكن ساعة يبقي الوقت الدسم لكل الاربع ساعات يا قمر يا دوب ساعتن ونصف موزعين على اليوم كلو

من ضمنهم المسابقة بردة ميش كتير وقتها ممكن لو طولنا شوية تكون نصف ساعة ميش اكتر اخر مسابقة كانت باسلوب من يربح المليون بالزبط لقيتها بالنت وغيرات مضمونها حسب المحاضرة

وبعدين هذا النوع من الاجتماعات بيكون لكل المراكز مع بعض بالنسبة لمدارس الاحد او الشبيبات

اضافة ايمي ان لو انتي تقصدي الاجتماع العادي ميخدش يا دوب ساعة او ساعة ونصف كمحاضرة عادية بسسسسسسس من غير اي فقرات تانية فدا ميش مشكلة خالص مقسيم نفسة متكلم وصلة بس بيظل نختار اسلوب العرض المناسب حسيب الفيئة والمستويات التعليمة للحضور وحسب الحاجة الروحيهدا لو اجتماع اسري اواو او يعني ...........
ملحوظة :
هو انتوا بتاكلوا اية فى مائدة اغابى هههه
ايمي ايديني خيارات دا سؤال برا المقرر للموضوع وكمان صعب ههههههههههههه
هي مائدة اغابي عادتا بيكون عليها خير ربنا الموجود ههههههههههه
نشكر الله مفضل ومكتر بنعمة على الكل

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 08-28-2011 الساعة 12:20 PM

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2011 - 02:23 PM ]

بصى يا ريم اولا طبعا بشكرك على متابعتك معانا
وعلى ردك الجميل
بس انا عاوزة منك ترتيب فقرات اجتماع الخدااام
او اجتماع الشباب بس !! مش اطفال خالص ولا اعدادى وثانوى
علشان بس منتهوش والموضوع يبقى كبير ونوصل للهدف
اعتبرى نفسك بتجهزى الاجتماع بكرة للخدام وقوللنا هتعمللهم اية بالظبط ودة فى الايام العادية ودة من غير نفاصيل النشاطات الخارجية زى الرحلات والايام الروحية برة كيوم ترفيهى كل فترة
فهمتى المطلوب ببساطة اكثر
اكتبى نوع الفقرات وحتى لو هتسبدلى فقرة بغيرها كل اسبوع علشان الوقف قوليها بردوا قولى هنعمل كذا او كذا مش كل مرة زى بعض يعنى فهمانى ؟ لو فى حاجة مش واضحة فى كلامى قولى وانا تحت امرك
مستنية ردك يا قمر - ومرسى ليكى كتيرررر

رد مع إقتباس
بياناتي
ميلاد صدقى
ارثوذكسي بارع

ميلاد صدقى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2011 - 02:44 PM ]

بكل امتنان وتقدير اتقدم بكلماتى الى الاخت ايمى واستاذى الغالى شنودة
واتمنى لة شفاءا سمائيا والف سلامة عليك ويارب تقوم بالف سلامة ونشوفك
تانى وسطينا .لم اجد من الكلمات التى احيكم بها لانكما تستحقان اكثر بما انوى كتابتة
ولكن لتعلما انكم اصحاب فضل عليا من خلال كلماتكم ومحبتكم التى هى اساس صداقتنا
وسوف اواصل معكم فى الايام القادمة ما تم معى فى الاجتماع
وللحديث باقية ولكم اجمل تحية مسيحية .سلام ونعمة تملأ قلوبكم دايما

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2011 - 03:23 PM ]

شكر وتقدير لمحبتك + تقييم لكلماتك يا ميلاد
ربنا يثمر خدمتك وانا منتظرة تحقيق وعدك بفارغ الصبر

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-28-2011 - 10:44 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
بصى يا ريم اولا طبعا بشكرك على متابعتك معانا
وعلى ردك الجميلشكرا ايمي
بس انا عاوزة منك ترتيب فقرات اجتماع الخدااام
او اجتماع الشباب بس !! مش اطفال خالص ولا اعدادى وثانوى
مهو قولتلك دا لمدارس احد كباروبنفس الوقت ينفع للشبيبات مع اختلاف نوعية الموضوعات بس بس كترتيب ينفع زي ما هو بس يتغير كلو حسيب الموضوع

