تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

كلام فى الممنوع اعرض و تناقش معنا فى موضوعاتك الثقافية العلمية

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

magdy totti غير متواجد حالياً

افتراضي رد: دى خدمــــــــــه ولا عرض ازيـــــــــــــاء

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:26 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.pero مشاهدة المشاركة
+ فعلا زى ما صاحب الموضوع قال .. احنا اتكلمنا كتير عن الموضوع ده و بكذا طريقة واكيد فى كل المنتديات مش هنا بس .. بس ايه النتيجة الإيجابية بقى ؟؟ أعتقد تكاد تكون معدومة!!

+ عموما انا نتفق معاك فى مضمون الموضوع نفسه، لكن هاعلق على نقطتين بعد أذنك:

لأ دي عرض أزياء

لأ هو الموضوع يخص الأجيال السابقة (يعنى الأمهات والآباء والأجداد) والأجيال القدمة زى ما انت قولت وكمان يخص غير المؤمنين ...
- يخص الأجيال السابقة عشان هما الأساس اللى بيربوا الشباب والشابات اللى هايبقوا خدام وخادمات بعد كده .. وهما المسئولين اذا كانوا ماعرفوش يزرعوا فى قلب اولادهم الطهارة اللى بعد كده هاتنضح على تصرفاتهم و كلامهم و لبسهم ومكياجهم كمان !!
- يخص الأجيال القادمة لأن الخدام هما القدوة اللى بيقلدها المخدومين، طوال سنين مدارس الأحد
- يخص غير المؤمنين عشان هما مش ممكن يقتنعوا ان الناس اللى لابسه لبس غير لائق ديه داخله الكنيسة تصلى وتعلم الأولاد الفضيلة وتعاليم المسيحية!!! ده غير موضوع العثرة اللى كلنا عارفينه، وبعدين زى ما قال الأنبا موسي أسقف الشباب ان الاهتمام الزائد بالزينة الخارجية يعكس مدى الفراغ الروحى لدى الانسان .. يعنى لما يبقى الخادمات فاضية من جوا طب هايدوا ايه للأولاد الا الفراغ نفسه !!! مكتوب: "فانه من فضلة القلب يتكلم الفم"
سامحونى فيه آيه صعبة بس انا فى رأيي انها مناسبة للموضوع: "يا اولاد الافاعي كيف تقدرون ان تتكلموا بالصالحات و انتم اشرار فانه من فضلة القلب يتكلم الفم"

نقطة أخيرة لاحظتها فى الردود .. ماينفعش نبقى من المرائين (المنافقين)، يعنى ماينفعش نبقى فى المشاوير بتاعتنا نلبس ملابس لا تليق بس لما نيجي ندخل الكنيسة او مدارس الأحد نلبس ملابس تليق .. ساعتها هانبقى زى الكتبة والفريسيين ايام المسيح، وهو قال عليهم: "ويل لكم ايها الكتبة و الفريسيون المراؤون"، زى ما قال بالظبط "ويل لمن تأتى بواسطته العثرات".

+ الحل اولا فى الصلاة .. لأن المسيح علمنا دايما ان اي مشكلة دايما نصلي من أجلها مهما كان صغرها او كبرها عشان هو لازم هايقدر ده ويبارك فى الحل اللى انت ناوى تنفذه او يبعتلك هو حل غيره.
ثانيا: الانسان بمفرده صعب ينفذ اي حاجة .. لكن لما تتجمع اصوات كتيرة وتروح لأب كاهن او المسئول او حتى الأسقف .. هايبقى ليها صدى اكبر ومحدش هايهملها
ثالثا: الحزم .. واحنا هنا كشعب مصري عامة مش واخدين على الالتزام او الحزم فى اى شئ بنعمله .. فا عند اى قرار يتم اتخاذه لازم يبقى فيه حد مشرف عليه ويبقى حريص على تنفيذه بحزم

اما اللى انا حاسه .. ان مافيش حاجة هاتتغير كتير .. زى ماقال المسيح: "دع الزوان ينموا مع الحنطة" .. وبرضه هو اللى قال: "لابد ان تأتى العثرات" .. أصل احنا لو اتكلمنا على موضوع اللبس ده بس يبقى هاننتقد اكتر من 75% من البنات المسيحيات .. ((على الأقل اللى فى القاهرة اللى انا باشوفهم عالطول )) .. وده شبه مستحيل!

