تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
امندا
ارثوذكسي جديد

امندا غير متواجد حالياً

افتراضي رد: لبس البنت في المصيف و ما حدوده ؟؟؟

كُتب : [ 07-06-2009 - 06:43 PM ]

انا مبسوطة اوى ان فى حد بيكلم فى الموضوع دة .المشكلة مش في لبس المصايف بس دة كمان في لبس الافراح! وفعلا زى ما المسيح قال ان ابناء الظلمة احكم من ابناء النور في جيلهم وكلام الكتاب المقدس عن الناس في اخر الايام يكون لهم صورة التقوى وهم ينكرون قوتها وتعاليم المسيح للتلاميذ في الدسقولية(ويل لمن يجدف من الامم علي اسمى بسببه)انا عاملة جروب على الfacebook اسمه "انتم نور العالم" علشان الموضوع دة ياريت تشارك فيه وتنزل الموضوع دة بلينك علشان البنت مش بتعري جسدها لكن بتعري المسيح!

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
ماريان
ارثوذكسي متألق

ماريان غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-07-2009 - 01:21 AM ]

انا عن نفسى مشفتش الكلام الى انتو بتقولوا علية
يمكن لانى بروج المصايف الشعبية
هههههههههههههه
ولا لانى بقالى سنتين مروحتش لظروف الامتحانات
وتكون الناس اتغيرت
مش عارفة
بس انا مش عايزة اعلق على لبس البنات لان الى اتقال فية كفاية
بس نفسى اقول للولاد مش معنى انها لبسة وحش
ان دة يديك الحق انك تبص او تعاكس
لان الولاد مبقاش تفرق معاهم بيعاكس اى حد
حتى لو نموسة معدية هيعكسها

رد مع إقتباس
بياناتي
امندا
ارثوذكسي جديد

امندا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-07-2009 - 06:27 PM ]

المشكلة كمان ان كل واحدة بتقارن نفسها باللى لابسة اقل منها يعنى لو واحدة لابسة كت شايفة نفسها احسن من اللى لابسة حمالات و اللى لابسة حمالات احسن من اللى لابسة سابمييوتاه وما الى ذلك سواء فى المصيف او الفرح ما حدش حاسس انه غلطان !واللي يحرق الدم لبس الصليب علي اللبس دة و كان المسيحية تنادى بكده!لا ننسى قول الكتاب انت بلا عذر ايها الانسان.

رد مع إقتباس
بياناتي
tota .atef212
ارثوذكسي جديد

tota .atef212 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-07-2009 - 09:22 PM ]

هاى ماسياس انا توتا انا عامة بقرة المواضيع من غير تعليق بس عندى تعليق ان لما بلبس اللبس المحتشم فى بلدى لا الناس زى مانت عارف بيتلككوا عشان يعاكسوا بس لو لبست شورت وكت فى المصيف دة شئ عادى عشان المكان اللى انا فية والكت والشورت مش عريان وفى نفس الوقت بتيقى كل الناس كدة فدة شئ طبيعى هناك اكيد وانا على البحر حلبس شورت او كت ولو خارجة بليل حلبس كدة وطبعا الكلام دة مينفعش فى اسكندرية مثلا بس يبقى عادى جدا فى الغردقة وشرم ومرسى مطروح فالمكان بيلزمنى البس اية زى الفرح برضة لازم البس مثلا فستان علية من فوق شال خفيف والفستان على الركبة دى شياكة وبتيقى برضة باحترام ومينفعش البس اللبس دة فى بلدى مش عشان الناس الى انا عرفاها عرفانى لا لانة مينفعش باى طريقة من الطرق وارجو احترام وجة نظرى زى ماانا بحترم وجهة نظركم وبحس ان دة اكتر بيرجع للتعود

رد مع إقتباس
بياناتي
bolalover
ارثوذكسي ذهبي

bolalover غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-07-2009 - 10:27 PM ]

