تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

مناقشات دينية وروحية يتيح لك فتح الحوار والمناقشه فى كل ما يخص حياتك الروحيه

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

سؤال محيرنى عن الاحلام

انا عايزة اعرف الاحلام اللي بشوف فيها قديسين او السيد المسيح هل دى من التفكير و العقل الباطن و لا دى ممكن تبقى رسالة منهم او اشارة لحاجة معينة و

اضافة رد

الصورة الرمزية سمر ماهر
سمر ماهر
ارثوذكسي متقدم
سمر ماهر غير متواجد حالياً

Heartcross سؤال محيرنى عن الاحلام

كُتب : [ 12-25-2008 - 01:30 AM ]

انا عايزة اعرف الاحلام اللي بشوف فيها قديسين او السيد المسيح هل دى من التفكير و العقل الباطن و لا دى ممكن تبقى رسالة منهم او اشارة لحاجة معينة و ساعات يبقي الحاجة شبة واضحة بس يا ريت يا جماعة لو حد يقدر يفيدنى بجد انا سألت ناس كتير و لسة مش عارفة اعمل اية

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

افتراضي رد: سؤال محيرنى عن الاحلام

كُتب : [ 12-25-2008 - 01:59 AM ]

سلام لنفسك يا محبوبة الله
التمييز في مثل هذه الأمور ليس للجميع بل لمن لهم موهبة التمييز ، فالموضوع يحتاج لأب روحي محنك يوجهك التوجيه السليم ـ ليفحص الأمور بالروح - وليس حسب الرأي الشخصي ...
ومش تعملي أي حاجة حاجة وأصبري وتأني ولا تتسرعي في أي قرار لو فيه حلم عن قرارا ما أو أتجاه ما !!!
ولو الله عايز يوصل لكِ حاجة معينه أكيد سيستمر إلى ان تصل الرسالة واضحة 100% ...

وطبعاً ليست كل الأحلام - حتى لو ظهر فيها قديسين - تبقى من الله ، فممكن العقل الباطن ، أو تصور خاص أو عن حالة نفسية معينه ... ألخ ...

والموضوع متروك لفحص وإفراز الأب الروحي ، وتوجيهاته في نور عمل الله الكاشف لأعماق النفس من الداخل ...
أقبلي مني كل تقدير ، النعمة معك يا محبوبة الله والكنيسة

رد مع إقتباس
بياناتي
سمر ماهر
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 12-28-2008 - 03:11 AM ]

سلام المسيح معاكم اية يا جماعة محدش بيرد لية علي سؤالى هو مش صعب للدرجة دى انا بجد عايزة اعرف ردكم انتو كلكم هنا اخواتى و ردوا عليا بليززززززززز

رد مع إقتباس
بياناتي
يحنا1975
ارثوذكسي متألق

يحنا1975 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-07-2009 - 01:14 AM ]

سلآم ليكي و نعمة ربنا معاكي و يارب دايما" تحلمي احلآم مقدسه كدة انا بضم صوتي لأستاذنا ايمن مافيش حد يساعدك زي الكاهن المتمرس و بحذرك ما تعمليش زي ناس انا بعرفهم إستعملو كتب تفسير الاحلآم و حجات تنيا بس النتيجه كانت سيئه جدا و الخير كان ينقلب شر ، ربنا يبعدك عن كل شر و يحميكي بإسم الرب يسوع المسيح العضيم .

يا ربي إرحمني انا عبدك الخاطي

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

رد: سؤال محيرنى عن الاحلام

كُتب : [ 01-10-2009 - 02:36 PM ]

شوفي يا اخت ...... انا اكلميك عن خبرة شخصية تشبة اللي قريتو افي كلاميك وأكيد علية الاستاز ايمن

وابونا الراهب قالي اية شخصياً عن الموضوع لاني سالت طبعاً بعد ما اتفسر الحلم في حياتي شعرت ان الموضوع لية اتجاهات روحية الحلم كان
حلميت في كنيسة معرفهاش ولا عمري شفتها ودخلت اليها واتصورت فيهاكانت على جبل بعيد مليان اشجار .... يمكن دير ولما دخلت اتصورت على عتبة الهيكل من فوق ....... وبعدين حضر الراهب وكلمني في حاجة.... في الحلم غيرت كل حياتي انا فسرتوا قولت يمكن درجة الماستر لان انا فعلاً كنت بدرس وفاظل شوية ...... ومخدتش اهمية لكلام الراهب داء فعلاً لان انا فسرت الحلم بنظرتي الشخصية من تفاصيل حياتي لم اخذ اي بعد روحي في الموضوع .