جميل ياا بيتر كلامك مظبوط جدا
بس صدقنى ده لازم يتغير ولازم يكون فى بداية لازك كلنا نفكر ونبتدى اننا لما نشوف الغط محدش يسكت
لازم نكون واثقين فى ربنا انه ها يقف معنا للتغير طالما لتمجيد اسمه
ااكيد ده هاا يحصل

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:31 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كراكيب مشاهدة المشاركة
  • دي بنات لاتصلح اساسا للخدمة ومحدش يقول بقي بنعالج وبنقوم قوم بعيد عن الخدمة قوم عن طريق اي حاجة تانية قوم بس علمها يعني ايه تلبس محترم
  • حاجة اخر حرقة دم الاهالي يفكروا ازاي ف الخادمات دول او اللاتي يطلق عليهن خادمات
  • لما الاقي انا او اي خادمة محترمة بنت مخدومة لابس لبس خارج هتوجهها باي وش
  • ياريت البنات دول يحترموا نفسهم شوية ويبطلوا اللبس ده واللبس العريان اللي بنشوفه ف الافراح وياريت الاباء الكهنة كمان يبطلوا سلبية لان هما كمان بقوا يحرقوا الدم لانهم بيفوتوا ويطنشوا
  • احنا نستاااااااااااااااااهل كل اللي بيحصل فينا

فعلنا نستاهل كل اللى بيحصل فينا
النظومه كلها عايز تتغير
لازم الكل يفهم مدى واهمية الخدمة فى الفترة دى لاسباب كتير
بس لازم يا ميلاد يكون فى حل لازم ده يتغير علشانهم وعلشان الكنيسة
لازم الاهالى تفهم والاباء الكهنه تتكلم
واللى يزعل يزعل
يعنى نعمل اية ساعه لما يحصل مشكله بسبب كده يبقى اية الحل نرجع ونقول يااريت كنا اتكلمنا من الاول
لازم الكل يتكلم

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:46 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emmmy مشاهدة المشاركة
هو إنت علي طول دمك محروق كده يا ميلاد ؟؟
طيب يا شباب انا شايفه ان الردود كانت حلوه واخواتي قالوا كل حاجه
بس انا ليا سؤال عند صاحب الموضوع
يا تري إنت كتبت الكلام ده بسبب عثره ف خدمتك تحديدآ
يعني مين اللي مسببلك العثره يا مجدي وحرقه الدم بنات كنيستك ولا اللي هتقولي بتكلم بصفه عامه وخلي بالك قبل ما تجاوب إجابتك هيتوقف عليها حاجات كتير وانا ليا هدف من سؤالي هقولقوللك بعد ما تجاوبني ونتكلم بصراحه بقي مناقسه محبه ربما نوصل لحل
مش عارف يا ايمى ها تفرق معاكى ؟
عموما انا بتكلم بوجه عام لانه لااسف مرض ومنتشر فى كثير من الكنائس اللى منها كنيستى
وربنا يستر ع الباقى ان كان فى بقى
انا جاوبت منتظر مناقشتك

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:49 PM ]

[quote=كراكيب;780219]

اقتباس
قبل مجدي مايرد وبعد إذنه هو إنتي شايفة إن سؤالك ده ينفع يعني إنتي نفسك محبتيش تتكلمي عن خدمتك ولا الخادمات اللي معاك واتهمتيني اني بدينهم لمجرد اني بقول انهم مش عارفين يقولوا السنكسار فاكيد لو الوضع كدة عند مجدي اكيد برده مش هيقولك لانه هيجرح غيره لكن لما نتكلم بصفة عامة يبقي الكلام هيصيب الكل وبعدين هو هنا بيتكلم ف منتدي عام مش مش ف منتدي يخص الخدمة بس يعني مينفعش يعرض مشاكل خاصة بالخدمة لكن ينفع يعمم الموضوع

شكرا ياا ميلاد ع المتابعة والاضافه اوانا متفق معاك جدا

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:52 PM ]

اقتباس
ميلاد لا .. كده مش هتوصلوا لحل خالص وكالعاده هنفضل نتكلم نتكلم ومش هنوصل لحاجه
ولو مجدي موافق علي كلامك يبقي إوك خلاص نتيجه الموضوع معروفه مقمدآ كالعاده

