تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

حاجات عن النت عايز اعرفها صح ولا غلط

هااى ونعمه اخباركم ايه يا جماعه معلش سامحونى مش بدخل النت كتير بس ده لانى حصلى شويه مشاكل وضربات وره بعض خالونى اكره نفسى المهم كنت عايز اخد رائيكم

اضافة رد

الصورة الرمزية Michael_Sabry
Michael_Sabry
Al MaJeCk
Michael_Sabry غير متواجد حالياً

Busted Red حاجات عن النت عايز اعرفها صح ولا غلط

كُتب : [ 06-12-2009 - 11:07 PM ]

هااى ونعمه
اخباركم ايه يا جماعه معلش سامحونى مش بدخل النت كتير بس ده لانى حصلى شويه مشاكل وضربات وره بعض خالونى اكره نفسى المهم كنت عايز اخد رائيكم فى حاجه

انا ملاحظ ان اى اتنين بيرتبطو ببعض عن حب اوك بيحبو بعض وكل حاجه بس فى حاجه فى البنت اكتشفتها

اه احنا متفقين ان البنت بتحب بس بارضه اخطر حاجه فيها دماغها وتفكيرها

ياعنى ممكن البنت تبيع حب عمرها لاى سبب هى شايفاه انه مقنع والواقع بيقول كده

مثلا جالها عريس جاهز فتقول فى موخها انا اسيب حبيبى اها انا بحبه بس الحب مش هيعيشنى سعيده وكده كده اكيد الولد ده هينسيهولى والحب هييجى مع العشره بعد الجواز واليغيظك هنا بقى انها تتلكك للولد على اى حاجه عشان تبرر للناس انها مظلومه وانها مش هتقدر تستحمل قال ايه عشان اسباب مش مقنعه اصلا وياحرام الولد الكان بيحبها يعيش فى احزانه وهى تنساه فى يومين

وفى حاجه تانى انا شايف ان البنت المفروض لو بتحب واحد تتحدى بيه الناس لكن فى بنات بيقولو انا مش ممكن اقف قدام عيلتى والمشكله ان الولد مش بيكون فيه عيب مادى او شكلى او عائلى مثلا بيدرس وهى مش قادره تصبر لغايت مايخلص دراسه طيب يابنت الحلال وافقتى انك ترتبطى بيه ليه من الاول لما انتى شايفه انك لو جالك حد مستعد دلوقتى هتسيبيه وفى الاخر تقولى مش عايزه ازعلى بابا وماما ومش بس كده ده انتى كمان تقولى للولد انا موافقه على كلام عيلتى وهما عارفين مصلحتى طيب ياحجه الواد ده زمبه ايه وفين راحت الوعود الكانت مابينكم وانا عومرى ماهسيبك واموت من غيرك وماعرفش ايه ده كل الكلام الحلو قولتوه امال فين بقى الافعال

بصو يا شباب انا لاحظت ان البنات بيتكلمو حلو اوى ويحسسوسك انهم هيموتو من غيرك بس وقت الفعل اكتر ناس تبيع هما دول وده عن تجربه جامده ومش معايا بس لكن مع ناس كتير اعرفهم

تقريبا انا شايف ان البنت مالهاش امان ومره تبقى كويسه وبتحب لكن لما بتفكر ممكن تدوس على قلبها ومشاعرها عشان تكسب هى

صح ولا غلط ؟؟؟؟

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: حاجات عن النت عايز اعرفها صح ولا غلط

كُتب : [ 06-12-2009 - 11:35 PM ]

سلام لنفسك يا محبوب الله الحلو
أولاً لابد من أن نعيش في إطار الحياة العملية والواقع الذي نعيش فيه ، ولا يوجد طرف من الأطراف بريء والآخر شرير ، هذا كلام مغلوط ، وليس كل بنت متردده وعندها مشكلة داخلية وتهين من تحب أو تتخلى عنه ، وليس كل البنات أيضاً ملائكة ولا شياطين ، وهكذا بالنسبة للأولاد أو الرجال ، ليس كلهم ملتزمين وليسوا ملائكة وليسوا ايضاً كلهم شياطين !!!

المشكلة كلها هي في التعقل والنضوج الفكري والنفسي والعاطفي !!!
لأن أحياناً كثيرة في سن غير مناسب يندفع الأولاد او البنات في الحب بدون اعتبار لأشياء كثيرة مختلفة او متنوعة ، منها العائد المادي ، والنفسي والفكري والعاطفي والعائلي ، لأن لا يوجد شيء اسمه الحب فقط والحياة الرومانسية التي يحلم بها الشاب والفتاة ، لأن الحياة لها جوانب مختلفة كثيرة ، وليس لها جانب واحد فقط نهتم به على حساب جانب آخر !!! لئلا سنُصدم بالواقع العملي لا محالة وسيتحطم وهم الحب على صخرة الواقع مهما طالت السنوات وكثرت الوعود !!!

