تذكرنــي
التسجيل التعليمـــات التقويم البحث مشاركات اليوم اجعل كافة الأقسام مقروءة
يمكنك البحث فى الموقع للوصول السريع لما تريد

سؤال وجواب أسأل وأبونا يجاوب

مشاهدة صفحة طباعة الموضوع مشاهدة صفحة طباعة الموضوع أرسل هذا الموضوع إلى صديق أرسل هذا الموضوع إلى صديق

كلو يخش هنا

سلام ونعمة ربنا يسوع مع جميعكم امين انا عندى مشكلة بجد وعايزة اخواتى كلهم يشاركو معايا بارائهم ويلو كتير من اجل هذا الموضوع انا اتعرفت على شاب فى منتدى مبقينا

اضافة رد

posycat
ارثوذكسي بداء يشتغل
posycat غير متواجد حالياً

كلو يخش هنا

كُتب : [ 12-11-2007 - 11:26 AM ]

سلام ونعمة ربنا يسوع مع جميعكم امين
انا عندى مشكلة بجد وعايزة اخواتى كلهم يشاركو معايا بارائهم ويلو كتير من اجل هذا الموضوع انا اتعرفت على شاب فى منتدى مبقينا نتكلم فى الروحيات وفى الصلاة واسئلة واجوبة فى الكتاب المقدس بس العلاقة تحولت الى عاطفة من كلا منا ولن نعرف هل هذا من اللة ام من العالم ياترى ممكن يكون ارشاد من يسوع على الرغم ان العالم يرفض هذا بشدة وان المبدا خاطىء ياجماعة بجد انا بصلى لكن ان عايزة اعرف هل دة ارشاد من يسوع ام من ابليس وازاى اميز وهل المبدء خاطىء وانسحب ام اكمل بجد انا فى حيرة شديدة محتاجة ارشاد وصلام كتييييييييييييييييييييييي ييييير قوى
الرب يباركم ويعوضكم صلو من اجل ضعفى

رد مع إقتباس
Sponsored Links
بياناتي
اللة يرعانى
ربنا موجود

اللة يرعانى غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2007 - 07:20 PM ]

صلى واكيد ربنا هيرشدك اكتر ربنا معاكى

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2007 - 07:34 PM ]

أختي المحبوبة في ربنا يسوع
سلام لنفسك

أول حاجة اقدر أقولها لك ، أن عمل الله يتم في داخل القلب والهدف الحياة الأبدية ، والقرب من الله بحياة الشركة هي المبدأ والغاية ، ومعرفة أسرار الله ومشيئته لا تأتي إلا من خلال الكلمة والصلاة والتركيز على حياة الإفخارستيا ...

والاختيار له قواعد أساسية لو ركزتي في الكتاب المقدس ، والله لا يُملي حياة على الإنسان بل من اختيار الإنسان الحر من خلال حرية المسيح إلهنا الذي وهينا إياها لأنه مكتوب :
إن حرركم الابن فبالحقيقة تصيرون أحراراً

بمعنى أننا نأخذ الحرية من المسيح شخصياً في حياتنا ونشعر أننا أحرار من كل رباطات الجسد الذي تربطنا بكل رغبات العالم ومشورته ، وبهذه الحرية لنا أن نختار شريك الحياة من واقع علاقتنا مع الله ، وشركتنا معه ..

لذلك أشير عليكم أن تلجأوا معاً لله وأن تتناولوا كثيراً وأن تصلوا في شركة صادقة لله الحي ، وتكثروا من قراءة الكلمة ، ويكون الهدف الأساسي حياة التقوى والشركة مع الله ...

وأعلمي أن اختياركم الحرّ مطلوب بدون اللجوء لإنسان مع التركيز على أن تأخذ الأمور بتعقل دون اندفاع لأن ربما تكونوا أتقياء محبين لربنا يسوع ، ولكن قد تكون هناك عوامل أخرى لا تأهلكم للارتباط ، فلابد من أن تُأخذ الأمور بتعقل بدون اندفاع عاطفي ، لأن العاطفة ليس بالضرورة حب ، بل قد تكون مدفوعة من قِبَل كلماتكم ولقاءكم على النت المستمر وقربكم الدائم وربما تفتحت بعض المشاعر ، ولكن الحب ليس هو المشاعر ولا العواطف رغم من أنها تعمل حينما يطغي على الإنسان ...

ولكن ليست كل عاطفة حب بالضرورة ، ولكن الحب ممكن يحرك العاطفة ، أما العاطفة لا تحرك الحب ، كلام غريب أنا عارف ، ولكن مش غريب بالنسبة لو كانت حالة من المراهقة والاندفاع العاطفي ...

فاحذروا من الاندفاع العاطفي وأخذ الموضوع على أنها حرب للفوز فيها ، أو الارتباك هي إرشاد من الله والا من الشيطان ، ورداً على هذه الحيرة أضع علامة X ، لأن لو من الله ستستمر وتنجح وتشعرون براحة وعدم ارتباك وتسير الأمور بهدوء دون تردد !!!