لية بس يا ايمى بتقفلى الباب قبل ما يتفتح لية
ويااريت افهم وجهه نظرك يمكن اكون غلطان ؟

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 07:57 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zaza2006 مشاهدة المشاركة
معاك حق فعلا يامجدى انا واحدة من الناس كنت بخدم سنة خامسة ابتدائي وكان فى بعض البنات المخدومات لبسهم صعب ولما فعلا حاولت انصحهم قالولى احنا بنعمل زى تاسونى فلانة ...... معرفتش ارد اقول ايه واتكلمنا يومها مع ابونا وفعلا الموضوع اتاخد بمنتهى السلبية المفروض الاساس فعلا من البيت لازم الاب والام ياخدوا بالهم من لبس بناتهم وتانى دور دور الكنيسة الاباء الكهنة لازم يكون ليهم دور يعنى عند باب الهيكل مكتوب لوحة مكتوب عليها ممنوع دخول الهيكل بالميكب والنص كوم واللبس الضيق يعنى مينفعش تتناول كده ومع ذلك فى بنات كتير بتتناول كده وابونا بيغمض عنيه طيب ليه مش يكون فى موقف ولا كلام مكتوب وبس وبرده المفروض اننا صورة المسيح علشان مش نسمح لحد يقول كلمة على بنات المسيح ده حتى الشباب جوه الكنيسة لما بيشوفوا بنت لابسة لبس مش حلو بيتكلموا عليها امال الناس اللى بره تعمل ايه وعلى فكرة مش بس البنات يكون مظهرها ولبسها محترم داخل الكنيسة لا لبسها عامة فاى مكان البس شيك بس باحترام فى اى مكان مش بس الكنيسة لان بنت الملك مش هقبل ان حد ينظر لي نظرة مش حلوة

موضوع مهم فعلا يامجدى ومحتاج واقفة شكرا لتعبك

ميرسى كتير يا نهى ع الاهتمام وكمان ع طرحك للتجربة اللى مرت عليكى
ولااسف ياانهى اننا بنتكلم من زمان فى الموضوع ده لكن فعلنا زى ما انتى قولتى الامور بتتاخد بسلبيه كبيره
ويعلم ربنا انا حساس اننا مش ها نفكر ولا نعالج حاجه فى الموضوع ده
الا لما تحصلينا مصيبة كبيرة جدا
بعدها بقى نبتدى نفوق ونصرخ ونقول كده غلط
نصلى يا نهى علشان بجد ربنا يرشدنا نعمل اية
وياريت نقول حلول علشان بجد نبتدى كل واحد يبتدى يوعىالناس
بس عايزين نعرف من فين البداية ؟
عايزين نشوف حلول مع بعض طالما كلكم متفقين معايا يبقى المطلوب نفكر فى الحل

رد مع إقتباس
بياناتي
magdy totti
ارثوذكسي فضى

كُتب : [ 02-27-2011 - 08:04 PM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ofa2011 مشاهدة المشاركة
ياجماعة اناواحدة من الناس خدمت مرحلة اعدادى وثانوى بنات وواجهت المشكلة دى مرات كتييييييييييير فى بناتى فى الخدمة لما كنت اوكانت احدى زميلاتى فى الخدمة توجه بنت فى السن ده بخصوص لبسها كان الرد جاهز وسريع ومفحم :ماما موافقة مش هو ده السن اللى بعد سنوات قليلة هيصبح خادمات؟ يعنى العلاج كان ينفع من اول مرة ماما تقول فيها لأ مش لما الامورة اتعودت على الوضع الوضع ده خلاص وبقى امر واقع كمان انها تكون المس او التاسونى اللى هتقف تتكلم مع بناتها عن الحشمة والعفة والوقار واحترام بيت ربنا واسراره المقدسة سامحونى ياجماعة اذا كان اسلوبى غير لائق بس الموضوع فعلا نفسى اعرف له حل يرضى ربنا

لا يا مرمر الاسلوب جميل الغير لائق اننا نعمل كده ونسمه كلام علينا ونعمل عبط
الغير لائق اننا نسكت ومش نتكلم الغير لائق انى اقول وانا مالى
انا بشكرك كتير ع الاهتمام وكمان ع كلامك وطرحك لمشكلة حصلت معاكى
اضافة حلوة منك للموضوع
وياريت بجد الكل يبتدى ويتكلم ويقول للغلط لالالالالا

