تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

حوار من الاعماق

منتدى مفتوح للحوار مع الزوار والاعضاء فى كل شيء دون تسجيل بالموقع حتى لا يكون به اى احراج لاى شخص ودون التعرف على شخصيته اتكلم من القلب وخرج كل ما بداخلك † من غير ما تقول انت مين هاكون معاك امين †

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

موضوع مغلق

أدوات الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع

بياناتي
wesa_310
ارثوذكسي جديد

wesa_310 غير متواجد حالياً

افتراضي رد: مشكلة خادم

كُتب : [ 06-08-2009 - 09:21 PM ]

فى البداية سلام محبة للجميع المشكلة دى بالذات انا عارفها كويس وعارف صاحبتها كويس جداً جداً انا شاهد عيان على اسلوب حصل قدامى تحت بيتى مع الخادمة الفاضلة التى كتبت الشكوة انا كنت مرة فى بيتى وشوفت حضرتك بتتكلمى بأسلوب غير عادى لازم يحصل نفور انتى كلمتى الناس كأنك فى برج عاجى وغلطتى فيهم كمان ده ماحدش حكالى ده حصل قدام عينى من بعدها عرفت ان حصل بعد ما بينكم انا ماكنتش اعرف اساس المشكلة بس الأسلوب ماكانش اسلوب خدام ( سامحينى ) انتى السبب دورى عن المشكلة عندك مش عندهم لو فيهم واحد قلبه مش حلو انتى عندك باقى الحل اذا كنتى فعلاً عايزة تعرفى السبب لازم تدورى جواكى انتى مش تعرفى الناس دول مين وولاد مين لانتى حسستى الجميع انك فوق وهما تحت انتى السبب فى النفور مش هما والدليل انهم حبوكى وقربوا منك يعنى حسوا ان الفروق اللى كنتى انتى حطاها راحت معنى جوعها تانى لازم يحصل نفور أنا اسف انى اقولك الكلام ده بس انتى طلبتى الحل انا ماكنتش قصدى اجرحك انا قاصدى انصحك ماتزعليش لو كلامى جارح انا اسف مرة تانية وربنا معاكى واللى اعرفه انك خادمة ممتازة اتمنى المشكلة تنتهى ( أنا وسام )

Sponsored Links
بياناتي
cutegirl
ارثوذكسي جديد

cutegirl غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2009 - 12:14 AM ]

سلام ونعمه أنا قريت كويس جداً المشكله أنا جديده علي المنتدي ويمكن دي أول مشكله شفتها أول ما عيني نزلت علي المنتدي مع أحترامي للجميع أنا معاكي أني ممكن يكون في خدام زي ما بتقولي مش عايزينك تخدمي ويكون عدو الخير هو الي داخل في دماغهم وفي كتير وأنا قبلت كده ومعاكي حق لكن بالنسبة للمنطقه العشوائيه أنا مع أحترامي وبأكد علي النقطه دي وبعمل أستوب ليكي لأني كلامك مش هزنلي للحظه أني ممكن يكون أنتي بس ألي بتخدمي في كنيسه كويسه ورجعتي علي كنيسه في منطقه عشوائيه أنتي أكيد كنتي بنت بتخدمي في كنيستك وشكلك دلوقتي متجوزه ودا بيتك الي انتي عايشه في في العشوائيات مع أحترامي ما معني كلمة عشوائيات وأنتي أصلاً عايشه فيها وكل الخدام كانوا زيك وأتجوزوا وجم العشوائيات يعني أنا سكنه في مكان كويس وبخدم في كنيسه عاليا جداًبس بفضل أني خدمتي تبقي في الأماكن المحتاجه ودي بتبقي مع أحترامي للجميع أقل بكتير من العشوائيات ألي أنتي بتتكلمي عليها ومفيش خدام بيخدم ويوقول أنا بخدم فين بقي أنكار الذات وبعدين أنتي بتتكلمي علي مشكلة صحابك مالهم بأني انتي كنتي بتخدمي في كنيسة العذراء بالزيتون علي فكرة أنا الكنيسة دي أعرفها وبخدم فيها وعدو الخير برده موجود وفي خدام مش بيحبوا بعضهم برده في الكنيسة الي بتقولي عليها مشكلتك أنتي ألي عملها وبلاش تظلمي ناس لأني ممكن يكونوا جيني من مناطق أحسن وأحلي بكتير من الزيتون والمنطقة العشوائية مينفعش تظلمي منطقه لأني فيها ناس محترمين أكتر من أي حد وأسلوبهم