محبوبة يسوع ، تمهلي كثيراً وقيسي الأمور من كل اتجاه وليس اتجاه واحد فقط واعلمي أن الحب الصادق يجعل البذل والعطاء بروح القداسة فائق الحدود ، بمعنى أن كل شخص يهتم بالآخر ويضع مصلحته فوق كل اعتبار ومستعد أن يبذل للنفس الأخير من أجله ...

الحب ليس كلاماً حلواً – رغم أهميته – إنما لابد من خروجه من قلب طاهر وإنسان مستعد أن يبذل حتى حياته لأجل راحة الآخر ...

صلوا كثيراً وتقدموا الإفخارستيا وتناولوا كثيراً ، واستمروا في قراءة كلمة الله وطلب مشورته في أعماق القلب أن يهبكم حب سوي سليم في خوف اسمه العظيم ...

النعمة معك

رد مع إقتباس
بياناتي
ظريف
ارثوذكسي بارع

ظريف غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2007 - 09:51 PM ]

بصراحة الأستاذ / أيمن غطا الموضوع كاملا وماسبش صغره للحديث فيه بس لازم أثبت وجودى طبعا شوفى البدايه ليست خاطئه لأن لابد وجود سبب للتعارف بين الشاب والفتاه عن طريق الخاطبه زمان والكليه والنت مش عيب أبدا بس ياريت تعرفى بابا وماما لأنهم عندهم خبره أكثر ومش هيبخلوا عليكى ويتمنولك الخير

رد مع إقتباس
بياناتي
Team Work®
ارثوذكسي ذهبي

Team Work® غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2007 - 10:44 PM ]

الموضوع من الناحية كلها اتقفل بس اللى اقدر اقولوا

ان الموضوع تم الرد علية من متخصصين

شكرا

رد مع إقتباس
بياناتي
aymonded
ارثوذكسي ذهبي

aymonded غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-11-2007 - 11:30 PM ]

هو انتوا غاويين احراج كده
مش عارف اقول ايه لأستاذ ظريف ولا لهيما
بس برضو كثرة المشورة حلوة لكل نفس دون تخبط بين كل رأي أو محاولة تطبيق كل كلمة بالحرف الواحد
لأن في النهاية كل شخص يقيس كل مشورة ورأي بمقياس تدبيره الخاص الملهم بالروح القدس من خلال كلمة الله والصلاة الدائمة والتركيز على حياة الإفخارستيا المستمره ولا ننسى أنه مكتوب خرافي تسمع صوتي وانا أعرفها فتتبعني ...

وفي النهاية مرة أخرى أقول
الصلاة - الصلاة - الصلاة وقراءة الكلمة والإفخارستيا مع الصوم هما مفتاح أسرار الله

النعمة معكم جميعاً يا أحباء ربنا يسوع

رد مع إقتباس
بياناتي
minabobos
ارثوذكسي ذهبي

minabobos غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-12-2007 - 01:22 AM ]

اقتباس
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Team Work® مشاهدة المشاركة
الموضوع من الناحية كلها اتقفل بس اللى اقدر اقولوا

ان الموضوع تم الرد علية من متخصصين

شكرا
نفس راى هيما
رد استاذ ايمن لم كل الموضوع من جميع جوانبه
وصلى ف كل وقت وطلبى مشوره ربنا
وربنا يرشدك للى فبا الخير لنفسك

رد مع إقتباس
بياناتي
كيرو رافت
عاشق الرومانسيه

كيرو رافت غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-12-2007 - 02:33 AM ]

اولا عايز اقولك على حاجة انا مريت بالتجربه دى بالضبط بكل ما فيها وكنت بحس باحاسيس صادقى ناحيه من تعرفت عليها وكان كل كلامنا عن الصلاه والتقرب الى الرب يسوع وبعد فترة بدات الاحاسيس تتغلب على وكنت حاسس ان دا من ربنا لانى ماكنتش بقول او بعمل حاجة غلط وكتير جدا من العلاقات تمت عن طريق الانترنت ولكن معظمها فاشل وليست كلها الشخص الوحيد اللى ها يقدر يحدد صدق المشاعر والاحاسيس هو انتى بس موش اى شخص تانى لانك انتى اللى عايشه الموضوع كله شوفى احساسك بوجود ربنا فى الموضوع اولا وبعد كدا استرشدى قلبك وانا واثق انك هاتحسنى التصرف ربنا معاكى انا عارف ان الموضوع موش سهل

رد مع إقتباس
بياناتي
posycat
ارثوذكسي بداء يشتغل

posycat غير متواجد حالياً

كُتب : [ 12-12-2007 - 02:37 PM ]

اة بجد يا كير مش سهل ولكن انا اضعة فى يد القدير يسر سهل ولين ايضا
انا بجد بشكر استاذ ايمن وهيما كتيييييييييييييييييير كتير بجد رسالة حب وتقدير ليك استاذ ايمن لانك فعلا مسبتنيش وعرفت حجات كتير من خلالك ميرسى ربنا ينور طريقك ويخليك للمحتاجين امين
صلو من اجل ضعفى امين

رد مع إقتباس

اضافة رد