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-28-2011 - 12:33 AM ]

ممكن اقول راي
هو صراحة موضوع كتير موزي بس لية اكتر من اتجاة اولها الاهل ودا عامل كبير جدا لان الاينا ينضح بما فية فالبيت المتربي على الحشمة ميش ممكن يسمح او بلا من كلمة يسمح لبتان وكان الاهل عم يفرضو رايهم خلينا نقول االبنت نفسها تربيتها الروحية والاسرية هي اللى بتخليها من زات نفسها متلبسش لبس لا يليق تانيا
الاباء على حسب راي ايمي بردة ليهم كلمة حازمة مفيش حد يدخل بلبس لا يليق ولا يتقدم للمناولة متلخبط في وشة مية لون ولا يسمح للخادمات ان يكون لبسها بردة فايع على الاخر الاباء

عندنا بيوقفوا حد وقت المناولة لو في حد واضع روج تمسحة وهي حرة تتحرج براحتها تتحرج ولازم منديل ولازم كمان لبسها ميكونش قصير ولا ديق ولا حتي جينز
اما بمدارس الاحد بقي انا عندي الاطفال الصغيرينوميش بس الضغيرين كلو بنات بيلبسوا منديل وقت المناولة اول مرة شيئ لبس وشي لا تاني مرة تعلمو من بعض ودا قلد دا وهيك الكل بياثر في بعض ولو في حد لبس لبس مخالف ميش حشم بردة يتنبة

يعيني كمان دور الاباء لو في لغة حوار ابوي جميلة بين المخدومات والخادمات والاباء ودا بقي يتفعل كمان بالاعتراف بمارسة الاعتراف ودورة في تهذيب النفس بطريقة روحية
النقطة التانية بقي ودي مهمة براي ان احنا نظرتنا لبعض تكون نظرة روحية نحط جدار نار على حواسنا وانا عارفة ان دا فيه من الصعوبة الكافية لان اي حد ميقدرش ينفذة الا اللى مليانين من جوا اقصد اللى نمط تربيتهم روحية وفيها صفات اولاد المسيح
بس بالتدريب يجي شوي شوي يبقي عاده عند الكل اننا نبص لكل شيء بنظرة صالحة حتي لو بدت معثر طبعا كمان ما نترك الامر بدون حل ودا زي ما قلت الاهل والاب الاعتراف وارشاد الروحي من الخدام بما يليق بابناء المسيح
بس اعتقد لو كلنا اهل خدام مخدومين حصنا
نفسنا امتلاءنا من الروح اكيد النظرة رح تكون غير معثرةلكتير امور بالرغم من ان في الحياة مليانة معثرات بس وقتها كلها تدخل من هنا وتطلع من الجة التانية ولا تترك اثر لانن النفس شبعانة من جواء

مرسي مجدي اسفة للتطويل
ربنا يبارك ويحفظ حياتك

رد مع إقتباس
بياناتي
emmmy
ارثوذكسي ذهبي

emmmy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-28-2011 - 12:46 PM ]

