تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

الموضوعات الشبابية يتكلم الكثير والكثير عن الشباب وحياتهم فى كل الاعمار

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

اضافة رد

بياناتي
nooovy
ارثوذكسي جديد

nooovy غير متواجد حالياً

افتراضي رد: عندنا مع سؤال جديد

كُتب : [ 05-11-2009 - 10:43 PM ]

الرسالة ديه لمدونا
ما تسبيش كنستك علشان اى حاجة مهما كانت الاسباب وحولى تتقلى علية شوية واعملى نفسك زعلانة منه حولى تخليه يصلحك و لو صلحك اسأليه ليه مش عايز يقول للناس وقوليله انا بنت ومش عندى مانع انت ازاى عندك مانع لكن لو مصلحكيش يا مدونا خلاص كبرى وخيرها في غرها الكنايس ملايانة ولاد كويسين وربنا دايما بيرزق في الوقت المناسب ما تزعليش وسبيها على ربنا بس ادى لحبيبك رنج مش تسبيها مفتوحة مثلاً شهر

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
aghaby mshraqy
ارثوذكسي جديد

aghaby mshraqy غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-11-2009 - 11:42 PM ]

لا طبعا مش هوافق لان وببساطة المثل البلدى بيقول : تعرف فلان قال : اه قال له : عاشرته قال له: لا قال له : يبقى ماتعرفهوش.......
يعنى فترة الخطوبة معمولة عشان الواحد يكتشف الاخر والاكتشاف ده بيكون مش عن طريق الكلام وبس كمان عن طريق الملامح والانفعالات
والله اعلم هو عايش ازاى.............؟

رد مع إقتباس
بياناتي
zena
ارثوذكسي جديد

zena غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-11-2009 - 11:43 PM ]

انا بالنسبه لي امراه متزوجه ولما اتقدم زوجي لخطبتي ماكنت اعرفو بس سالنا عليه وقالو انو شاب طيب ومن عائله محترمه ومثقف فوافقت عليه وشفتو قبل الزواج 3مرات بس وتزوجنا حتى فترة الخطوبه ماعرفته لان كان من غير محافظه بس من نفس البلد وتزوجنا وطلع فعلا انسان طيب وحبينا بعض بعد الزواج وبعدين ساءت الاحوال في بلدنا فضطرينا لترك بلدنا والهجره لدول مجاوره وبعدها وصلنا اميركا وبكل دوله رحناها كنا بنشجع بعض ونتمسك ببعض اكثر.يعني حتى لو انت اتزوجتي في بلدكي وبعدين الحياة اضطرتكي للمغادره حتسافري غصبا عنك فلا تلومي المغتربين لان ضروفهم اضطرتهم للسفر.وبعدين هو لوكان بحب واحده برا ومرتبط ليه حتى يجي ويعذب حالو وياخذ بنت بلدو ويصرف عليها؟؟؟؟؟؟بالعكس هو بدو وحده من بلدو عشان يطمءن على حالو وحال اولادو معاها وانت لازم تكوني السند والعون حتى تكملو حياتكم وربنا يهديكي للطريق الصح

رد مع إقتباس
بياناتي
تاماف
ارثوذكسي شغال

تاماف غير متواجد حالياً

Heartcross رد: عندنا مع سؤال جديد

كُتب : [ 05-12-2009 - 12:19 AM ]

شوفي ياست البنات الناس اللي رائيهم فية انة كويس عاشروة ؟ اتعاملو معاة؟ يعني يعرفوة من قريب مششششششش علي اي حال لو بنتى وانا شخصيا لم اعرف هذا الشخص مش هوافق لكن اذا كنت اعرفة معرفه شخصية واثق انا شخصيا فيه فئية المانع

رد مع إقتباس
بياناتي
sozyhany
ارثوذكسي جديد

sozyhany غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-12-2009 - 12:27 AM ]

أنا رايى الشخصى ان الخطوبه و الزواج مش فستان و طرحة بالنسبه للعروس و مش ناس و كنيسة فقط لكن حياة بتعيشها مع رجل فى بيت كل واحد فيهم ليه الدور اللى ها يقوم بيه
ده طبعا مع الحب و الاحترام و المودة و مادام هو عايش بره و ليه فترة يبقى من الافضل انه يجوز من هناك على الاقل معاه واحدة فاهمة حياة الخارج و عايشاها و عارفاها يعنى مش ها تتعب فى حاجة
اما موضوع انه مرتاح ماديا فانا من رايى ان الحياة هى صحيح اساسها الفلوس لكن ما تخلقش الراحة النفسيه لشخص