اللي حصل ان الحلم تفسر غير كدة خالص...... انا بعد كدة فعلا سافرت وزرت دير في الجبل والحقيقة اللي معرفتها الا وانا في الدير ان اللي حصل في الحلم بالزبط وزي ما شفتو ا بكل تفاصيلوة حتي الدقيقة ولقائي بابونا الراهب وكلموة لي اللي غير حجات كتيرة في حياتي من لحظتها ....... حصل في الرحلة دي وداء بعد يمكن سنة ..... تقريباً ..... حتقولي لية بتكلم عن الحلم
اقولك لان تفسيري لية بخبرتي الشخصية كانت غلط ولما قولت لابونا الراهب بعد كدة حكالي النصائح دي بس وصلتني متاخر تقدري تستفيدي منها:

اولاً : لا تتكلم ف تفاصيل الحلم الا في الكنيسة وقدام الاب ولو كان اب الاعتراف حيكون افضل كمان لانة يبقي عارف المراحل الروحية ليك لان هوا وحدة اللي يقدر يقولك بخبرتو الروحية از كان الحلم داء فية اشارة روحية والا لا تضليل
ثانياً : الحلم مرات كتيرة بيكون تفسيرة ميش لايام ولا لااشهر بل لسنوات زي محصل مع الملك ويوسف
ثالثاً: قبل ما تنام لازم تصلي
رابعاً :لو ميش تعرف تنامي قومي لان داء بيشغل التفكير كتير اقوي خدي الانجيل واقرءي
خامساً :رسم اشارة الصليب على المخدة قبل النوم وترددي ايها الرب يسوع المسيح ابن الله الوحيد ارحمني انا الخاطي ء داء يساعد بتميز الحلم لو كان اشارة من الله
سادساً : لازيم يكون في تواضع وعدم كبرياء من ناحيتك في الموضوع دا ولا تشعري بانك منزهة على شان كدة ربنا بيديك اشارة
اتمني اني قدميت استفادة ولو بالقليل

النعمة معاك

رد مع إقتباس
بياناتي
سمر ماهر
ارثوذكسي متقدم

كُتب : [ 01-11-2009 - 04:32 PM ]

ميرسي اوى يا حبيبتى علي الرد دة بس عايزة اقولك ان اجمل حلم شفتة كان مع الرب يسوع و بأختصار الحلم دة هو لبسنى لبس ابيض و غطى شعرى و انا كنت تعبانة و بعد ما لبست خفيت و اللبس اللى انا لبستة كان من ضمن 12 لبس ابيض ودة اكيد ال12 تلميذ و كمان قالى انا عايزك تمشى ورايا و انا و كتير بنشك انة عن الرهبنة

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-11-2009 - 08:16 PM ]

اختي العزيزية انا نقلتلك خبرة بسيطة بالنسبة لي مفادها انو حتي لو كان الحلم بسيط وانت مختيش فية اي بعد روحي ميش تقدري تفسريه لان هو يحتاج لاشخص لة خبرة روحية زي راهب متقدم او اب اعتراف فما بالك لو كان عن قديسين وقديسات وانا حبيت اساعد وعلى العموم حلمك حلو اقوي ويدل فعلاً على جوهر روحي نقي موجود فيك وربنا يقدم اللى فية الخير ليك ويساعدك انك تعرفي الغاية من الحلم وتعملي فيها

ربنا ينور حياتك وتفضلي تلبسي ثوب البركة والنعمة الالهية

رد مع إقتباس
بياناتي
ادروسيس
ارثوذكسي بارع

ادروسيس غير متواجد حالياً

Naah رد: سؤال محيرنى عن الاحلام

كُتب : [ 02-18-2009 - 08:36 PM ]

الاحلام يمكن العامل النفسى له ثاتيركبيرجداجدا
بمعنى افتراضى أن انسان عايش فى الخطية ممكن يحلم اشياء حلوة عن السماء والقديسين بمعنى اوضح ممكن الله عايز يجيب الانسان دة باى شكل من الاشكال
او انسان دايماحزين هل الله يتركة ؟طبعالا
وهكذا......انسان مريض
يعنى انا مثلا اثنا ء امتحاناتى كلية الحقوق
كان دايما حلم واحد يراودنى انى بامشى على جبال اتسلق شئ عالى امشئ على ارض صعبة مع العلم انى لابسة جهاز فى رجلى لكن فى الحقيقة كنت انجح
طبعا لابالقوة ولا بالقدرة بل بروحى قال رب الجنود
واعتقد الاحلام احلى شى فى الدينا وهى اللى بتساعدنا على الاستمرارعن طريقها بنهرب من الواقع اللى احيانا كثير بيكون صعب
اتمنى لكى احلى وارق الاحلام اللى تسعد قلبك

رد مع إقتباس
بياناتي
الامير الحزين
مشرف قسم التاملات الروحية

الامير الحزين غير متواجد حالياً

Rose رد: سؤال محيرنى عن الاحلام

كُتب : [ 03-02-2009 - 06:23 AM ]

بصى ياسمر

الاحلام اللى بتكون فيها قديسين محدش يقدر يفسرة غير اب اعترافك
بمعنى من وجة نظرى لما تحلمى قولى لاب اعترافك وهو ادرى مننا فى امور الدين لانة متعمق اكثر مننا وكمان عارفك انتى
شكرا على الموضوع الجميل د

رد مع إقتباس

اضافة رد