بياناتي
wesa_310
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-09-2009 - 02:57 AM ]

أنا بتقدم بإعتذار رسمى للأخت الخادمة على تعليقى على مشكلتها وبعتذر ليها على كلامى اللى زعلها ( الخادم اللى يتقبل النقد بصدر رحب ) ويتكلم ويتناقش مع الناس ويغير وجهة نظرهم بأسلوبه انا اتعاملت مع حضرتك وماشوفتش منك غير كل احترام وتقدير وقلت انك خادمة ممتازة وخادمة بالمعنى الصحيح بس لازم تفتحى قلبك للنقد كمان مش للمدح بس وانا بعتبر نفسى تعديت حدودى وانا لو خايف من تعليقى ماكنتش عرفتك انا مين انا كتبت عشان افيدك مش اغلط فيكى ( صدقينى ) كنت اتمنى تحاولى تردى عليا فى المنتدى او تكلمينى فى الكنيسة أنا بجد أسف إذا كنت زعلتك بس انا حبيت افيدك والفت نظرك لحاجات ممكن ماتكونيش خدتى بالك منها وعلى فكرة اسلوبك فى عرض مشكلتك فى حد ذاته فيه ( تعالى ) لأنك بصستى للمشكلة بمنظور ضيق جداً على فكرة أنا بقولك الكلام ده وانا جوايا محبة لحضرتك لا توصف والله هو العالم ببواطن الأمور وربنا اللى يعلم انى بحترمك وبقدرك ازاى لكن فى النهاية لا املك غير الإعتذار عن كلامى إذا كان ضايقك وصدقينى مش هتعدى حدودى تانى ( بجد أنا أسف أسف أسف أسف أسف ) وبما إن حضرتك خادمة يبقى أكيد هتتقبلى إعتذارى وتعتبرى إنى معلقتش من أساسه وبجد أنا أسف يا ميس ومش هعمل كده تانى صدقينى مش هتعدى الخطوط الحمرا تانى بس أنا عايزك تكملى قراءة التعليقات مش تعليقى بس دى الناس علقت بإحساسها من غير ما تعرفك
أنا أسف ( أخو تلميذتك اللى بتحبك إللى مسحت بكرامتنا الأرض عشان خاطر عيونك ) أنا أسف

بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2009 - 07:19 AM ]

سلام بمحبة لكم جميعاً يا أجمل إخوة أحباء
انا بالطبع لم أتدخل في اي تعليق او أود أن أصحح تعليق أو ارد على تعليق أحد لا من بعيد أو من قريب ، ولكن أود أن اقول كلمة صغيرة للكل بلا استثناء :
الخدمة أساسها معرفة الله بعمق ومحبة شديدة لله والامتلاء بالروح القدس لأنه هو من يفيض فينا بالمواهب لكي ما نخدم بعضنا بعضاً بالحب ، وان لم يكن هو الذي يعمل فينا ويحركنا فباطل هي خدمتنا ...

ثانياً : الخدمة حمل صليب وتقبل كل شدة ومحنة من أجل الخدمة التي أؤتمنا عليها من قِبَّل الله الحي ...

ثالثاً : المحبة تحتمل كل شيء وتصبر على كل شيء لا من أجل الناس بل من أجل محبة الله التي تسكن القلب ، ولنا أن نتقبل كل نقد بناء لكي ما نتعرف على عيوبنا لأن ليس فينا أحد بلا عيب أو ضعف مهما كان كبيراً أو عظيماً ، أو على شأنه أو ضعف ، وما أروع كلمات القديس الأنبا أنطونيوس الكبير حين قال :
من يعرف عاره يعرف كيف يطلب مجده
هذه المقولة منهج حياتي بل وحياة كل خادم ، لأننا ينبغي أن نحيا نسعى أن نعرف أنفسنا وأن نطهُر ونصير أنقياء بكلمة الله ونفحص أنفسنا في ضوء نور كلمة الله الكاشف للقلب ، لأن ليس فينا أحد دخل الخدمة من أجل كماله ، أو أنه اصبح كامل ، بل جميعنا نطلب من الله ونسعى للكمال بكل نشاط متمسكين بنعمة الله التي تسترنا جميعاً ، قارعين مع العشار صدورنا قائلين : اللهم ما ارحمني أنا الخاطي ...