رد مع إقتباس
بياناتي
samehtakla
ارثوذكسي جديد

samehtakla غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-12-2009 - 12:38 AM ]

شكرا علي هذين السؤالين لان فعلا ده الي بيحصل في الوقت الحالي انا لو في مكان البنت اكيد طبعا هرفض لان لا يمكن التعرف عن طريق النت او حتى التليفون ولا اهتم بالماديات ++ اما لو انا في مكان الشاب اكيد هوافق علي اختيار الاهل للعروسه وليس الموافقه عليها الا بعد التعرف عليها بصورة حقيقيه ويكون الاختيار عن طريق انا وليس عن طريق الاهل +++ والف الف الف مبروك ++++

رد مع إقتباس
بياناتي
magdiuk2009
ارثوذكسي جديد

magdiuk2009 غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-12-2009 - 01:35 AM ]

بالنسبه لسؤال الشباب اا مش اخلي اهلي يخطبولي بس ممكن اخليهم يرشدوني او يرشحوا لي حد وبعدين انا هنزل واشوف الحد ده واتكلم معاه لو فاهمنا وقبلنا بعض بظروفنا المركب تسير غير كده مينفعش

رد مع إقتباس
بياناتي
ابو جان
ارثوذكسي جديد

ابو جان غير متواجد حالياً

رد: عندنا مع سؤال جديد

كُتب : [ 05-12-2009 - 03:28 AM ]

مرحبا شباب وصبايا
حلو الكلام بس الصعوبة باننا نستفيد
نحنا لماذا ننظر للمغترب وكانه انسان فاسق وماجن مدخن ومحشش ولاعب قمار ولا ننظر اليه كانسان غامر بشبابه وغادر اهله وناسه ووطنه وذهب للبحث عن عيش كريم او عن فرصة قد لا او لن تتوفر له في بلادنا العجيبة
كم من المغتربين نجحو ورفعو رؤوس اوطانهم معهم وهناك ايضا السيئين وما اكثرهم
وذات الامر في الاوطان ما اكثرهم الشبان الجيدون واكفر منهم ال......؟؟؟
اهم شي قبل ابدا الراي هو الصلاة والتامل وطلب العون والبركة السماوية
وعلى فكرة الانسان قبل ما ينظر للشخص المتقدم عليه النظر لنفسه وبصراحة تامة ويقرر ما يريد هو
جميل ان نكون جميعنا في الوطن وان نتزوج من بنات الوطن وان نعيش في الوطن ولكن اذا الوطن ما سمح شو بنعمل بدنا نساير هــــــــــالوطــــــــــ ـــــــن!!!!!!

رد مع إقتباس
بياناتي
بنت الأرمي
ارثوذكسي جديد

بنت الأرمي غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-12-2009 - 07:30 AM ]

علي فكرة الموضوع دة بيبقي حسب إرادة ربنا لأن مش كل الناس إللي شغالة برة وحشة وسلوكياتها مش حلوة فيه ناس كتير ربنا وتعاليمه ووصاياه معاهم في كل مكان عشان كدة اني ارفض الموضوع علي طول كدة صعب لازم اصلي واصلي واصلي عشان اعرف ارادة ربنا واخذ راي اب اعترافي ولو كان فيه خير هثق تماما ان ربنا هيكمله لكن لو كان ما يناسبنيش اكيد ربنا هيبعده مادام دخلت ربنا في الموضوع اما واثفة تماما انه هيعمل للخير لانه اكيد بيحبني وعاوزني ابقي مبسوطة .

رد مع إقتباس
بياناتي
eng_wael
ارثوذكسي جديد

eng_wael غير متواجد حالياً

كُتب : [ 05-12-2009 - 07:35 AM ]

انا م\ وائل يوسف حابب اشارك برايي المتواضع
انا حاسس انك فرحانة بانة مرتاح ماديا بس الامور المادية مش كل حاجة يا اختي
لما هو ينزل شهر كل سنة انت هتحبية وهو هيحبك ازاي وكمان هو هيراعي اولادة ازاي
وصدقيني اولادة مش هيكونو حاسين بوجودة جواهم لانة بالنسبة ليهم هيكون زي ضيف انا لي زملاء يعانون من سفر والدهم للخارج
وكمان انت هتعيشي ازاي في حمايتة وتحت جناحة
ارجو انك تبصي لبكرة
واعتقد انة بعد كدة هيسأل اهلة عنك كل شوية وهيهتم بتقريرهم عنك
والمسيح معاكي ويختارلك الصالح

رد مع إقتباس

اضافة رد