لأ يا مجدي انا مش بقفل المناقشه ولا حاجه خالص بالعكس
اسمعني يا مجدي كويس انا لما سألتك مين مسببلك العثره والمضايقه بالشكل ده كان هدفي الحل .
لو إنت كاتب الموضوع لمجرد موضوع في المنتدي وخلاص
غير لما تكون بتفضفض عن متاعب جواك جايه من واقع انت عايشه
ومينفعشي نتكلم عن حلول للموضوع بصفه عامه لان مش كل الكنائس زي بعض
وعلي سبيل المثال :
الكنيسه المحدوده يقدر صوت الشباب اللي زيك واللي خايفين علي بنات كنيستهم واللي بيسمعوا كلام رخم من الاغراب بسببهم في الشارع انهم يتكلموا مع الاباء يقدروا انهم يتناقشوا في اجتماعات الخدام ويتكلموا بشويه جرأه ومعاها محبه وإحترام
صدقني مفيش حاجه تسعد البنت اد انها تحس انك خايف عليها زي ما بتخاف علي إختك ومتضايق بسبب كلام بتسمعه عنها
يا مجدي صدقني حتي لو الخادمات زعلوا ورفضوا التوجيهه وده المتوقع طبعآ هيبقي ده مؤقت لكن أؤكدلك هيفكروا في الكلام وهيتحط في الاعتبار والنفوس بتصفي بعد كده عادي
ثم ده حقنا علي بعض كأخوات ولا الاخوه والمحبه دي شعارات بس وكلمات مجامله
انا طبعآ مش بتكلم بصفه عامه لان الكلام ده مينفعش يناسب كل الكنائس والخدمات
لكن الحقل المحدود اللي زي حقل خدمتك وخدمتي واحنا مذكرناش اي اسماء علشان نبقي بنجرح حد زي ما قال ميلاد واللي عارف انه غلط ومع ذلك بيتمادي فيه يبقي بصراحه بقي ينطبق عليهم كلام ميلاد مينفوش خدام
يا مجدي خدوا الامور ببساطه ومحبه وعشم وأعرضوا المشكله بشكل عام في إجتماع الخدام وكله هيفهم الرساله صدقني
ولو إقتنعت بكلامي وهتعملوا الخطوه الجريئه دي قولي انا هرجع الخدمه معاكم علشان أحضر المناقشه دي هههههههههههههه
صدقني ما بهزر وهدافع عن وجهه نظرك وهوصلها لابونا يعلم ربنا ولو في حاجه غلط في انا كمان هعرفها من خلال المناقشه دي
ده حقي عليكم والحب الاخوه يبقي عمل مش شعارات

كلمه اخيره لريم بقي معلش ..
بالنسبه للنظره الطاهره اللي اتكلمتي عنها يا ريم انا متفقه معاكي جدآ جدآ صدقيني وأؤكد لك انها موجوده في معظم شبابنا مش دي المشكله
المشكله في الشارع ياريم
انا كان معايا واحد من الخدام واتفتحت السيره وقالي المسلمين بيقولولي البنات بتوعكم بيسببوا لنا عثره ومش بنعرف نصلي والخادم قالي ببقي مش عارف ارد
ودي مشكله تانيه وحدوته كبيره يطول شرحها وحلها
بس المشكله مش في شبابنا يا ريم

التعديل الأخير تم بواسطة emmmy ; 02-28-2011 الساعة 12:56 PM

رد مع إقتباس
بياناتي
ريم الخوري
ارثوذكسي فضى

ريم الخوري غير متواجد حالياً

كُتب : [ 02-28-2011 - 01:09 PM ]

مدام يا ايمي المشكلة ميش بشبابا يبقي في مشكلة ببناتنا بردة في مشكلة وفي فجوة روحية مخلية في مشكلة ايمي
المشكلة متركبة جوانا من بطريقة تربتنا الاسرية والروحية و نظرتنا لقديسة اجسادنا ( اجسادكم هياكل الروح)
نحنا بنطلع لنفسنا بنطرة بشرية ايمي لذلك نفقد قيمتها بالمجارةلامور العالم وشايفين دا عادي الفجوة ايمي تتعمق كل ما ابتعدنا عن مصر النور وتختلف بقوة وصعفها من حد لتاني بحسب هو كيف حياتة ونظرة لامور
...... حقولك على حاجه في مرة راهب طلع برا الدير ورح يتسوق في سوق وهو بالسوق لقي وحدة من ايهاهم متعرية يعين عارفهام ...المهم
بصالها وميش شايفة اني راهب قدامك تسببيلى عثرة

قالته انا ببص ليك لاني من ضلعك اخذت بس انت حقك تبص على التراب لان من التراب والى الترب تعود
تفتكري هي غلطانة والا الرهب غلطان ايمي
الانسان براي هو بسبب لنفسة العثره يا يعدي ويحافظ على نفسة يا يدقق ويقع بالعثرة
دا ميمنعش ابدا نصحح اي خطاء وكل انسان بيقع بالعثرات
حسب كيف هو توجه ايمي
بعدين حتي اعظم القديسين تعثرو ز
فمتقوليش شبابا لالالالالالالا ايمي كلو تحت الضعف يمكن حد بيقدر يحيمي نفسة وحد لا حسب القامة الروحية

التعديل الأخير تم بواسطة ريم الخوري ; 02-28-2011 الساعة 01:34 PM

رد مع إقتباس

اضافة رد