ولنا أن نصبر ونحتمل كل مشقة ملتزمين بالمحبة بعضنا نحو بعض كما أحبنا ربنا يسوع ووهبنا غنى مجده ، ويا أختي الحلوة تحملي كل مشقة لأن هذه هي روح الخدمة التي عاشها الآباء وسلموها لنا لا بمنطوق الفكر ونظريات بل بما يعلمه الروح القدس ؛ ولنصلي بعضنا من أجل بعض لأننا واحد بلا فرق ....

أقبلي مني كل تقدير واحترام لشخصك الحلو
وليقبل مني الجميع كل تقدير واحترام المحبة
النعمة معكم جميعاً آمين

بياناتي
wesa_310
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-09-2009 - 06:48 PM ]

بجد أنا أسف على تفكيرى الخاطىء لأنى حكمت على الموضوع من خلال موقف معين وده كان غلط وبجد أنا بعتذر وصدقينى أنا من البداية للنهاية كنت حابب أفيد وأنا اتشرفت بمعرفتك جداً وإتشرفت بالخدمة معاكى جداً جداً وصدقينى أنا بعتذر من قلبى ونفسى أقولك كلمة ( إنسى كل حاجة وافتكرى خدمتك ومخدومينك بس افتكرى المسيح إنسى الوشوش اللى دايماً مكشرة فى وشك إفتكرى وشوش بناتك فى الخدمة بس وربنا يعوضك وربنا يوفقك فى خدمتك وانا من كل قلبى بتقدم بخالص إعتذارى واسفى وأتمنى إن ربنا يكون معاكى الفترة القادمة ) وسامحينى

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

روزى راجى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2009 - 10:45 PM ]

الاخت CUTE girl
أنت متعرفنيش عشان تحكمى على وأنا لا أهين أطلاقا من يقيمون فى المناطق العشوائية لآن أغلبهم واردين على المنطقة وزى ما انت قولتى دى منطقة سكنى .يعنى انا مش هاهين المكان اللى بأعيش فية .أو الناس اللى عايشة معاهم. أنتى فهمتى غلط اغلب الكنائس مغلقة على ذاتها لا ترحب بأى خدام جدد أحيانا .هذا ما قصدته .وبعدين كنيسة العذراء دى كنيستى اللى أتربيت فيها عشان كدة مكنتش حاسة بغربة .وكمان أنا عارفة انى كل الناس دى ولاد ناس محترمين أنا لم أعيب فى احد برضة أنتى فهمتى غلط وشكراعلى العموم وربنا يعوضك

بياناتي
homa_310
ارثوذكسي جديد

homa_310 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-09-2009 - 11:19 PM ]

وسام ياحبيبى يااخويا انا مكنتش بتكلم معاك على تعليقك بالعكس دهممكن يكون تعليقك ده يكون سبب حل للمشكلة لان بجد وعلى فكرة كنيستنا كلها محبة والكل بيحب بعض بس للاسف عدو الخير لازم يتدخل بجد الخدمة عندنا ليها شكل تانى وانا فخورة جدا بالخدمة فيها لان لاحظت كتير وقوف الخدام مع بعض فى المحن بس للاسف ممكن يكون فى اختلاف فى وجهات النظر مش اكتر وعلى فكرةتعليقك كان بناء على حاجة انت شفتها مش كدب وصدقنى بجد تعليقك هيكون ليه اهمية كبيرة فى حل المشكلة دى وفعلا انا بشكر لان فى كلامك فى تصحيح وضع كبير للكلوبجد انت انسان جميل لمحبتك وخدمتك ربنا يعوضك والموضوع مش محتاج خالص لاى اسف عشان خاطرى خلاص مفيش مشكلة اختك وتلميذتك برده وتربيتك برده

بياناتي
روزى راجى
ارثوذكسي شغال

روزى راجى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 06-10-2009 - 08:58 PM ]

على فكرة أنا مش زعلانة من أى نقد لانى بأعتبره نقد بناءوأنا بأتقبل أى نقد لآن الخادم لازم يكون صدره رحب وبيقبل اى شىء وأنا صدقونى مش زعلانة من أى تعليق أومن أىحد وربنا يعوض تعب محبتكم .صلوا من أجلى.

بياناتي
wesa_310
ارثوذكسي جديد

كُتب : [ 06-11-2009 - 08:50 PM ]

انتى حد جميل يا هوما بجد انتى مش اختى بس انتى مممممممممممممم مش عايز اقول بنتى بس انتى اقرب حد لقلبى رغم انى بختلف كتير معاكى بس انتى حد قلبه حلو لأنك ببساطة مش بتحبى تزعلى حد منك ...... بحبك يا هوما يا أختى العزيزة

موضوع مغلق