ولا يوجد حل آخر سوى أن نحيا في إطار الحياة العملية وليس خيال المراهقة العاطفية التي تحيا في عالم من الخيال الذي يعطي إشباع عاطفي في جو مستحيل أن يتحول لواقع عملي ...

طبعاً سبق وتحدثنا في هذه الجوانب المختلفة على صفحات المنتدى اكثر من مرة في إطار عملي واضح وقد أظهرنا قيمة الحب بين الطرفين ووضحنا الخطوات الصحيحة والعملية في الحب الذي يعني البذل والعطاء من الطرفين وبنيان الحياة في إطار الواقع العملي بعيداً تماماً عن الخيال وعالم الرومانسية التي تنهار في النهاية ويبكي كل طرف على حبه المفقود !!!

عموماً فقط أحببت ان اضع بعض النقاط لكي ما تتناقشوا فيها وتأخذوا الموضوع من كل جانب في إطار عملي بعيداً عن الخيال وعالم الرومانسية ؛ النعمة معك ومع الجميع

رد مع إقتباس
بياناتي
جاسيكا
قلــب حزيـــن

جاسيكا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-12-2009 - 11:47 PM ]

أحياناً كثيرة في سن غير مناسب يندفع الأولاد او البنات في الحب بدون اعتبار لأشياء كثيرة مختلفة او متنوعة ، منها العائد المادي ، والنفسي والفكري والعاطفي والعائلي ، لأن لا يوجد شيء اسمه الحب فقط والحياة الرومانسية التي يحلم بها الشاب والفتاة ، لأن الحياة لها جوانب مختلفة كثيرة ، وليس لها جانب واحد فقط نهتم به على حساب جانب آخر !!! لئلا سنُصدم بالواقع العملي لا محالة وسيتحطم وهم الحب على صخرة الواقع مهما طالت السنوات وكثرت الوعود !!!
راى استاذ ايمن كويس والنقاط اللى طرحها هنا مهمة جدا
لازم الكل يفكر فيها وانا متفقة مع راى استاذ ايمن
ومش هقدر اقول اى حاجة لان حضرتة جاب كل
اللى ممكن يتقال فى كام نقطة وباختصار
لكن اللى اقدر اقولو ان مش معنى ان انت حبيت قبل كدة انت او غيرك
وفشلت يبقى كل الناس كدة لا اكيد فى الاحسن
والاحسن ربنا كاتبهولك وهيجيلك فى الوقت المناسب
ربنا معاك مايكل ويوفقك

رد مع إقتباس
بياناتي
Michael_Sabry
Al MaJeCk

كُتب : [ 07-12-2009 - 11:29 AM ]

ميرسي علي مروركم بس بارضه ان البنت تقدر تبيع بسهوله و اوي كمان

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-12-2009 - 12:14 PM ]

صدقني يا جميل كما أن هناك بنات يتم وصفهم بهذا يوجد أيضاً ولاد لهم نفس ذات الوصف
فالمشكلة مش في بنت والا ولد المشكلة في القلب والفكر وكما أوضحت سابقاً
أقبل مني كل حب وتقدير ، النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
buffon italy
ارثوذكسي مكافح

buffon italy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-13-2009 - 08:15 AM ]

زمااااان كانوا بيقولوا أن البنت عاطفيه أوى و أرق مخلوق فى الدنيا و حاجه كده رومانتيك مووووووووت بس أنا أكتشفت أن الحقيقه عكس كده خااااااااااااالص بصراحه و من الأخر البنات فى مصر بتحب بالورقه و القلم يعنى بتحسبها بدماغها كويس أوى زى ما أنت بتقول و ساعة الجد بتدوس على قلبها بمنتهى السهوله يعنى عكس الأنطباع و الفكره التقليديه اللى معروفه عنهم.عموما أنا طبعا مبعممش و أكيد زى ما فيه الوحش فيه الكويس فى الولاد و فى البنات بس بجد ده الواقع اللى أنا شايفه و دول الغالبيه .عموما يا باشا كلنا أتعلم علينا قبل كده و الواحد مش بيتعلم ببلاش زى ما بيقولوا و أكيد هتستفيد من التجربه دى كويس أوى فى حياتك و صدقنى فى الأول هتفتكر أنك هتفضل طول عمرك تفكر فيها و مش هتقدر تنسى و كلنا كنا كده بس صدقنى الزمن أحسن علاج و مسيرك هتنسى هتنسى بعد شهر بعد سنه بعد سنين بس وش هتنسى فحاول بقه تفك كده و تنسى بدرى أحسن و خد بالك من نفسك و من قلبك كويس أوى

رد مع إقتباس
بياناتي
Michael_Sabry
Al MaJeCk

كُتب : [ 07-13-2009 - 10:02 AM ]

ميرسي يا باشا علي ردك وبجد معاك حق في كل الانت قلته وانشاء الله هحاول انسي ذي مابتقول وان كان الموضوع صعب

رد مع إقتباس

اضافة رد