تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

†† ارثوذكس †† > كل منتدايات الموقع > المنتديات المسيحية العامه > الموضوعات الشبابية > كلام فى الممنوع

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
Stray sheep
محتاجة صلواتكم

Stray sheep غير متواجد حالياً

افتراضي رد: +++((( الصداقة بين الشاب والفتاة من على النت وتطوراتها ومدى خطورتها )))+++

كُتب : [ 01-08-2009 - 04:44 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملكه الاحزان مشاهدة المشاركة
اعتقد ان كل انسان لي

عقل
يقدر يفكر بي عشان يميز الصح والغلط
العيب والصح
التافه والضروري

مرسي ليكي ياماريان

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ميمو ايمو
ارثوذكسي برونزى

ميمو ايمو غير متواجد حالياً

افتراضي رد: +++((( الصداقة بين الشاب والفتاة من على النت وتطوراتها ومدى خطورتها )))+++

كُتب : [ 01-18-2009 - 07:31 PM ]

ميرسى خالص ياماريان بجد موضوع فى منتهى الاهميه وكانت طريقه عرضك ليه حلوة خالص
ربنا يحافظ على بناته

رد مع إقتباس
بياناتي
lolaemo
ارثوذكسي متألق

lolaemo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 01-20-2009 - 09:49 AM ]

الموضوع مهم جدا وانا بشكرك عليه
موضوع الصورة ده صح واكيد مفيهوش كلام المفروض البنت متورييش ليه الصورة ده غير المفروض وده اكيد طبعا متحطش صورتها على الفيس بوك
بس اما بالنسبة لنجاح العلاقة بين البنت والولد على النت فانا عاوزة اقول ان فى ناس كتير اعرفهم اتجوزو من على النت بس للامانة نسبة نجاح الزواج من على النت مش زى المعرفة العادية

اما راى افى موضوع الارتباط من على النت فانا بعتبره زيه زى اى معرفة فى الكنيسة او الشغل او الصالونات ماياما جوازات كتير بمعرفة وصالونات وفشلت فمش شرط ان النت علاقاته فاشلة
بس لازم الحذر
اشكرك على الموضوع وانتى بصراحة مسبتيش حاجة مقولتيهاش

رد مع إقتباس
بياناتي
Stray sheep
محتاجة صلواتكم

كُتب : [ 01-27-2009 - 01:19 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميمو ايمو مشاهدة المشاركة
ميرسى خالص ياماريان بجد موضوع فى منتهى الاهميه وكانت طريقه عرضك ليه حلوة خالص
ربنا يحافظ على بناته

رد مع إقتباس
بياناتي
Stray sheep
محتاجة صلواتكم

كُتب : [ 01-27-2009 - 01:20 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lolaemo مشاهدة المشاركة
الموضوع مهم جدا وانا بشكرك عليه
موضوع الصورة ده صح واكيد مفيهوش كلام المفروض البنت متورييش ليه الصورة ده غير المفروض وده اكيد طبعا متحطش صورتها على الفيس بوك
بس اما بالنسبة لنجاح العلاقة بين البنت والولد على النت فانا عاوزة اقول ان فى ناس كتير اعرفهم اتجوزو من على النت بس للامانة نسبة نجاح الزواج من على النت مش زى المعرفة العادية

اما راى افى موضوع الارتباط من على النت فانا بعتبره زيه زى اى معرفة فى الكنيسة او الشغل او الصالونات ماياما جوازات كتير بمعرفة وصالونات وفشلت فمش شرط ان النت علاقاته فاشلة
بس لازم الحذر
اشكرك على الموضوع وانتى بصراحة مسبتيش حاجة مقولتيهاش

رد مع إقتباس
بياناتي
يسوع نصيبى
ارثوذكسي جديد

يسوع نصيبى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-13-2009 - 03:23 PM ]

موضوعك جميل جداااا
ومهم جداا جداا لكل البنات
وانا استفدت منة كتير اووى
ربنا يحافظ على كل بناته

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-13-2009 - 04:49 PM ]

موضوع جميل حقيقى بشكرك على كل كلمة قلتيها
وانا موافقة على كل كلمة قولتيها يا ماريان فعلا دا بيحصل
وانا مش بصدق ان ممكن تكون فى علاقة حب وارتباط من خلال النت ابدا
واذا كانت حصلت فدى بنسبة واحد فى المية ومش مضمونة بصراحة وانا وكل بنت مش المفروض اننا نجرى ورا احتمال ضعف اوى كدة وبسبة ضئيلة اوى كدة ---- دا بيبقى قاعد قدامها فى البيت وبيكذب عليها حب اية اللى على النت
ويمكن لو قلنا فى صداقة ومعرفة فى حدود الاخوة والمحبة والاحترام وفى النور يمكن ومش مع كل المراحل وكل الاعمار لان فى ناس لسة مشاعرها بتكون مش قادرة تميز بين الحب والصداقة وبتربط دة بدة
انا لى اصدقاء بس مش اكتر من كدة وعمرى ما اتكلمنا فى امور شخصية ابدا وعمرى ما حطيت صباعى تحت ضرس اى واحد ابدا
ولو شفت منة اى حاجة مش عجبتنى حتى لو مجرد لفظ مش من حقة زى يا قمر يا جميل الحاجات دى بمسحة خالص من عندى ومش بتكلم معاة تانى المسالة عايزة شوية حكمة وحزم وفهم مش سذاجة و عبط سورى فى اللفظ
عموما الموضوع ططويل وشيق بصراحة