انا كنت انهارده في مصيف
و شوفت شوية بنات و شوية لبس
اوووووووف
اعوذوا بالله
ايه ده
فعلا ليها حق درجة الحرارة ترتفع كل يوم عن ايل قبله

رد مع إقتباس
بياناتي
Nana_English
ارثوذكسي بارع

Nana_English غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-08-2009 - 05:10 PM ]

البنت المفروض تلبس بادى
بكم ورقبة وبنطلون طويل

اولآ : علشان تبقى محتشمة ومحترمه ومش تعثر حد
ثانيآ : علشان مش تسود من الشمس

بأمانة بجد مش هزار

رد مع إقتباس
بياناتي
تماف و نانسى
ننوسة الدلوعة

تماف و نانسى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-08-2009 - 09:55 PM ]

مرسى اوى على الكلام دة اولا وثانيا ان كل الكلام دة مش يرضى بعض الناس ياعنى لو لبسنا بدى وبنطلون جينس هيبقى شكلنا حلو حتى عند الصعيدا ان دة مش حشم طب نعمل اية نلبس على مدجنا ولا مداج الناس المهم فى دة كلة مش المزهر المهم انك اوانك تتمتعى ودة مش يحدث انك كل واحد يشوفك يقول شوفت البيت المسيحية لبسة اية مش هما احد وطبعا الى بيكرة احد بيحب يطلع القطط الفاطسة علية وكمان احنا اولاد اللة نعمل اية ممكن البانطلون الجينس والبضى اول حاجة شيك وستيل وكمان مختشم على اد ما وكمان محدش لوه انة يكلم عليكى وعلى فكرة كل واحد اما بيتكلمعليكى لفظ مش حلو شور بتخدى علية سيئات ويارب تكونوا قد فهمتوا مش بهمتوا ههههههههههههه سورى ده هزار

رد مع إقتباس
بياناتي
medhatgendy
ارثوذكسي جديد

medhatgendy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-09-2009 - 11:13 AM ]

ربنا يباركك يا ماسياس
كلامك عن المصيف و اللي بيروحوا المصيف بيقول أن المصيف من أساسوا ممكن يكون غلط ولأن اللبس جزء من المصيف فا بالتأكيد في غلط أما في المصيف أو في اللبس بتاع المصيف أو الشخص المصيف بس أنا رأيي الشخصي أن لو أن أي شخص طول عمره بيروح شغلة بقميص و بنطلون محتشم مينفعش يروح زيارة لناس و لو كانوا أقرباءة ببجاما حتي لو محتشمة يعني لكل قائم مقام
ولو انا رايح ألعب سباحة يبقي مش هلبس بدلة بقميص و جرافت انزل بيها من بيتنا علشان أروح أغير البدلة و ألبس مايوه لا علي الأقل هلبس شورت يبقي المبداْ اللي لازم نتفق عليه هو الموضوع نفسه ليه أنا بروح المصيف و البحر و اي بلد فيها صيف مش موجود في بلاد تانيه ليه ؟؟؟؟؟؟ المبداْ هو لأجل أمتاع النفس بشيئ غير متكرر يومياً أي راحه بعد تعب و طبعاً هتسألني و أيه التعب لبنت لسه شابه أو لسه بتتعلم ولا خلصت و مستنيه وظيفه و عريس ولا متجوزة جديد أقولك الأنغلاق يعني البنت اللي عايشه في الصعيد مش ممكن تلبس مايوه او كت او فوق الركبه اوميكروجيب قدام ناس كتير من اللي يعرفوها لأنها في مجتمع مش بيلبس الحاجات دي بس دا ممكن يحصل بالمصيف لأنها في مصيف و دا لبس البحر اللي المفروض الناس تلبسه وهما رايحين البحر اللي في المصيف اللي هو الراحة بعد تعب اللي هو مش ممكن البس فيه الا لبس يليق بالبحر محتشم ولا مش (دي أزواق) لأن ممكن المحتشم يثير البعض من الناظريين أكثر من الغير محتشم و السؤال هنا هل الكلام للنساء فقط ولا ممكن يكون للرجال كمان و الشباب اللي ملي الدنيا بالموضات الغريبة و العجيبة اللي مبتطلعش الا في المصيف كمان و الأفكار الغريبة زي معاكسة البنات و الشرب و الرقص كل ده موجود بالمصيف وعلي العكس بالنسبة للعايشين طول عمرهم بالمصيف مهما لبسو محدش بيقولهم حاجة .
أما حل هذه القضية يجب أن ينبع من الداخل أي من داخل الشخص نفسه يجب أن يعرف كل منا أن الروح القدس الذي بداخلنا يطلب ضد الجسد و هو حق لأن الجسد يطلب راحة و خلاعة و رزيله وتهاون و عدم مبالاه بالأخرين و لكن الروح يطلب وقار و تعب و محبه و الأهتمام بالأخرين (المولود من الجسد جسد هو و المولود من الروح هو روح )(يو 3:6 )
فيجب أن نعرف جميعاً أن راحة الروح في الصلاه و العبادة و الجلوس في حضن مخلصنا
أما راحة الجسد فهي كثيرة في عالمنا و أعتقد ان المصيف شئ منهــــــــــــا