اعتبرى نفسك بتجهزى الاجتماع بكرة للخدام وقوللنا هتعمللهم اية هو عادتا ايمي بيكون الاجتماع بالاغلب للنقاش والحوار بامور مدارس الاحد بالاضافة الى محاضرة روحية عادتا بيكون متكلم ليه علاقة بالخدمة وليه تجارب فيها ودي مش دايما حسب الهدف للاجتماع وفي اوقات بنعمل نحنا عروض مقدما ودا بيكون تحضير وبمثابة منفعة بردة للخدام نفسهم يعني بقولنا مثلا حيكون محاضرة بعنوان الجهاد الروحي لنقول مثلا كل مركز بيعمل شي شي بيعمل عرض شي بيعمل مسابقة شي بيجمع اراء قديسين للموضوع دا بالنسبة للمحاضرة
بالنسبة لامور الخدمة بردة ومعثراتها بردة ليها نصيب كبير اوي براي
كمان بناقش امور الخدمة اهم النقاط لمجمل عمل الخدام والتنوية لبعض الامور السلبية اللى من المفروض المرشدين يتخطوها بالخدمة وبحث امور ليها علاقة بمدارس الاحد زي مثلاً كيف نجذب الاطفال ونمي رغبة لدي الاهل بانهم يستمروا بمدارس الاحد ويشجعو ولادهم كيف يكون نموذج وقدوة
كيف يكونوا مشاركين في تفهم واستيعاب احتياجات الاطفال داخل الخدمة وبناء علاقة اساسها المحبة ميش يكون سلبين ومفيش بتعاملهم روح الخدمة والاهم من دا نركز على اهيمة صلاة المرشد لولاده وتعبة على نفسة روحيا يطالع و ممكن اوي اطرح فكرة ان نقري كتاب روحي كلنا نتفق اي هو ويكون في متناول الكل ايمي والكل ليه على الفس بوك او ممكن يتعمل جروب للخدمة خاص بهيك موضوعات
نقدر نتحاو وناقش باهم نقاطة وبهيك نطلع بفايدة روحية ونستغل النت بنمو الخدمة من خلال زيادة المطالعة الروحية للخادم
كل دا ايمي وكل السعي دا لو ميش اتكلنا على ربنا انة يكون فية وسطية ويدة قوة من ورحية ويباركة
باكدلك ميش يكون فية اي ثمر لانة يعتمد على مجهود شخصي بحت ودا ميش من صفات الخدمة اللى كلها بتعتمد على عمل الرب فينا ومن خلالنا

بنتكلم بالاساليب برده لن ليها دور كبير بالخدمة خاصة بوقتنا هلا
كنوع من التغير في بعض المرات ودي حسب
في ممكن نعمل مسابقات ايمي يعني في مرة عملنا اسيلة وكل مرشد سحب ورقة وطرح علية السؤال وهيك الاجتماع للخدام ككل ولكل المراكز بيكون ايمي ميش كل اسبوع بيكون كل فترة وفترة وحسيب في اي لنشتغل ونحضر ليه
نيجي بقي في مركزنا لوحدة بشكل مصغر اكتر
انا مع الاخوات بيكوناجتماع شبة اسبوعي مع ابونا بعد الخدمة نتاخر شوية ونتكلم باليوم كيف كان سلبياتة ايجابيات حنركز على اية الفترة الجاية وبنحدد كل شهر حنعمل اية اعمالنا ومحاجين اي لنامنة وكم مرة حيبقي في لقاء مع الاهل وحيروحو فين الاطفال وبردة كل مرشدة تتكلم بامر فرقتها ونحاول نتكلم ونقدم اقتراخات لبعض بالنسبةللفرق التانية يعني مسؤليتنا ميش بس محصورة بالفرقة الوحدة لا بمدارس الاحد ككل
يهمنا اوي كلنا نمشي بنفس الخطوات والتقدم لحتي ميش فرقة تكون متاخرة روحيا عن التانية يعني لحتي يطلع الطفل من عندي يكون عرف اسايبات بحياتنا الروحية متعود على الصلة رسم اشارة الصليب بيعرف يعمل سجدة بيدخل ويحترم بيت الرب
وووووو
صلوات مهمة متل ابانا ووووو امور كتيرة

شوفي ايمي انا وضحت الفكرة بشكل عام از فهمتك صح ويارب كون فهمتك صح يا بطتي بس زي ما انتي بدك دي محتاجة وقت انشاللة اقدر اعمله از قدرت ميش ابخل فية عليكي يا قمر

اكتبى نوع الفقرات وحتى لو هتسبدلى فقرة بغيرها كل اسبوع علشان الوقف قوليها بردوا قولى هنعمل كذا او كذا مش كل مرة زى بعض يعنى فهمانى ؟ انشاللة ربنا يسهل ويكون صح زي ما فهمت هههههههههههه
لو فى حاجة مش واضحة فى كلامى قولى وانا تحت امرك

مستنية ردك يا قمر - ومرسى ليكى كتيرررر
شكرا كتير ايمي ليكي ربنا يقويكي وثمر بخدمتك يا قمر

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 08-29-2011 - 12:58 PM ]

شكرا يا ريم على مشاركتك ومتابعتك الجميلة
ربنا يعوضك يا قمر ويثمر خدمتك