شكرا ليكى كتير الرب يباركك

رد مع إقتباس
بياناتي
marian magde
Game over

marian magde غير متواجد حالياً

Icon101 رد: +++((( الصداقة بين الشاب والفتاة من على النت وتطوراتها ومدى خطورتها )))+++

كُتب : [ 12-14-2009 - 01:33 AM ]

:em0400:فعلا الموضوع جميل جدا وكماان انتى عملاة بطريقة كويسة وحلوة ورايك موفيد جاا وكمان حقيقى مووووووووووت وفعلا مرسى ليكى على رايك ومساعدتك وانا معاكى فى كلامك دة واعرف مشاكل حصلت عن موضوع الاكلام على النت طبعا خاصة ان لما يكونوا من التانين مش منا واحياناا بيكدبوا ويقولوا انهم منا بس فى علاقات فعلا بتنجح ومش كلوا بيفشل وربنا يحمينا ومعانا كلنا

رد مع إقتباس
بياناتي
nerooo
ارثوذكسي متألق

nerooo غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-14-2009 - 06:51 AM ]

انا ليا رااى فى الموضوع دة وحابة اشاركم بية
هتكلم فى نقطة الارتباط على النت وان نسبة نجاحها زى ما وضحتى قليلة
تعالى الاول نشوف راى البابا قااال (ازاى اتنين هيرتبطوا ببعض وهما ولا شافو بعض ولا عرفوا بعض)

وانا موافقاة جدااااااااا ,طب لية ميكنش بقى النت وسيلة لدة ,ما لو فى اتنين يعنى مرتبطين ببعض على النت مش هيستمروا طول عمرهم كدة اكيد هيحصل مقابلة بعد ما كل واحد يثق فى التانى وكمان تكون مقابلة فى مكان مناسب ككنيسة يعنى وهيبدا يتكلموا مع بعض ويعرفوا بعض اكتر وممكن تتكرر الزيارات دى بس تكون البنت قايلة الموضوع دة لباباها او مامتها او اب اعترافها علشان يرشدوها وتبقى ماشية تماااام وعلى فكرة نسبة نجاح الارتباط على النت متوقفة على عقلية اللى بيتكلموا مع بعض واخدينها جد ولا هزار وكمان الثقة بينهم اللى بتجيى مع الوقت اكيد

ومعلش هديكى مثال فى المرقسية فى اسكندرية البابا نفسة بيعمل اجتماعات شبابية بين شباب وبنات وبيقعدوا مع بعض وبيتكلموا ,الغرض من الاجتماعات دى فرصة لشباب كتير حابة ترتبط
طب ما لو بصينا هنلاقى نفس حوار النت بالظبط
والعامل المشترك بينهم ان محدش شاف حد واول مرة يتكلموا مع بعض

فى نقطة قلتيها وموافقاكى فيها جدااا ,ان اى بنت كبنت المسيح يعنى والمفروض تبقى صورة حلوة لية على الارض لو مرتبطة بولد على النت يكون فى حدود لكلامهم مع بعض ويبقوا متفقين على كدة ومحدش يتخطاها ,علشان تبقى علاقة صح ومحدش يندم عليها بعد كدة

موضوع انها تبعتلة صور موافقاكى جداااا
لان صعب اثق فى انسان مش شفتة مية فى المية لدرجة انى ابعتلة صورتى
وموضوع الصور على الفيس انا من اشد الناس اللى بعترض علية لان فعلا بتحصل مشاكل ويامة شباب فاضية ممكن تاذى بنات وتركب صور وتسبب مشاكل
طب لية كل دة نحط صور دينية افضــــــل

دة راى من كذا جانب فى الموضوع وبجد موضوعك مهم جداااا واكيد هيفيد ناس كتير
ربنا يبارك خدمتك
تقبلى مرورى

رد مع إقتباس
بياناتي
ميرومار
ارثوذكسي جديد

ميرومار غير متواجد حالياً

كُتب : [ 03-16-2011 - 07:55 PM ]

كلامك جميل ومقنع اووووووووووووووى وكله حقيقه وكلام واقعى وبيحصل كتيررررر ربنا يحافظ على ولاده ميرسى ليكى كتير

رد مع إقتباس

اضافة رد