رد مع إقتباس
بياناتي
امندا
ارثوذكسي جديد

امندا غير متواجد حالياً

كُتب : [ 07-09-2009 - 11:45 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tota .atef212 مشاهدة المشاركة
هاى ماسياس انا توتا انا عامة بقرة المواضيع من غير تعليق بس عندى تعليق ان لما بلبس اللبس المحتشم فى بلدى لا الناس زى مانت عارف بيتلككوا عشان يعاكسوا بس لو لبست شورت وكت فى المصيف دة شئ عادى عشان المكان اللى انا فية والكت والشورت مش عريان وفى نفس الوقت بتيقى كل الناس كدة فدة شئ طبيعى هناك اكيد وانا على البحر حلبس شورت او كت ولو خارجة بليل حلبس كدة وطبعا الكلام دة مينفعش فى اسكندرية مثلا بس يبقى عادى جدا فى الغردقة وشرم ومرسى مطروح فالمكان بيلزمنى البس اية زى الفرح برضة لازم البس مثلا فستان علية من فوق شال خفيف والفستان على الركبة دى شياكة وبتيقى برضة باحترام ومينفعش البس اللبس دة فى بلدى مش عشان الناس الى انا عرفاها عرفانى لا لانة مينفعش باى طريقة من الطرق وارجو احترام وجة نظرى زى ماانا بحترم وجهة نظركم وبحس ان دة اكتر بيرجع للتعود
انا احترم وجة نظرك ولكن وجدت بنات اعرفهم ذات مستوى اجتماعى راقى جدا يلبسن بشياكة وذوق عال دون ان ياخذ احد علي لبسهم شئ فاعتقد هؤلاء سوف يدينون باقى البنات ممن يعيشون فى جيلهم

رد مع إقتباس
بياناتي
saboor
ارثوذكسي مكافح

saboor غير متواجد حالياً

Sm111 رد: لبس البنت في المصيف و ما حدوده ؟؟؟

كُتب : [ 07-09-2009 - 11:55 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
وده برده الي انا اقصده ياماسياس
هي لو كويسة هتبقي كويسة علي طول وفي كل مكان
لكن هي ممكن تكون مبتلبسش اللبس ده في الاوقات العادية غصب عنها عشان المجتمع مثلا والاسرة[/center]
حد يقولى فين كراكيب
تايه بدور عليه ده حبيب
مستخبى من المنتدى ومش قريب
فين مواضيعه اللى تقيد الدنيا لهيب
دورو معاى على حبيبى كراكيب
وقولو اقوم انشط وخليك قريب
يا كراكيب يا كراكيب للمنتدى انت حبيب
وعجبى
saboor شاعر على باب الله
خادم سيرة القديس اباهور السرياقوسى

رد مع إقتباس

اضافة رد